Gå till innehåll

Nivåvakttråd var är den?


nelson

Rekommenderade inlägg

Hejsan!

Jag letar efter en tråd ang nivåvakt som har en del från Kjell & Co som man sätter i kontakten i man behöver altså inte klippa av sladden på pumpen på denna vaiant. Den består av 2st delar från Classe också.

Jag letar efter artikelnr till kjell & Co delen, har tyvärr ingen katalog.

Hls Nelson

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur långt ut på armen hänger du flötet?

Någon millimeter från änden. Jag gjorde som så att jag satt på en bit krympslang, sen skar jag till två små bitar krympslang som jag satt på varsin sida så det blev en liten glipa mellan. Där kan man trä fiskelinan, så riskerar man inte att den kasar av:)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har möjligtvis inga bilder på hur det ser ut inuti inbyggnadslådan och apparatlådan? Jag antar att det är rätt enkelt att koppla det men hade ändå varit intressant med lite bilder.

Jag hade bilder på det, men min externa hårddisk krasha för några dagar sedan :(

Ska fixa en bild imorgon ;) Men det är väldigt simpelt, den ena saldden går direkt till uttaget och den andra går genom microbrytaren och tillbaka....

Såhär ser microbrytaren ut, den längst till höger....

224980_B_2006-07-04_112106_54.jpg

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aerie: Jag hoppas du är medveten om att den är farlig! Nivåvakten är inte isolerad för 230 volt men skymningsbrytaren är strömförande. Idén har varit uppe förut här på forumet och jag är inte ensam att ha varnat för den.

Inte för att ta glädjen ifrån byggandet men håller med stig. Ser livsfarligt ut.

Kör med 12 eller 24V så långt det bara går.

Annars så finns nu en nivåvakt på www.conrad.se för upp till 240V och max 50watt

med denna variant borde man få till en deltec variant

701564.jpg

Nivåvakt

Artikelnummer: 701564

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tips för de som ska köra med denna varianten, och ser varningarna med 230V:

Man kan koppla in nivåbrytaren EFTER transformatorn till en 12V pump så har man ej 230V där, så gjorde jag iallafall.

~Henrik

Aerie: Jag hoppas du är medveten om att den är farlig! Nivåvakten är inte isolerad för 230 volt men skymningsbrytaren är strömförande. Idén har varit uppe förut här på forumet och jag är inte ensam att ha varnat för den.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte aparatlåda och microbrytare som watter tipsade om igår på classe.

Hittade dock inte den 3e grejen, men ska fixa det på fredag.

Frågan är hur jag kan koppla?, watter hur gjorde du?, el är inte min starka sida.

Du kopplar den ena sidan +/- (kvittar vilken) rakt in genom uttaget och in till stickproppen, den andra sladden leder du ut och igenom microbrytaren och tillbaka till stickproppen. På microbrytaren finns där tre pinnar, den ena är för in sladden, sen finns där två till (beroende på vilket håll du vill att den ska bryta, dvs när staven trycks upp, eller när den dras ner) Ska fixa en bild imorgon så är det lite lättare om du inte försod min beskrivning, lite svårt att förklara det:/

Lycka till :)

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aha då tror jag att jag är med!

Men är det inte farligt egentligen att köra 220v genom microbrytaren?, den är ju ganska så nära vattnet

Själva brytaren är godkänd till 230 v så det är inga problem, men visst du måste vara försiktigt och skydda den väl från vattnet. Du kan i princip hänga den så långt som möjligt ifrån vattnet, bara det att du måste ha en längre fiskelina till flötet..

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Själva brytaren är godkänd till 230 v så det är inga problem, men visst du måste vara försiktigt och skydda den väl från vattnet. Du kan i princip hänga den så långt som möjligt ifrån vattnet, bara det att du måste ha en längre fiskelina till flötet..

mvh Emil

Ah ok, va fint, då har jag nått att göra första dagen på jullovet!, tackar tackar för hjälpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...