nelson Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Hejsan!Jag letar efter en tråd ang nivåvakt som har en del från Kjell & Co som man sätter i kontakten i man behöver altså inte klippa av sladden på pumpen på denna vaiant. Den består av 2st delar från Classe också.Jag letar efter artikelnr till kjell & Co delen, har tyvärr ingen katalog.Hls Nelson Citera
nelson Postat 18 december 2006 Författare Postat 18 december 2006 Hej!Detta är deltecs motsvarighet.Nelson Citera
nelson Postat 18 december 2006 Författare Postat 18 december 2006 Inbyggnadslåda STG10Mått: 110x65x62mm, för nätaggr Inbyggnadslåda för tex. nätaggregat. Med 230 V jordad kontakt och ventillationsgaller. 110x65x62 mm. 39kr Citera
Draedon Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 hur menar du? att man bygger in kjell&co nivåvakt i den lådan? verkar vara en smidig lösning... Citera
watter Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Detta använde jag för att bygga den...ClasohlsonApparatlåda32-1317 39:-Mikrobrytare22-4982 25:-KjellInbyggnadslåda STG1589046 55:-Och ett flöte, den typen man kan fylla med vatten. Citera
tropfrog Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Annars så såg jag att någon kopplat kjells nivåvakt till en skymmningsbrytare. Han fimpade fotocellen och kopplade dit tåtarna från nivåvakten. Mycket smidigt.MVHMagnus Citera
aerie Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Japp,den varianten som Magnus tipsade om körde jag också med...tänkte bygga en ny sån när jag kör igång igen, var löjligt enkelt(iaf om man har en kamrat med lödkolv). Citera
watter Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Hur långt ut på armen hänger du flötet?Någon millimeter från änden. Jag gjorde som så att jag satt på en bit krympslang, sen skar jag till två små bitar krympslang som jag satt på varsin sida så det blev en liten glipa mellan. Där kan man trä fiskelinan, så riskerar man inte att den kasar av:)mvh Emil Citera
stigigemla Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Aerie: Jag hoppas du är medveten om att den är farlig! Nivåvakten är inte isolerad för 230 volt men skymningsbrytaren är strömförande. Idén har varit uppe förut här på forumet och jag är inte ensam att ha varnat för den. Citera
daniel_i_malmö Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Detta använde jag för att bygga den...Du har möjligtvis inga bilder på hur det ser ut inuti inbyggnadslådan och apparatlådan? Jag antar att det är rätt enkelt att koppla det men hade ändå varit intressant med lite bilder. Citera
watter Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Du har möjligtvis inga bilder på hur det ser ut inuti inbyggnadslådan och apparatlådan? Jag antar att det är rätt enkelt att koppla det men hade ändå varit intressant med lite bilder.Jag hade bilder på det, men min externa hårddisk krasha för några dagar sedan Ska fixa en bild imorgon Men det är väldigt simpelt, den ena saldden går direkt till uttaget och den andra går genom microbrytaren och tillbaka....Såhär ser microbrytaren ut, den längst till höger....mvh Emil Citera
wrang Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Aerie: Jag hoppas du är medveten om att den är farlig! Nivåvakten är inte isolerad för 230 volt men skymningsbrytaren är strömförande. Idén har varit uppe förut här på forumet och jag är inte ensam att ha varnat för den.Inte för att ta glädjen ifrån byggandet men håller med stig. Ser livsfarligt ut.Kör med 12 eller 24V så långt det bara går.Annars så finns nu en nivåvakt på www.conrad.se för upp till 240V och max 50wattmed denna variant borde man få till en deltec variantNivåvaktArtikelnummer: 701564 Citera
stigigemla Postat 18 december 2006 Postat 18 december 2006 Den som hade angivet IP (fuktklassning) skulle jag nog våga använda. Men de andra är knappast testade för att använda i samband med nätspänning. Citera
acuario Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Tack för den Christian. mye intressant Citera
wrang Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Nema problema.Skulle nog dratt in en liten fördröjnings relä oxså för att ej låta pumpen slitas med så många på av på av på av så den går på tex först efter 1minut Citera
acuario Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 Kan ju vara bra men jag har en sicce nova som har gått av och på i 2 år nu utan problem, en billig pump som har varit grymt bra. Går inte att köpa i Sverige längre men på seame.com finns den Citera
Scooby_doo Postat 19 december 2006 Postat 19 december 2006 tips för de som ska köra med denna varianten, och ser varningarna med 230V: Man kan koppla in nivåbrytaren EFTER transformatorn till en 12V pump så har man ej 230V där, så gjorde jag iallafall.~HenrikAerie: Jag hoppas du är medveten om att den är farlig! Nivåvakten är inte isolerad för 230 volt men skymningsbrytaren är strömförande. Idén har varit uppe förut här på forumet och jag är inte ensam att ha varnat för den. Citera
nelson Postat 19 december 2006 Författare Postat 19 december 2006 Hejsan!Det var den som Watter rekomenderade som jag letade efter.Tackar så mycket!Nelson Citera
pimo Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Köpte aparatlåda och microbrytare som watter tipsade om igår på classe.Hittade dock inte den 3e grejen, men ska fixa det på fredag.Frågan är hur jag kan koppla?, watter hur gjorde du?, el är inte min starka sida. Citera
watter Postat 20 december 2006 Postat 20 december 2006 Köpte aparatlåda och microbrytare som watter tipsade om igår på classe.Hittade dock inte den 3e grejen, men ska fixa det på fredag.Frågan är hur jag kan koppla?, watter hur gjorde du?, el är inte min starka sida.Du kopplar den ena sidan +/- (kvittar vilken) rakt in genom uttaget och in till stickproppen, den andra sladden leder du ut och igenom microbrytaren och tillbaka till stickproppen. På microbrytaren finns där tre pinnar, den ena är för in sladden, sen finns där två till (beroende på vilket håll du vill att den ska bryta, dvs när staven trycks upp, eller när den dras ner) Ska fixa en bild imorgon så är det lite lättare om du inte försod min beskrivning, lite svårt att förklara det:/Lycka till mvh Emil Citera
pimo Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Aha då tror jag att jag är med!Men är det inte farligt egentligen att köra 220v genom microbrytaren?, den är ju ganska så nära vattnet Citera
watter Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Aha då tror jag att jag är med!Men är det inte farligt egentligen att köra 220v genom microbrytaren?, den är ju ganska så nära vattnet Själva brytaren är godkänd till 230 v så det är inga problem, men visst du måste vara försiktigt och skydda den väl från vattnet. Du kan i princip hänga den så långt som möjligt ifrån vattnet, bara det att du måste ha en längre fiskelina till flötet..mvh Emil Citera
pimo Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Själva brytaren är godkänd till 230 v så det är inga problem, men visst du måste vara försiktigt och skydda den väl från vattnet. Du kan i princip hänga den så långt som möjligt ifrån vattnet, bara det att du måste ha en längre fiskelina till flötet..mvh EmilAh ok, va fint, då har jag nått att göra första dagen på jullovet!, tackar tackar för hjälpen. Citera
daniel_i_malmö Postat 21 december 2006 Postat 21 december 2006 Skulle nog dratt in en liten fördröjnings relä oxså för att ej låta pumpen slitas med så många på av på av på av så den går på tex först efter 1minutVar köper man sådana? Hur kopplar man in dem? Hur fungerar de? Kan de fördröja på valfritt håll, dvs antingen av eller på? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.