Gå till innehåll

Simons omstart (525L)


simon

Rekommenderade inlägg

Hej,

Efter en lång stund utan saltkar så har jag gått och planerat i flera veckor på ett nytt kar med inbygggd sump mm. Har varit hos flera butiker och ställt massor med frågor om priser och olika konfigurationer på mitt blivande saltkar (de måste ha tröttnat på mig vid det här laget)...och så idag kommer jag in i min lokala butik och där står DEN.

Burken alltså, på rea och allt borrat och klart (visserligen ville jag inte köra borrat men ändå). Fram med tumstocken, måtten stämmer nästan perfekt, nämligen 125x80x60 = 600L. Var tvungen att nypa mig i armen i tron att jag måste drömma..jag var vaken! Viserligen så skulle jag velat ha 126X90X75 men här stod det färdigt till ett bra pris, det var bara att " ta' de' ".

Nu är det bara att bestämma bänkhöjd, sumpstorlek och uppbyggnad, pumpar, LS, fiskar, koraller...é, petitesser :-)

OBS! Det här blir ett långdraget projekt då jag inte har för avsikt att starta på en gång, utan låta planeringen ta sin tid så att allt blir så bra som möjligt. (Vill ej misslyckas)

Bilder kommer så fort jag får hem "grejorna"...

Sorry om jag bara skriver om saker som jag inte har hemma än, men var bara tvungen att skriva av mig:-)

Kommer säkerligen att behöva massor med input på lösningar med "durso" då jag aldrig kört med det innan, karet är borrat i varsitt hörn med kanske 40mm hål (har inte hunnit mäta än). Är det att föredra eller är det bättre att köra med ett större hål och klistra igen det andra?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta ska bli intressant att se! :)

Ang durson så behöver du ju 1 hål för retur och 1 hål för ytavrinningen? Då har du ju 2 st hål färdiga att använda. ALternativet är att köra en dursolösning (mkt krångligare iaf) liknande den som jag använder (Wrangs lösning). Då kör man returen inuti dursostandpipen.

Mvh Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag sett ditt akvarium.. :)

är heltklart avundsjuk över dina mått,ångrade mig lite över mitt kar när jag såg karet.. riktigt schyssta mått är det.

Får väl önska dig lycka till med planeringen och bygget,ska bli riktigt kul att följa !

(O.b.s har du planer på en gemmatum till ?

Mvh,

Sunny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag sett ditt akvarium.. :)

är heltklart avundsjuk över dina mått,ångrade mig lite över mitt kar när jag såg karet.. riktigt schyssta mått är det.

Får väl önska dig lycka till med planeringen och bygget,ska bli riktigt kul att följa !

(O.b.s har du planer på en gemmatum till ?

Mvh,

Sunny

Tackar alla!

Fredrik: JA! Det är klart att det måste varit tanken (jag var bara förvirrad :-). Ett rör ner och ett upp.

Sunny: Ang gemmatum. Det är en dröm att få ha gemmatum, (jag har alldrig haft den) tyvär så svåra och dyra (har jag hört) att få tag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har varit i affären idag och skulle betala för akvariet, vilet jag gjorde. Men i all min iver igår så råkade jag mäta fel eller nåt. Måtten är 125X70X60 = 525L !

Tja...med tanke på att priset var bara 2500:- så tycker jag att affären är godkänd ändå, eller?

Mätte lite hastigt hålen, de är 36mm. Klarar man bygga durso på det?

ps Hur byter man namn på tråden? (då det står 600L vilket blev 525L i all hast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte du kan byta namn själv men om du frågar nån moderator snällt så kan dom nog hjälpa dig!

mvh matte

Har varit i affären idag och skulle betala för akvariet, vilet jag gjorde. Men i all min iver igår så råkade jag mäta fel eller nåt. Måtten är 125X70X60 = 525L !

Tja...med tanke på att priset var bara 2500:- så tycker jag att affären är godkänd ändå, eller?

Mätte lite hastigt hålen, de är 36mm. Klarar man bygga durso på det?

ps Hur byter man namn på tråden? (då det står 600L vilket blev 525L i all hast)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mätte lite hastigt hålen, de är 36mm. Klarar man bygga durso på det?

ps Hur byter man namn på tråden? (då det står 600L vilket blev 525L i all hast)

Hur start returpump avgör hur tjockt hål du behöver. :)

Ju mer L/h som returpumpen levererar destå grövre dimensioner

Så jag skulle säga att det inte är några problem.

Ang tråden så kan du be en moderator ändra på den.

Jag ändrade rubriken min tråd på det sättet =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering kring genomföringsval:

Hålen är 36mm, när jag surfar på de tyska butikernas pvc-tillbehör så ser jag bara 25, 32 och sen 40mm genomföringar att beställa.

Vad är det de anger egentligen?

Skall man beställa 32mm genomföring till 36mm hål? (om man vill bygga durso på det)

Tacksam för lite hjälp då jag inte vat vad jag ska göra :~}

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering kring genomföringsval:

Hålen är 36mm, när jag surfar på de tyska butikernas pvc-tillbehör så ser jag bara 25, 32 och sen 40mm genomföringar att beställa.

Vad är det de anger egentligen?

Skall man beställa 32mm genomföring till 36mm hål? (om man vill bygga durso på det)

Tacksam för lite hjälp då jag inte vat vad jag ska göra :~}

Hej!

Kul att du startar ett kar och det gör ju inget om man får ett bra pris på det heller. Hur tjockt är glaset? Var det någon som beställt kar som inte kom och hämtade det eller? Tror du fick ett mycket bra pris om det är ett nytt kar.

Vad gäller durson så försökte jag fatta hur det hela skulle funka när jag startade. Jag själv fattade inte riktigt allt innan jag började rita och bygga ihop den. Det finns under länkar en firma http://shop.carlen.biz/ som jag bestälde mina PVC delar ifrån. De säljer nog bara PVC men jag tycker de har bra service. Jag ringde och pratade med dem och sen slutade det hela med lite mailväxling och att jag köpte från dem, Inte mycket dyrare än tyskland men enklare.

Tänk på att det finns inner och ytter diameter på hål.

Fråga på näör du inte fattar!

LYCKJA TILL!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Kul att du startar ett kar och det gör ju inget om man får ett bra pris på det heller. Hur tjockt är glaset? Var det någon som beställt kar som inte kom och hämtade det eller? Tror du fick ett mycket bra pris om det är ett nytt kar. LYCKJA TILL!

Glaset är 12mm, och det var ett nytt kar som någon inte var riktigt nöjd med när det gäller skärningen utav en ruta på sidan som sticker upp kanske 3mm på ena sidan(det blev lite snett). Fast mig gör det inget, jag blev bara glad :-)

Tack för länken sillen!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dom där är inte revvänliga har jag hört!

Inte min iallafall! :)

Då matar du för lite. Rikligt med husmanskost och dvs sockertillsatser någon gång i veckan så går det bra. Kan vara på och störa korallerna ibland men inget allvarligt som ger långvariga problem när dom är välgödda.... Rekomenderar dock inte vodkametoden på exemplar i den här åldern, kan göra dem än mer bångstyriga än vad dom är normalt.

:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en fundering kring genomföringsval:

Hålen är 36mm, när jag surfar på de tyska butikernas pvc-tillbehör så ser jag bara 25, 32 och sen 40mm genomföringar att beställa.

Vad är det de anger egentligen?

Skall man beställa 32mm genomföring till 36mm hål? (om man vill bygga durso på det)

Tacksam för lite hjälp då jag inte vat vad jag ska göra :~}

Eftersom det var jag som beställt karet så kan jag meddela att hålen är tänkta för durso. Genomföringarna ska vara för 25 mm rör. Durson är 32 mm högst upp men man stryper den till 25 mm innan genomföringen. För returen tänkte jag också ha 25 mm rör.

Lycka till med "min" :skrattar: burk!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

genomföringen är större än rördiametern, så t.ex genomföringen för ett 25mm rör är väl en snutt över 30mm om jag inte minns helt galet.

Vanligaste väggenomföringen är GF+ (george fisher)

men 25 rör för avrinning är lite klent tycker jag, helt ok för retur dock

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

genomföringen är större än rördiametern, så t.ex genomföringen för ett 25mm rör är väl en snutt över 30mm om jag inte minns helt galet.

Vanligaste väggenomföringen är GF+ (george fisher)

men 25 rör för avrinning är lite klent tycker jag, helt ok för retur dock

25 mm med durso och om du pumpar tillbaka 3-4000 l/h är utmärkt. Utan durso - kanske klent.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min -01:a har skött sig exemplariskt, inte knaprat på någon korall när jag haft det. Men man skall inte vara säker (liksom med kejsare), de kan ändra beteenden fort har jag hört! ;-)

Min -02 är f.n. också revsäker. Dock är hon i med fingrarna ibland eftersom det är hysteriskt roligt när Nemo nafsar i dom. (Nästan lika roligt som att gunga)

astrid01.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Christer,

Har kikat igenom din tråd och sett din durso, skulle man kunna få lite detaljinfo på den du har. Jag menar t.ex . hur långt upp börjar man vidga upp till 32mm och hur du har löst det med din "överrinningsbox" med packningar osv.

ps Underbar bild på dottern! Snacka om glädje!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...