Gå till innehåll

Sjögräs?


aerie

Rekommenderade inlägg

Hej!

Tänkte fråga om någon sett/har sjögräs tillgängligt?

Var en artikel om det i RK, hade varit kul att ha i tanken men jag har själv aldrig sett det i handeln.

http://www.reefkeeping.com/issues/2006-04/sl/index.php

Inget renodlat sjögräs som du kanske syftar på men här är några makroalger i Tyskland som kanske kan vara intressant (ska snart beställa Chaeto från dem):

http://www.shop-meeresaquaristik.de/index.php?cat=c22_Algen.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa tänkte jag försöka undvika med tanke på risken att det kraschar. Får hoppas på att det råkar följa med till någon handlare av misstag någongång så man kan ha lite tur när karet är igång antar jag. Men planen får nog bli macroalger tills vidare helt enkelt om det inte dyker upp i handeln...är väl ganska lågt intresse för det misttänker jag.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Caulerpa har en tendens att plötsligt krascha och släpper då ut det gift de har i sig. Hade jag bara tänkt att ha lite småalger så hade jag inte brytt mig men vid lite större mängder så känns det dumt att chansa.

Edit: Sorry, giftet är ju inte det största problemet, problemet är ju att de släpper all näring de lagrat när de dör vilket gör att det blir en väldigt snabb ökning av näring i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

aerie har helt rätt, en massdöd av caulerpa i ett tidigare kar (hade varit lat och pallade inte skörda) krashade nästan hela skiten, vattnet blev helt mjölkigt och fiskarna var på god väg att dö av syrebrist, ett par koraller strök också med.

välkommen tillbaka Samuel :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Hej! Lyfter en gammal tråd... tänkte kolla om det är någon som har gjort några mer försök med sjögräs från Östersjön och/eller har några bra tips om hur man lyckas med det. Har av en händelse råkat få med mig sjögräs från en resa utomlands men vet inte riktigt om det kommer ta sig ännu, dock ångrar jag redan att jag inte provat med sjögräs från Östersjön tidigare då det ger ett väldigt effektfullt tillägg i karet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Lyfter en gammal tråd... tänkte kolla om det är någon som har gjort några mer försök med sjögräs från Östersjön och/eller har några bra tips om hur man lyckas med det. Har av en händelse råkat få med mig sjögräs från en resa utomlands men vet inte riktigt om det kommer ta sig ännu, dock ångrar jag redan att jag inte provat med sjögräs från Östersjön tidigare då det ger ett väldigt effektfullt tillägg i karet.

Har du någon bild :nöjd:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en mängd fin sjögräs för några år sedan i stockholm, minns inte namnet på dem nu. Men det var inte det jag ville säga med mitt inlägg utan detta! Jag tyckte förstås att dessa gjorde sig jättebra i min burk. De svajade fram och tillbaka och gav ett fint intryck bland alla koraller. Tre dagar efter inköp, hade mina kirurger 6st ätit upp allt!!!! Shit tänkte jag!!!! Så iväg till affären igen och köpte fina röda alger istället. Stora härliga buskar.... Två dagar efter insättning var de borta. men denna gång var det kejsarna som hade ätit upp alla. Inte kirurgerna!!!!!! Dyrköpt lektion i fiskars kostcirkel, men det var det värt!-dans (Inte enligt frugan)-shark_smiley hehe...

Mvh Per.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...