Gå till innehåll

någon annan stim fisk än chromis ????


h0llowman

Rekommenderade inlägg

hej!!!!

har ett stim med chromisar eller hade!!!

hade 7 st är nu nere på 4 st snart 3 st som det ser ut tänkte i slutet av januari köpa på mig lite fler chromisar men finns det någon annan stimfisk som går bra att ha med kirurger m.m ???????? som det verkar med chromisar så försvinner dom med tiden !!

någon som har förslag på stim fisk

gillar ju anthisar (eller hur det stavas ) hört att dom ska vara svåra ???

tillägga ska jag att jag har ett 260l akvarium

mvh peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle oxå vilja ha någon stimfisk, är lite skeptisk till Chromis p.g.a deras tendens att droppa av en efter en. Har för mig jag sett Apogon leptacanthus på Klovnfisken för länge sedan, men det är nog tyvärr enda gången, vet ni någonstans där de kan tänkas dyka upp?

Anthias är ju ett alternativ, men de stimmar väl inte ordentligt utan håller sig mer var för sig. Anthias är väl dessutom inget bra alternativ för ett kar på 260l, de behöver lite mer plats....

Jag har oxå för mig att där var en lång tråd på RC om en kille som sökte stimfisk till en damm eller nått och det var nog lite dåligt med förslag i den tråden oxå. En del fisk kan man hålla i grupper, men de stimmar inte direkt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Apogon leptacanthus mycket snälla stimfiskar som går bra i små akvarier. De är silverfärgade med blå ögon. Helt revsäkra är de också.

Jag har 8 stycken och alla undrar varför jag har tetror i min burk!! Men jag gillar dem skarpt!

http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=1428

är dom där vanliga i handeln? verkar ju intressant...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja alla fiskar "droppar av" en efter en, eller så får jag börja köpa fisk där ni köper era då era inte verkar dö. . . Billigare och socialare fisk än green chromis som är snäll mot sin omgivning får man nog leta efter. Men det finns flera olika sorter av chromis, finns en hel del arter av chromis om är oerhört vackrare! Be eran lokala saltmånglare om de kan beställa andra arter av chromisfamiljen, sök och ni ska finna. Hade jag haft större akvarium hade jag försökt få hem fler av dessa fina fiskar!

Dave

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peppar peppar så har mina 7 chromis hållt sig i antal ett bra tag och simmar oftast i stim så jag tycker inte man ska döma ut dom helt..

Stig du sa när jag var hos dig sist att håller dom sig lugna så får dom inte tillräckligt med mat??

Faktum är att jag matat som en galning sen jag köpte mina Anthias och jag tycker fortfarande att chromisarna är lugna och fina...

Någon som haft ett Chromis-stim en längre tid? År?

Mina första köpte jag för ca 2 år sedan, ett par har kastat in handuken under den tiden och dom sista två åkte i för ca 3 månader sen! Dom 5 innan har gått länge och fungerat fint tycker jag...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Jens.

Samma här jag har ett stim på 12-13 chromis och de funkar fint. De går i stim. Det måste vara lganska många för att de skall gå i stim. Det är ju en snäll fisk men inte när det kommer till maten mina ligger ett par centimeter under ytan när jag matar och det är inte mycket pellets som passerar ned till Anthiasen och de andra.

Möjligtvis ska man undvika de allra minsta exemplaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Peppar peppar så har mina 7 chromis hållt sig i antal ett bra tag och simmar oftast i stim så jag tycker inte man ska döma ut dom helt..

Stig du sa när jag var hos dig sist att håller dom sig lugna så får dom inte tillräckligt med mat??

Faktum är att jag matat som en galning sen jag köpte mina Anthias och jag tycker fortfarande att chromisarna är lugna och fina...

Någon som haft ett Chromis-stim en längre tid? År?

Mina första köpte jag för ca 2 år sedan, ett par har kastat in handuken under den tiden och dom sista två åkte i för ca 3 månader sen! Dom 5 innan har gått länge och fungerat fint tycker jag...

Jag vet inte om mitt exempel är översättningsbart till "normala" akvarier men de första Chromisarna i Universeums 1400 kubiks hajakvarium sattes i för ca 4 år sedan och var då ca 100 stycken. Detta "stim" har blivit mindre (troligtvis beroende på några muränor på ca 1 meter) men de utgör fortfarande över 50 stycken. För ca 3 månader sedan tillfördes ytterligare 100 och de går nu ofta i ett blandat "stim". Sedan är det omöjligt att avgöra om det utgör ett stim eller bara är en jäkla massa fisk på ett ställe. Stundtals verkar de uppträda som ett stim, dvs fiskarna rör sig som en enhet men ofta är de bara "en jäkla massa fisk".

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problem är till för att lösas men naturtrogna konstgjorda koraller skulle kunna gå också, det är ju trots allt ett offentligt akvarium och det är bara några få personer som skulle se om det är äkta vara eller inte. Jag tror att om det inte går att ha levande koraller så är det bättre med konstgjorda än inga alls.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På ett bra eller dåligt sätt??

Gott nyttkram på dig pojkvasker.. :)

Dave

En jäkla massa fisk är bra det också - jag skrev så bara för att det är skillnad på beteckningen "stim" och om en jäkla massa fisk går ihop.

Kramen får du i retur, syster:ler:

Lasse! Ni borde ha ett ställe där ni låter stora acroporor frodas som chromisarna kan hovra över och dyka ner i och söka skydd när någon predator närmar sig, precis som i naturen.

Vi får väl se vad framtiden har i sitt sköte - det är inte omöjligt varken praktiskt eller biologiskt att ha område med koraller i det karet - jag vet att det jobbas på det.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...