Gå till innehåll

Nybörjare


Boboooo

Rekommenderade inlägg

Hej alla.

Idag eller imorgon köper jag min 200 l burk,tjohoo.

Verkar det vettigt att starta med 200 l och 2* 1000l/h cirkulationspumpar, 20 kg ls, T5 ramp, MCE 300 skummare, 25 kg salt, hydrometer, tester PH, No2.

Mvh paul

Glömde att skriva att det kkommer bilder sedn med på hur det ser ut, allt från alla mina alger som kommer att dyka upp tills det är klart med koraller och fiskar.

Jag ska även kasta i sand som har en färdig bakterie kultur och en doppvärmare förstås.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låter skoj!

Det jag tänker på är att cirkulationen är lite klen, 10xvolymen är absolut minimum vad jag läst och upplevt själv, försök fixa 20-30xakvariets volym i cirkulation, iallafall såsmåningom.

Sen skulle jag nog köpt 2 tester till, nitrat och fosfat.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att 2* 1000l/h cirkulationspumpar duger bra. Skulle du i ett senare läge om några månad se några fördelar med att öka cirkulationen så är det ju inga problem. Jag ser ingen användning av att mäta nitrat de första veckorna, månaden, räcker om du komplettera med den testen vid ett senare tillfälle.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok då är vi inte riktigt överens där, men men, olika personer har olika erfarenheter och uppfattning.

Det viktigaste är ju att det funkar bra för dig bobooo, så kör på det du skrivit upp och komplettera ifall det behövs lite längre fram.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fragg kar 250 liter har jag två 1440 liters pumpar. Det räcker alldeles utmärkt för ett nästan oinrett kar. Men när karet hade 70 Kg Ls var det lite cirkulation.

I övrigt verkar det bra mera tester och grejor kan man köpa undan för undan. Jag skulle nog fortsätta med silikattest som nästa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en intressant tanke bara... köp färdigt vatten av zoogiganten, så slipper du inkörningen...

mvh Andreas

Vad är det du säger????? Det är inte vattnet som ska köras in utan stenen och inte den heller om man ska vara petig utan bakteriefloran i LS:n. Med hjälp av "inkört" vatten kan du få med bakterieflora!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en smart affärsidé att ta betalt för det vatten man bytt ut. Och en dålig idé att köpa vatten med brist på spårämnen och överskott på nitrat och fosfat. En affär kör säkerligen sitt vatten genom UV dygnet runt så man kan inte heller räkna med att få med någon nämnvärd bakterieflora.

Försök få tag i en näve sand från något gammalt kar och lägg i den när vattnet gått någon dag. Dessutom finns det olika bakteriepreparat på flaska som inte kostar så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är en bra idé att ta lite vatten, och allra helst sand mm, från ett kar som redan är inkört. Men att betala dyra pengar till butiker som slänger gammalt vatten är en mycket dålig idé. Skänk pengarna till Rädda Barnen i stället.

Hur mycket får man betala i butik för gammalt vatten per liter?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fiskarna är de djur som kräver minst av vattenkvalitén. Teorin för att byta vatten i en butik har jag läst mig till: Färskt vatten till stenkoraller. Bytt vatten går därifrån till mjukkorallerna och sista steget är fiskkaren. Jag vet inte om Zoogiganten gör likadant men jag undrar om i så fall var de tar försäljningsvattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

har du varit där laggeman???? undrar vad dom har att säga ifall man har blivit lurade.... eller ifall det bara har påskyndat min akvariestart.... själv så tror jag bara att det är positivt med använtvatten i ett nytt akvarium för att få snurr på bakterierna... bara min tanke....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

God middag.

Det blev tyvärr ingen tur dit igår, polaren som skulle köra kände att han inte hade fått ur sig det han intog kvällen innan. En blöt fest alltså. Ska upp till PeterP i Hörby idag och kommer eventuellt köra ut där om, i så fall ska jag ta och fråga hur de gör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...