Gå till innehåll

Kalkalgerna "försvann"...


oveb

Rekommenderade inlägg

Blir inte klok på det här... Jag har en balja som varit igång i ca 2 månader. Det började bildas snygga kalkalger på denna sten :

http://apps.berthling.com/jGallery/images/Salt/L1070391.jpg

fast nu helt plötsligt så är det vit/beige igen !! Sånt känns mysko för en nybörjare som jag !!

Någon som vet vad som hänt ??

Det enda som egentligen har hänt med vattenvärdena är att PO4 och NO3 har sjunkit sakta ner emot noll... Ca håller ca 435ppm.

Har skaffat en Salarias f åxå som städat ordentligt men han rår väl inte på dessa hårdingar ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att magnesium är viktigare än calcium när det gäller deras tillväxt (eller är det bara jag som har fått för mig det från början och sedan trott att det är så det är?)... men det är ju riktigt konstigt om de bara försvann sådär. Som Henrik säger så borde det bero på något lägre djur som varit i farten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning? Om den är bra så skall du inte ha kalkalger på andra platser än i skugga. I ett välbalanserat revkar så får det inte växa några kalkalger där Acropororna trivs! Många akvarister har helt missförstått hur ett rev fungerar och kalkalger är snygga men förekommer aldrig i naturen där "vår" koraller växer utan bara i mörka prtier.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning? Om den är bra så skall du inte ha kalkalger på andra platser än i skugga. I ett välbalanserat revkar så får det inte växa några kalkalger där Acropororna trivs! Många akvarister har helt missförstått hur ett rev fungerar och kalkalger är snygga men förekommer aldrig i naturen där "vår" koraller växer utan bara i mörka prtier.

Borde det inte i så fall göra så att det gradvis blev mindre och mindre? Fick nämligen för mig att algerna bara försvann. Hur som helst, lite off topic men förutom det att de

är snygga, vad har de för syfte och vad gör de för nytta? Det var nämligen en person som frågade mig det, och i efterhand kom jag på att det bara var något som skulle finnas där. Utan någon riktig detaljerad uppgift om varför.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Självfallet är det ju inget måste men det brukar oftast finnas i viss mån i de flesta inkörda akvarier =)

Skönt att det inte var mitt minne som spelade mig ett spratt då. Trodde för ett ögonblick att det fanns något mer detaljerat bakom som jag gömt bort. Nu är det dax för mig att dra till bastun och sedan är det läggdax. Tack för hjälpen, Henrik! (och sorry om jag tog upp något som inte direkt bidrog till tråden).

Mvh Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning? Om den är bra så skall du inte ha kalkalger på andra platser än i skugga. I ett välbalanserat revkar så får det inte växa några kalkalger där Acropororna trivs! Många akvarister har helt missförstått hur ett rev fungerar och kalkalger är snygga men förekommer aldrig i naturen där "vår" koraller växer utan bara i mörka prtier.

Hur menar du med "bra belysning" Ingvar? Jag vet många som har flitig kalkalgstillväxt rakt under 400w lampor strax under ytan. Jag påstår inte att det behöver vara så i alla fall och det finns ju en möjlighet att det finns olika arter med olika behov. Jag håller till hundra procent med dig att detta stämmer i naturen men faktum är att ljuset i våra kar bara är en liten del av ljusmängden på ett grunt rev och då finns det nog ingen som har bra belysning i jämförelse (och ändå kan vi uppnå en betydligt högre kalcifieringstakt än på reven...).

Jag tycker kalkalgstillväxt är svår att bedöma i mitt kar (och kar i allmänhet). En tid så växer nästan inget alls, senare växer det snabbt som sjutton på glaset men inte på stenen och nu har jag det omvända där det växer bra på min LS men inte alls på rutorna...?

Mina kalkalger började växa betydligt bättre när jag fick starkare cirkulation i karet (tunze wavebox). Vad har du för cirkulation?

Ibland är den här hobbyn ett mysterium för mig och det är väl det som gör att intresset inte dalar :) .

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst är det lite av ett mysterium men jag har nog fått för mig att de "bara" ändrat färg och inte försvunnit. Fast det är bara en hypotes... Frågan kvarstår ändå var som orsakat det ??

Jag har förresten 4*39W över 180 liter. Korallerna växer snabbare än vad jag som nybörjare trodde var möjligt så helt ute och cyklar är jag nog inte. Även en liten SPS-fragg ser välmående ut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en liten gissning bara, du skriver att korallerna växer bra, men ej kalkalgerna. om det är mjukkoraller förutom den lilla SPS fraggen så kan vara att Mg,Ca, KH ej är korrekt nivå (för lite) då mjukkoraller kräver mindre av det än kalkalgerna för att växa.

har du mätt mg,ca,kh?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning? Om den är bra så skall du inte ha kalkalger på andra platser än i skugga. I ett välbalanserat revkar så får det inte växa några kalkalger där Acropororna trivs! Många akvarister har helt missförstått hur ett rev fungerar och kalkalger är snygga men förekommer aldrig i naturen där "vår" koraller växer utan bara i mörka prtier.

:snurrig: Nu blev det svårt igen. Jag får inte ihop det nu. Önskar det var någon annan än du som skrev detta så jag kunde skita i inlägget. Har du tips på vart jag kan läsa mer?

Tråkigt att det står fd framför ditt kar nu! Lycka till med nästa projekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske ett dumt förslag..men små sjöstjärnor (vet inte namnet).

Jag har ett liknande problem och jag har säkert plockat bort närmare 50st, och tycker mej se en skillnad.

Det finns säkert andra som vet bättre om saken..

Holma: Jag har samma erfarenhet, de finns en sorts små sjöstjärnor som äter kalkalger. En del räkor äter dessa sjöstjärnor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad har du för belysning? Om den är bra så skall du inte ha kalkalger på andra platser än i skugga. I ett välbalanserat revkar så får det inte växa några kalkalger där Acropororna trivs! Många akvarister har helt missförstått hur ett rev fungerar och kalkalger är snygga men förekommer aldrig i naturen där "vår" koraller växer utan bara i mörka prtier.

Ingvar!: Detta du skriver är ganska kontroversiellt o intressant. Håller inte med dej. För de första så är förekomst av mkt kalkalger de bästa bevis som finns på att ett akvarium fungerar perfekt. Du måste ha låga värden av nitrat, o inte minst fosfat, samt optimala värden av både ph, calcium o karbonater, o kanske magnesium också. kalkalgerna har samma krav som stenkoraller med andra ord. Kalkalger behöver ljus för att växa, även dessa alger kör på fotosyntes, MEN betydligt mindre ljus än många andra sorter. Med kalkalger är de som med många koraller, att dom har olika arter har adaperat sej till olika ljusförhållanden. De finns med andra ord kalkager som trivs i såväl dunkelt ljus som ganska starkt ljus. Generellt sett är de dock ganska få kalkalgsarter som triv i alltför starkt ljus, vilket är förklaringen till att de växer ganska lite kalkalger direkt under metallhalogen ljus.

Förrutom kalkagernas vackra utseende, o dess bevis på ett akvarium i perfekt balans, så konkurerar dom ju ut oönskade alger.

I akvarium med väldigt mkt acroporor ser man ofta väldigt lite kalkalger. Detta beror på att stenkorallerna konkurerar ut kalkalgerna, de sker nån sorts prioritering, sps korallerna har så att säga första tjing på vattnets calcium o karbonater.

Min absoluta övertygelse är att kalkalger är ett oemotsagt bevis, bättre än alla vattentester i världen, på ett välfungerande akvarium. De finns inte en chans för kalkalger att prolifera sej om inte akvariet är i bästa balans. Undantaget är sps dominerande akvarium då en konkurens situation uppstår. Detta spelar ju dock ingen roll för då blir ju istället sps korallernas tillväxt indikatorn på hur akvariet mår.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...