Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

Jag har tio kardinaler i mitt 1550. En är undantryckt och gömmer sig i stenen. Tre, fyra, fem är uttryckta från botten - stenen och står vid vattenytan men äter. Jag har aldrig sett någon tendens till att de skall gå i stim. I mina yngelkar stimmar de ofta men vid 4 cm storlek är det slut med det.

Två eller tre par håller revir. Det växlar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

hej freddi! det har jag glömt att skriva. turbosniglar har jag tänkt att skaffa ett gäng av. inte så roliga att kolla på som sagt men jag har förstått att dom är bra,, har bara en än så länge. ska även köpa ett par eremiter för dom e häftiga tycker jag. speciellt dom där med blåa ben. hoppas att jag hittar sånna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! ja gul kirurg har alltid varit en favorit, ända sen jag var barn så har jag tyckt om den fisken så en sådan måste jag nog ha, men jag tror inte det blir min första fisk, har för mig att dom är ganska dyra?

men blir dom inte lite stora för ett 300l akvarium tror du?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej! ja gul kirurg har alltid varit en favorit, ända sen jag var barn så har jag tyckt om den fisken så en sådan måste jag nog ha, men jag tror inte det blir min första fisk, har för mig att dom är ganska dyra?

men blir dom inte lite stora för ett 300l akvarium tror du?

brukar väl ligga mellan 600-700,- när jag har sett dom. Visst, tillslut blir den för stor för ett 300l men får du tag i ett litet exemplar kan du ha den ett tag tills den har vuxit ur ditt akvarie.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hallå Andreas! Länge sedan jag kikade in i tråden faktiskt, ser att du kommit ganska långt nu! Kul för dig! Bra att du tagit din tid och inte stressat in i allt, det ger mer i slutändan är jag helt övertygad om.

Den gula kirurgen är inga problem i det karet, se bar atill att släppa ner andra fiskar först som nämnts tidigare, de kan ha lite temperament.

Clowner är ett bra val tycker jag, ta gärna en kik på vad det finns för sorter där du kan handla, det finns så mång aolika och fina att välja på. Om du har någon favorit som inte finns hos din handlare just då, be dem ta hem istället för att köpa en annan sort bara för att du ändå är i affären. Man ångrar sig lätt och om du vill byta vid senare skede kommer du få rycka ut en del av inredningen då de gäran sticker in bland stenarna och gömmer sig.

Hoppas du slänger upp lite bilder sen, nu när du har en ny och fin kamera och allt! :)

/Jimmy.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej jimmy! bra att det inte är problem med kirurgen, men jag börjar inte med den då. och som du säger ska jag absolut inte köpa nån fisk som jag egentligen inte vill ha.

bilder lovar jag att lägga upp, kul att fotografera nu med ny kamera :)

har en liten fråga nu angående karet, det är nämligen så att jag har fått en del brunalger lite överallt, mest på rutorna men även lite på stenarna märkte jag.

antar att det ine är så jättefarligt men är det nåt i mitt vatten som inte är som det ska eller har det nåt med inkörningen att göra? det är ju inte direkt fint i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag mätt mitt vatten.

nya värden:

temp: 26grader

salthalt: 1.026

Ph: 8,5

Kh: 7

No2: 0

No3: 20mg/l

Calcium: 360

Fosfat: 0,5mg/l

Magnesium: 1200

både calcium och magnesium är väl ganska lågt och fosfat och nitrat är väl alldeles för högt.

nåt mer som ska sägas om testen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det ser ganska så bra ut. Nu är det bara kvar att börja putsa på värdena så att det blir perfekt. Jag skulle börja med fosfatremover. Nitratvärdet ser stenen till att sänka när bakteriekulturen kommer i gång mer. Kalcium och magnesium är ingen fara så länge du inte skall ha stenkoraller.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lååter bra det. fosfatremover är beställt idag så då får jag se när det kommer.

stenkoraller har jag ju inte tänkt att ha nu i början ändå.

kan jag köpa ett par fiskar och nån räka och kanske nån korall eller skivanemon med dessa vattenvärden eller kommer dom dö?

mina koraller som jag har i nu ser ut att må bra i alla fall och dom växer sakta men säkert :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det borde inte vara något problem utan bara bra om du sakta börjar öka på i karet nu.

Skivanemoner brukar kanske inte gå så bra i nystartade kar som andra mjukkoraller eller knappar. Det är nog inga problem med att de överlever men de kan dra ihop sig ordentligt. Börjar du bygga på med fisk är UVC en bra idé. Jag kommer inte ihåg nu om du redan har?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok då kanske jag väntar med skivanemon. kan ju köpa några knappar eller nåt om jag hittar några fina.

nej jag har ingen uvc inkopplad. har bara ett 11w aquael liggandes som jag anände när jag hade discus.. vet inte om det funkar eller hur eller var man kopplar in det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den här veckan ska jag åka och köpa nån fisk och en putsarräka och lite så där, bör jag göra ett vattenbyte innan eller ska jag vänta med det? ska jag vara ärlig har jag inte gjort nåt vattenbyte än. kanske är dags nu?

vattenbyte kan du vänta lite med tills allt har kommit igång, du har inte någon belastning i karet ännu så låt bakterier osv komma igång.. jag har inte gjort mitt första "riktiga" vatten byte än men snart. har bara blivit nån hink eller så.. ta vägen förbi säffle så ska du få röda skivisar, min stora sinularia m.m. behöver bli av med lite grejer :skrattar:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag pillat lite med ytavrinningen igen. satte ena pumpen i mittenfacket i sumpdelen och så efter en stund höjdes nivån i själva karet och vattnet i sumpdelen sjönk ganska mycket, hälde då snabbt i vatten så att värmaren inte skulle bränna :)

ser att det rinner lite igenom kammen nu men inte särskilt mycket faktiskt, givetvis rinner det mer ju längre ner jag har kammen.

men hur mycket ska det rinna och vilken nivå ska vattnet vara på i sumpdelern? ska den vara i samma nivå med vattnet i själva huvudkaret?

blir inte klok på det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...