Gå till innehåll

andreas percula 90


andreassofus

Rekommenderade inlägg

Efterssom du kör med osmos kan du för det mesta anta att det inte innehåller något alls, bara vatten. Detta är ett sådant fall, all Ca, Mg och alkalinitet du har i vattnet kommer från din saltmix. Sen försvinner den i ditt kar. Koraller osv tar upp dem men i ditt fall då karet är i princip nytt är det troligen fråga om mätfel, utfällning, dålig saltmix eller kanske utskummning.

Skummare kan ta en del Ca men i ditt fall tror jag inte på det riktigt, för mycket Ca borta och inget att skumma.

Utfällning i den storleksordningen borde du kunna se, om inte annat för att du fått lite sand i karet(c:a 1 hekto sand), så tror jag inte heller på.

Saltmix, visst den kan vara körd. Blanda 1L saltvatten och mät det.

Mätfel, tja den kan vi inte göra nått åt egentligen. Har du nånn Ca källa liggandes? Typ CaCl2, Bio-Calcium eller liknande kan du ju ha i en stor dos i vattnet du blandade i förra stegen och mäta om för att se om det händer nått. Det svåra är ju att se skillnad på mätfel och mix.

lycka till

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 432
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

då ska vi se, märker direkt att du är mer kemist än mig i alla fall ;)

du menar alltså att osmosblandaren har "rensat" ur all Ca och Mg ur vattnet och att enbart saltet (red sea) ska gottgöra detta?

mitt kar står tomt med bara vatten och LS så det är inga koraller i som tar upp Ca och Mg.

att det är ett mätfel kan jag gå med på, jag kan ha missuppfattat testet, men jag har läst och gjort precis som det står och jag får samma resultat hela tiden, kan testet vara för gammalt?

när du säger att det kan vara ulfällning har jag ingen aning om vad det betyder :)

angående dålig saltmix kan kanske stämma, köpte det billigaste jag hittade, 20kg för 450kr (red sea)

skulle alltså skummaren kunna ta bort dessa ämnen? skummaren är på men det är inte så mycket skum än, bara lite gran vissa dagar.

nån sand har jag inte heller i karet.

"saltmix, visst kan den vara körd. blanda 1l saltvattenoch mät det." vad menar du med körd? ska jag blanda 1l saltvatten med vanligt kranvatten då och mäta sen?

har ingen Ca källa liggandes vad jag vet i alla fall.

du får ha tack för ditt svar i alla fall. är glad för detta för jag har absolut ingen aning om hur jag ska göra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du saliferts ca test?

För isåfall kanske du har gjort fel när du mäter av hur mycket "testvätska" du droppat i.

Man ska alltså kolla hur mycket det är kvar i sprutan och kolla vilket värde det ger i tabellen, inte hur mycket man gjort åt.

Gav kanske ingenting, bara en tanke.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Mät kh,ca och mg!Ligger kht och mg på narturliga värden dvs kh ca 8 och mg ca1300,har du ett mät fel om jag inte har fattat helt fel?

Mvh Kjell

hej kjell!

mitt KH ligger på ca 5-6 så det är väldigt lågt. Mg test har jag tyvärr inte än,, får det i slutet på månaden.

ca har jag mätt och det ligger på 240 vilket är skrämmande lågt vad jag har förstått det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du saliferts ca test?

För isåfall kanske du har gjort fel när du mäter av hur mycket "testvätska" du droppat i.

Man ska alltså kolla hur mycket det är kvar i sprutan och kolla vilket värde det ger i tabellen, inte hur mycket man gjort åt.

Gav kanske ingenting, bara en tanke.

hej! nej jag har seras test, har läst i nån tråd de där som du skriver om att det kan vara krångligt att mäta.

med seras test gör man så här:

5ml vatten i provröret, sen häller man i 8 droppar av reagens 1. sen ska man vända försiktigt (inte skaka)

sen ska man tillsätta ett mått av reagens 2 (ett pulver) omöjligt att veta hur mycket pulver man ska ha i, finns små stickor med till det med en liten skep i ena änden,,

vänd röret tills pulvret har löst sig (skaka inte)

sen: tillsätt reagens 3 droppvis. räkna dropparna och vänd röret efter varje droppe, antal droppar som går åt tills färgen slår över från rosa över violett till blått gånger 20 ger calciumhalten i mg/l

har gjort exakt som det står MEN det är svårt o se färgerna.. tycker den är rosa violett från början, fick i alla fall i 12 droppar innan vätskan ändrade färg, till ljus ljus ljus blått,

tänkte då att det kanske var violett o att jag skulle fortsätta tills det blev mörkblått så ag testade en gång till och fortsatte o droppa i, tror ja slutade efter ca 30 droppar utan resultat och testvätskan nästan var slut :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hej kjell!

mitt KH ligger på ca 5-6 så det är väldigt lågt. Mg test har jag tyvärr inte än,, får det i slutet på månaden.

ca har jag mätt och det ligger på 240 vilket är skrämmande lågt vad jag har förstått det.

Hej! Om du har låga värden och du skall börja buffra upp dom,ska du börja med magnesium.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du menar alltså att osmosblandaren har "rensat" ur all Ca och Mg ur vattnet och att enbart saltet (red sea) ska gottgöra detta?

Precis. Osmos tar bort allt och så tillsätter vi det vi vill ha.

mitt kar står tomt med bara vatten och LS så det är inga koraller i som tar upp Ca och Mg.

Japp. Inget i karet ändrar Ca/Alk, då ska det vara de värden som fanns i ditt salt.

att det är ett mätfel kan jag gå med på, jag kan ha missuppfattat testet, men jag har läst och gjort precis som det står och jag får samma resultat hela tiden, kan testet vara för gammalt?

De kan det, sen kan det vara kasst utan att vara för gammalt.

när du säger att det kan vara ulfällning har jag ingen aning om vad det betyder :)

När lösta joner i vattet, Ca++ och CO3--, spontant bildar fast material kallas det att det "fäller ut".

angående dålig saltmix kan kanske stämma, köpte det billigaste jag hittade, 20kg för 450kr (red sea)

Med dålig menar jag fabrikationsfel. Flera var inne på att du hade för låg salthalt vilket jag glömde i min uppräkning men du hade en refraktometer väl?

skulle alltså skummaren kunna ta bort dessa ämnen? skummaren är på men det är inte så mycket skum än, bara lite gran vissa dagar.

nån sand har jag inte heller i karet.

Skummaren kan ta massor med Ca, men själva ämnet följer med som bonus i proteinskummet. Tar du inte ut nått skumm, försvinner inge Ca.

"saltmix, visst kan den vara körd. blanda 1l saltvattenoch mät det." vad menar du med körd? ska jag blanda 1l saltvatten med vanligt kranvatten då och mäta sen?

Ta 1L osmosvatten och blanda i salt. Släng i en luftsten eller nånn liten pump och kör en halvtimme. Kontrollera att du fått rätt salthalt och mät sen Ca. Detta skulle då vara en kontroll av själva saltet.

har ingen Ca källa liggandes vad jag vet i alla fall.

du får ha tack för ditt svar i alla fall. är glad för detta för jag har absolut ingen aning om hur jag ska göra.

Internet regerar!

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis. Osmos tar bort allt och så tillsätter vi det vi vill ha.

då är jag med

Japp. Inget i karet ändrar Ca/Alk, då ska det vara de värden som fanns i ditt salt.

De kan det, sen kan det vara kasst utan att vara för gammalt.

När lösta joner i vattet, Ca++ och CO3--, spontant bildar fast material kallas det att det "fäller ut".

Med dålig menar jag fabrikationsfel. Flera var inne på att du hade för låg salthalt vilket jag glömde i min uppräkning men du hade en refraktometer väl?

jag har en refraktometer ja, tror den funkar som den ska

Skummaren kan ta massor med Ca, men själva ämnet följer med som bonus i proteinskummet. Tar du inte ut nått skumm, försvinner inge Ca.

det är jag med på :)

Ta 1L osmosvatten och blanda i salt. Släng i en luftsten eller nånn liten pump och kör en halvtimme. Kontrollera att du fått rätt salthalt och mät sen Ca. Detta skulle då vara en kontroll av själva saltet.

ska göra det senare idag så får jag se hur det blir, om jag får samma resultat

Internet regerar!

mvh Mattias

internet är bra ja :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag gjort 1l osmosvatten. hur mycket salt på ett ungefär ska jag ha i för att få rätt salthalt?

har tyvärr ingen syresten eller pump så jag får veva med en slev då och då :)

hur ska jag göra för att tempen ska komma upp i 25 grader?

måste ju det för att kunna mäta salthalten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag mätt salthalten. 1l osmosvatten och 2msk salt , tänkte att det kan ju inte va för mycket i alla fall men ack så fel jag hade, saltmätaren visade 1.032 så jag har blandat i lite mer osmosvatten nu och väntar på att det ska bli rätt temperatur.

ska jag bara mäta Ca sen då och se vad det visar eller är det nåt mer jag ska mäta?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nu har jag testat mina värden i en liter saltvatten som jag har gjort.

salthalt 1.024

temp: rumstemp

Ph : 8,5

Kh : 5

Nh4:0mg/l

Po4:0mg/l

Ca : 240

som ni ser så har jag ju väldigt mjukt vatten vilket inte är så konstigt med tanke på att det är osmosvatten. men jag fick exakt samma resultat på Ca som i mitt akvarium, alltså 240 vilket är alldeles för lågt.

så hur gör jag nu?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas, jag tror inte det är något fel på din test,för jag var och köpte en idag.

Testade mitt vatten nu precis och fick att mitt Kh var 6.

Jag använder samma salt som du!!

Ca och Mg test ska jag nog införskaffa senare i veckan, de var slut i min lokala butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

saltet ska ej vara 240ppm vid ca 25 grader och salinitet på 1.024

har ej provat det salt du använder så har ingen egen referens, men hittade detta:

http://www.redseafish.com/Product.asp?dir=y&CatId=-1&SubID=28&proID=190

http://www.redseafish.com/Product.asp?dir=y&CatId=98&SubID=68&proID=283

enligt den senare länken borde du ha ca 450ppm om det är samma märke och modell du har?

kan vara:

#fel på Ca testet?

#fel på refraktometern?

#fel på termometern?

#mätfel av ngt av ovanstående?

#fel på saltet?

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH testet är ngt annat, här fick ni 5 resp 6. Inget som säger att Ca testet är ok för det.

~Henrik

Hej Andreas, jag tror inte det är något fel på din test,för jag var och köpte en idag.

Testade mitt vatten nu precis och fick att mitt Kh var 6.

Jag använder samma salt som du!!

Ca och Mg test ska jag nog införskaffa senare i veckan, de var slut i min lokala butik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Andreas, jag tror inte det är något fel på din test,för jag var och köpte en idag.

Testade mitt vatten nu precis och fick att mitt Kh var 6.

Jag använder samma salt som du!!

Ca och Mg test ska jag nog införskaffa senare i veckan, de var slut i min lokala butik.

du får höra av dig när du har mätt ditt Ca och magnesium då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...