Gå till innehåll

Juwel Vision 450 - Bilder sökes


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Därför att med ett märke vinner du prestige. Varför köper folk t.ex. MP akvarium? Varför köper man ett Deltec eller Aqua Medic akvarium?

Liten jämförelse: Ungefär som att köpa en Nike-tröjja, där du betalar för märket och inte kvalitén - då det ändå är asiater som tillverkar alla tröjor även om det står diverse olika märken på dom.

bra klädmärken har iofs ofta väldigt bra kvalité jämfört med billiga kopior så jämförelsen haltar nog lite :) (om du inte vill ha sagt att man köper märkeskar pga det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om vi snabbt kliver in på klädesfronten så syftade jag på "standard t-shirt med logga". Dyrare polyestervaror är det självklart skillnad på. Nike, som exempel, tillverkar t.ex inte sina grejjer själv längre... Snygg industri att bygga ett varumärke på nånting som inte tillverkar nånting själva. =)

En god vän till mig var nere i ett asiatiskt land i somras och lyckades beskåda en klädfabrik som gjorde t-shirts åt Nike, Adidas och några andra märken. Efter lite utfrågning upptäckte han till sin fasa att det var samma linje som tillverkade alla tröjorna, men dom sydde på olika logos på tröjorna innan dom förpackades...

Mina Diesel-jeans betalade jag knappt 100 spänn för och dessa är lika autentiska som vilket par Diesel jag än hittar i butik för minst 5ggr den summan - för det är exakt samma ursprung.

Jag försöker bara påpeka att det finns dom som köper saker för "märkets skull", då oftast är det priset som avgör kvalitén i slutändan. Jag jämförde lite fräckt med textilindustrin där det är väldigt märkbart att man betalar ibland mindre pengar för något som fungerar säkert lika bra och är lika snyggt, men "märket" och den mindre summan pengar får ägaren (eller beskådaren) att känna sig snål eller på annat sätt obekväm...

Titta in på t.ex NK och den stora huvudstaden. Ett bomullslinne (dam-modell) i en butik gick lös på närmare 1200 spänn. Det finns inte en chans att det skulle vara på något sätt bättre än ett liknande på H&M för runt 50-lappen. Men åter igen... Det är märket.

Det är nästan samma sak med Juwel. Går jag in till en akvariehandlare och säger att jag vill ha ett "juvel-akvarium" så vet dom precis vad jag pratar om. Ska jag ha ett "Wromak" vet dom över huvud taget inte vad jag pratar om. Även om Wromak skulle göra akvarium i liknande kvalité, kanske till och med bättre, så är det fortfarande ingen som vet vilka dom är eller kan sälja dom.

Detta är väl förmodligen på gång att ändras om vi får en bra och stadig grossist här i sverige som vill trycka ut dom till butikerna, men det kommer att ta sin lilla tid...

Nu ser det väl ut som jag är oerhört negativ och försöker påvisa att akvarister är "märkesfanatiker", men ljuger jag, egentligen?

Varför köper ni Deltec eller Aqua Medic? Det finns ju massor av andra tillverkare som bevisligen gör lika bra grejjer, om inte bättre, till en spottstyver av det pris dom större tillverkarna vill ha för sina grejjer.

Varför?

Mycket av design, utveckling och nytänkande teknik ligger i händerna på dom större tillverkarna och där har dom pengar för att åtstadkomma detta. Att andra tillverkare som Aquael och Wromak apar efter och skor sig på likvärdiga prylar, ja, det är bara att acceptera.

Aquael för övrigt tjänar grova stålar på sina akvarium. Produktionen har ökat lavinartat och mängden anställda har ökat oerhört på bara några få år... Varför?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite svårt å se vitsen med ett Juwel som saltkar då man kan få ett Wromak Rubin, som är identiskt, utan filter men med identiskt utseende för en betydligt lägre kostnad.

Köpte t.ex mitt Rubin 420L för 3750kr inkl. innerfilter och värmare. Ser precis ut som ett Juwel men till markant lägre pris.

Wromak har även bågfront till en lite högre summa än de rektangulära.

Har hört säljare som funderar på att skippa Juwel till förmån för Wromak...varför betala mera för ett identiskt kar när i princip bara märket skiljer?

Du skulle inte kunna ta lite detaljbilder på ditt ?? De såg ju ut att ha potential !

post-2614-14468913444698_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du skulle inte kunna ta lite detaljbilder på ditt ?? De såg ju ut att ha potential !

Priset han nämner var ett lockpris från Djurmagazinet under en kampanj. Du får ge ungefär 4200-5500:- för ett Rubin 420 utan pump och dyl. beroende på färg och affär. Juwel rio 400 kostar 5695:- i Göteborg så det är inga enorma prisskilnader då Juwel skickar med elektroniska glimtändare, filter och doppvärmare. Men Rubin är bra kar, helt klart.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo...känner att jag rörde upp en del "känslor" här kankse... Men bilde rpå karet finns under mina trådar. Första tråden är om mitt första..ett Wromak 240L och det nya är om ett Wromak 420L.

"Plastiga formpressade armaturer" är inget som finns på dessa. Det är en ca 10cm hör plastsarg i samma färg/mönster som bänken. Ovanpå ligger svarta "plastplattor" som används som täckglas. Dessa är bara att lyfta bort så är karet öppet.

Japp...så sant som det är sagt. I all hast glömde jag skriva att 3750kr var ett litet specialpris. Ordinarie pris är 4200kr utan filter men med bänk och armatur.

Någon skrev tidigare i tråden att man lätt kan få tag i Juwel men inte lika lätt i Wromak mf. Bara för att lite demendera detta uttalande så är det(om jag förstått allt rätt) Simonstorp som saluför t.ex Wromak...så alla butiker som handlar med dom kan få dem sådana kar på stubinen. Här i stan (Örebro) är det minst 3 handlare som har dessa hemma i butiken. Dessutom har (sveriges största och billigaste webshop?) pwss dessa till försäljning.

Kan väl ta en liten parentes bara om vad min likala söthandlare ansåg. Jag gick in och frågade om han kunde sälja ett Rubin för samma pris som hos pwss. Och efter lite kluande så gick det bra. Dock var det vid denna tidpunkt inte känt för honom att dessa kar fanns. Istället hade han dyra "märkeskar" som i 400L-klassen låg på 6-9000kr beroende på märke och modell.

Efter att ha kollat på mitt (detta var när jag köpte mitt 240L i januari 2006) så var han förbluffad över att det gick att få tagt på såpass snygga och prisvärda kar och skulle börja rekommendera dessa till kunder som ville ha möbelkar. Han, precis som många andra, förstod ju att det är enklare att få någon att köpa ett stort möbelkar för t.ex 4000 iställetför 7-9000kr. Med lägre priser blir kundkrätsen helt enkelt större.

Förlåt om jag blandade mig i...för det var ju faktiskt Juvel 450 du ville ha info om. Ber om ursäkt för detta.

/Erik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag blandade mig i...för det var ju faktiskt Juvel 450 du ville ha info om. Ber om ursäkt för detta.

/Erik

Ingen fara såg att Wromak gör exlusivare ljusramper med till sina välvda kar

tycker att detta ser lika snyggt ut som ett juwelprof03.jpg

undra om man kan få ett borrat

juwel eller wromak?

men juwel karet är lite djupare 10cm ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo...känner att jag rörde upp en del "känslor" här kankse... Men bilde rpå karet finns under mina trådar. Första tråden är om mitt första..ett Wromak 240L och det nya är om ett Wromak 420L.

"Plastiga formpressade armaturer" är inget som finns på dessa. Det är en ca 10cm hör plastsarg i samma färg/mönster som bänken. Ovanpå ligger svarta "plastplattor" som används som täckglas. Dessa är bara att lyfta bort så är karet öppet.

Det är inte utan att jag känner mig lite träffad här, men jag känner inte att du har upprört några känslor hos mig. Däremot känner jag ett brinnande iver att få tala om vad mina erfarenheter och upplevelser är, så folk kan bilda sin egen uppfattning utefter det.

Sorry, men kan inte annat än säga att du har lyckats träffa mitt-i-prick av Wromak modellen, då den var utrustad med den lite dyrare "Exclusive" belysningen. Helt klart är att dom är direkt jämförbara med Juwel.

Har dom elektroniska drosslar också?

Tyvärr, måste jag säga, så är det lite väl ofta "möbelakvarium" (andra än Juwel) säljs med dessa skit-armaturer i formplast. Det är till stor del därför jag letade upp ett Juwel...

Någon skrev tidigare i tråden att man lätt kan få tag i Juwel men inte lika lätt i Wromak mf. Bara för att lite demendera detta uttalande så är det(om jag förstått allt rätt) Simonstorp som saluför t.ex Wromak...så alla butiker som handlar med dom kan få dem sådana kar på stubinen. Här i stan (Örebro) är det minst 3 handlare som har dessa hemma i butiken. Dessutom har (sveriges största och billigaste webshop?) pwss dessa till försäljning.

Mitt uttalande var kanske lite klumpigt formulerat.

Jag har inte sett eller hört talas om Wromak i någon butik jag har besökt, varken på nätet eller "live" och det är några stycken. Däremot kan jag för mitt liv inte tänka mig att ingen säljer dom, så därför håller jag mig lite på avstånd i uttalandet.

Men en fråga; Hur länge har dom funnits i Sverige? Hur länge har PWSS haft dom till försäljning? Hur länge har Simontorp erbjudit dom till svenska butiker?

Klart saker och ting förändras, det är ett måste i industrin.

Minns så väl när Akvarielagunen hittade Aquael och började sälja såna kar. Många lovord kring priset och nu kanske det är dags för en ny uppsving?

Förlåt om jag blandade mig i...för det var ju faktiskt Juvel 450 du ville ha info om. Ber om ursäkt för detta.

Jag håller med dig. Det är mycket mitt fel att tråden gled ifrån ämnet på det här viset, så jag får bära hundhuvudet för detta. Sorry.

Åter till topic:

Vad mer önskar du än all info som finns på Juwels sida?

Måste det vara bilder med saltvatten för just ett Vision 450?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo...känner att jag rörde upp en del "känslor" här kankse...

/Erik

absolut inte :) däremot fanns det många personliga erfarenheter om just möbelkar och mycket att säga. tycker vi varit rätt sakliga här t.om!

förresten ramq, jag har ingen erfarenhet av de nya lyx-aquaelen. bara de svarta gamla billiga varianterna. de nya dyrare verkar helt klart snygga.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej vad gäller Aquael så verkar ju "lyx-armaturerna" vara rätt snygga faktiskt. Är dom utrustade med elektroniska drosslar (om man nu ska köra T8:or vill säga) så borde dom ju vara direkt alternativ till Juwel. Men dom jag sett i Sverige har bara haft formgjutna locket... =(

Frågan är fortfarande hur silikonfogarna är på dom större Aquael-karen, även i "lyx-förpackning". Wromak såg ut som att ha vettiga fogar om man tittar på deras bilder.

Säljs Wromak med "lyx-armaturer" till ett vettigt pris, ja då är det ytterligare en i ledet.

Däremot är jag verkligen sugen på att se vad frukten blir av Aquaels köp av Bioplast?? Kommer Aquael ut med serier lik Bioplasts burkar och Aquaels priser, ja då har vi en marknadsrevolution på gång...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sorry, men kan inte annat än säga att du har lyckats träffa mitt-i-prick av Wromak modellen, då den var utrustad med den lite dyrare "Exclusive" belysningen. Helt klart är att dom är direkt jämförbara med Juwel.

Har dom elektroniska drosslar också?

Jag har inte sett eller hört talas om Wromak i någon butik jag har besökt, varken på nätet eller "live" och det är några stycken.

Vad mer önskar du än all info som finns på Juwels sida?

Måste det vara bilder med saltvatten för just ett Vision 450?

Ja det är en snygg möbel är nog lite som du att man vill känna på sakerna innan man köper dom speciellt ett akvarium. Juwel akvariet har jag sett/känt på men just wromak. Första gången jag hört det här sedan diskutionen kom upp

Ingen aning om det är elektroniska drosslar eller ej. Skulle det bli nått nytt större kar??:smiley9: så spelar det ingen roll. T5 skall in i samma armatur istället

Jag var mer intresserad av bilder på andras saltvattensakvarium hur de byggt upp etc ytavrinningsbox eller borrad botten/sida, Inbyggdsump etc.

Ja helt enkelt om man kan få till ett snyggt saltvattensakvarium med så som det ser ut på bilderna

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde väl vara lite halvknepigt att få inte en hygglig sump i Juwel's smala underskåp ??

Den tanken slog mig också, skulle kanske vara om man bygger på höjden?

Kan bli svårt att komma åt också om man göra sumpen för hög :/ Annars kan du kanske göra så som du har på ditt kar just nu, bygga till bredvid....

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe kunde ej hålla mig så jag åkte ner till zooaffären där det står ett brunt juwel vison 450 sååå snyggt

Lite info om någon mer är intresserad

utrymmen för bänken på vadera sida är

38cm i ytterkant

50cm i innevägg

detta är det på vadera sida

mellan dessa dörrar så finns det 50cm utrymme med hyllplan

Totala höjden är inne i skåpet 75cm

Skall man byta till T5 istället så kan man!?? få in 4x80watts T5 i bakkant och kanske 1x54 i framkant

Själva rakadelen innan det svänger runt i framkant är 148cm långt och 36cm brett innermått på armaturen

Fick ett pris på denna inkl bänk 7900:- ink hemkörning ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hehe kunde ej hålla mig så jag åkte ner till zooaffären där det står ett brunt juwel vison 450 sååå snyggt

Lite info om någon mer är intresserad

utrymmen för bänken på vadera sida är

38cm i ytterkant

50cm i innevägg

detta är det på vadera sida

mellan dessa dörrar så finns det 50cm utrymme med hyllplan

Totala höjden är inne i skåpet 75cm

Skall man byta till T5 istället så kan man!?? få in 4x80watts T5 i bakkant och kanske 1x54 i framkant

Själva rakadelen innan det svänger runt i framkant är 148cm långt och 36cm brett innermått på armaturen

Fick ett pris på denna inkl bänk 7900:- ink hemkörning ;)

mörkt trä? jag var tvungen köpa mitt efter jag fick se ett i mörkt trä oxå :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...