Gå till innehåll

Juwel Vision 450 - Bilder sökes


wrang

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Mitt fjutt-vision (180) var ganska besvärligt att få hyggligt ljus i...

Fast det gick att mickla i fyra rör !

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/index.html

Ouch Wrang, du bor ju i Alingsås... Juwel sägs vara tokbilliga på... vad nu byggfirman i Götet heter ??

Eller på Hercules som är billigare på det mesta. Vet att det finns många som inte gillar Juwel (oftas på grund av det interna filtret), men själv tycker jag det är mycket prisvärda kar. Speciellt i göteborgsområdet där de är relativt billiga.

Har själv ett Rio 400 som sötkar, men det kommer på sikt ersättas av ett saltkar i samma storleksordning. Tycker tyvärr inte om bredd/höjd-förhållandet på Juwel, annars hade de varit klockrent att konvertera.

Ursäkta att jag gled iväg från ursprungsfrågan som jag inte har något att tillföra till ...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Juwel gör väldigt fina kar helt klart. Men lite klurigt hitta dom med saltvatten i. Hade samma problem innan jag köpte mitt.

grymt snygga

Mitt fjutt-vision (180) var ganska besvärligt att få hyggligt ljus i...

Fast det gick att mickla i fyra rör !

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/index.html

Ouch Wrang, du bor ju i Alingsås... Juwel sägs vara tokbilliga på... vad nu byggfirman i Götet heter ??

Tack för dessa bilder var precis nått sådan jag letat efter.

är det ditt kar?

Du tänker nog på Hornbach

Kompisen har köpt ett sådan här så skall se mer hur hans 4x36watt sitter.

undra om 4x80 räcker ;) eller om det ser bättre ut med 6x80

Vattenytan sitter kanske för nära om man kör med orginallyset.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för dessa bilder var precis nått sådan jag letat efter.

är det ditt kar?

Det är min "é-de-nått-kul-med-saltvatten-balja" :)

Du tänker nog på Hornbach

Ah, just det ! Så hette det !!!

Kompisen har köpt ett sådan här så skall se mer hur hans 4x36watt sitter.

undra om 4x80 räcker ;) eller om det ser bättre ut med 6x80

Vattenytan sitter kanske för nära om man kör med orginallyset.

Exakt, de kommer för nära. Jag har löst det genom att sätta en maskinskuren list direkt under juwel's ram och på så sätt kunnat sänka nivån ett par centimeter. Det räcker och gör man det snyggt så går det inte ens att ana förändringen.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är min "é-de-nått-kul-med-saltvatten-balja" :)Ah, just det ! Så hette det !!!

Exakt, de kommer för nära. Jag har löst det genom att sätta en maskinskuren list direkt under juwel's ram och på så sätt kunnat sänka nivån ett par centimeter. Det räcker och gör man det snyggt så går det inte ens att ana förändringen.

Gött har du nån tråd på detta eller fler bilder?

menar du att du satte en list under orginal listen och på så sätt sänkte vattennivån

har du nån bild på detta

Kör du med Arcadias lösa T5 kitt som belysning

122200694007%20AM1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gött har du nån tråd på detta eller fler bilder?

menar du att du satte en list under orginal listen och på så sätt sänkte vattennivån

har du nån bild på detta

Kör du med Arcadias lösa T5 kitt som belysning

Jag har använt Arcadias lösa kit. Jag har ingen bild på "listen" men kan ta en vid tillfälle om du vill. Baljan är hyggligt väldokumenterad på http://www.berthling.com/oblog klicka på "berthling.com" uppe till vänster om du vill hitta gamla inlägg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Filtret är borttaget, det var ganska lätt gjort med en kniv...

Ringen på Arcadia-fästena ligger kloss-emot varandra. Trots det får det plats schyssta reflektorer (inte måsvingevarianten dock).

Hur långt det är emellan rör och vatten vet jag inte men det stänker iallafall inte upp längre. Kanhända är ramen runt 450-baljan lite högre så man slipper denna lösning där.

Mitt tips är du tar en tur till Hornbach och tittar på dem, det sitter ett ganska fett mittstag i plast som krånglar till det en del åxå...

Oops, det finns ju en liiiiiten chans att 80 Watts rör funkar !! 1456 mm + hållarna...

.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du gillar snygga fabriksbyggda möbelbaljor så borde du nog titta på RENA Calvados tycker jag. Om Juwel har kvalitén 7-8 på en tiogradig skala så är nog RENA en 12:a...

Inte för att Juwel är dåliga på något sätt men RENA har snyggare kanter (högglanspolerade), bättre möbel (riktig fanér istället för folie) och är betydligt smartare konstruerade "under locket". Lättare att ordna ljus i helt enkelt.

Fast det är ju bara vad jag tycker :snurrig:

BILD: http://www.online-garden-centre.com/acatalog/rena_calvados_15-x50.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Se upp med Juwels billigare modeller ("Rekord") där det tummats på både det ena och det andra. Finns en tråd i forumet där en kille har ett Rekord och har stora krångel med att armaturen är formgjuten i ett enda solitt stycke, istället för den absolut överlägsna karmen Juwel karen är utrustade med.

Sedan har Rekord-serien bara "gamla" drosslar, ej elektroniska...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara bowfront-ruta som du är ute efter så kan du lika gärna köpa Aquael som bygger "i princip" som Juwels burkar. Däremot är det samma sak där, 90% av Aquael-burkarna som säljs i Sverige har dom där formpressade armaturerna som är rent skräp. :död:

Ska du inte köra huven på så kan jag gott rekommendera dom lite större Aquael-karen.

Återstår att se nu också vad som kommer härnäst från dom där polackerna, då dom nyligen köpte upp Bioplast, som gjort burkar i verkligen Juwel-klassen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det bara bowfront-ruta som du är ute efter så kan du lika gärna köpa Aquael som bygger "i princip" som Juwels burkar. Däremot är det samma sak där, 90% av Aquael-burkarna som säljs i Sverige har dom där formpressade armaturerna som är rent skräp. :död:

Ska du inte köra huven på så kan jag gott rekommendera dom lite större Aquael-karen.

Återstår att se nu också vad som kommer härnäst från dom där polackerna, då dom nyligen köpte upp Bioplast, som gjort burkar i verkligen Juwel-klassen.

juwel är betydligt snyggare siliconade, dom har mkt snyggare möbler och dom har inte mittstag som är fult limmade fullt synligt under ramphöjd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har lite svårt å se vitsen med ett Juwel som saltkar då man kan få ett Wromak Rubin, som är identiskt, utan filter men med identiskt utseende för en betydligt lägre kostnad.

Köpte t.ex mitt Rubin 420L för 3750kr inkl. innerfilter och värmare. Ser precis ut som ett Juwel men till markant lägre pris.

Wromak har även bågfront till en lite högre summa än de rektangulära.

Har hört säljare som funderar på att skippa Juwel till förmån för Wromak...varför betala mera för ett identiskt kar när i princip bara märket skiljer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte, har bara sett hur mitt gamla 112L Aquael var limmat och det var skrämmande fult. Men å andra sidan är Juwels Rekord-serie limmad på exakt samma budgetvis. Jag vet däremot inte hur dom större (300+) Aquael karen är limmade, så därför antar jag lite grann här, att dom borde ha snygga fogar dom med.

Att påpeka här är att Aquael har även likt Juwel en serie som är lite dyrare där man har samma lösning på belysningslocket, där även en sarg finns.

Lösningen på mittstagen har jag över huvud taget inte sett ännu, så det låter jag vara osagt.

När vi ändå är inne på mittstag så tycker jag att mina två plaststag på mitt Rio400 verkar otroligt vekt materialval. Ser att dom dessutom är omlimmade i efterhand, vilket tyder på en klart bristande designlösning. Varför inte köra med glas-stag som alla andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört säljare som funderar på att skippa Juwel till förmån för Wromak...varför betala mera för ett identiskt kar när i princip bara märket skiljer?

Därför att med ett märke vinner du prestige. Varför köper folk t.ex. MP akvarium? Varför köper man ett Deltec eller Aqua Medic akvarium?

Liten jämförelse: Ungefär som att köpa en Nike-tröjja, där du betalar för märket och inte kvalitén - då det ändå är asiater som tillverkar alla tröjor även om det står diverse olika märken på dom.

Juwel har dessutom en lång historia bakom sig som byggt upp deras rykte. Wromak, Aquael och andra har "apat efter" Juwel i många hänseenden och ser i alla fall inte ut att stå för nytänkande i mina ögon, enbart billigare "kopior" som säkert fungerar lika bra ändå...

Sedan behöver jag nog inte nämna allt runtomkring Juwel som har en komplett serie med allt du behöver till ditt akvarium. Reklam och "goodwill" verkar det inte saknas i företaget heller, samt att du kan i princip gå in i vilken svensk akvarieaffär som helst och beställa en viss reservdel. Alla reservdelar, skisser, mått och vikt finns på deras hemsida och dom är bra att ha och göra med.

Nu ska jag inte vara förespråkare för Juwel - det finns säkerligen fler alternativ, men det är inte varje dag man stöter på dessa alternativ bland annonsörer eller butiker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...