Gå till innehåll

vad är detta för alg, Bra/dålig?


Ricke

Rekommenderade inlägg

Är dessa röda? I så fall har jag liknande makroalger i mitt kar, men jag å min sida försöker ge dem så mycket kärlek (och näring) jag kan för att få dem att bli stora och fina. :) Vill du inte ha dessa så är det väl bara att skruva loss dem, kan vara svårt att bara dra av från stenen, men med en skruvrörelse verkar det gå bra att lossa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...
Är det någon som vet vad det är för alg (latinskt namn) ? Kanske finns info om vilka förhållanden dessa frodas i om man letar på detta.

Enligt min erfarenhet går de under vid för höga fosfatnivåer, de bleknar inifrån och ut och ruttnar sönder. Det borde nog tyda på att de har korallliknande, kalcifierande egenskaper. Däremot verkar inte högre nitratnivåer bekomma algerna särskilt, i alla fall om dessa nivåer är under 75 ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

men hur får man dom att fästa sen när du tagit bort dom?

De fastnar överallt, vet dok inte om det går att fästa dem var man vill? har ej provat det, vet bara att de som lossnat satt sej på annat ställe.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...