Gå till innehåll

Nytt Projekt 864 liters


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Jag är sugen på att skaffa et "par" Pomacanthus imperator i mitt 864 liters,

1. Är det svårt att få tag på et par och måste dom vara ett par från början?

2. Är det svårt att ha mindre stimmfiskar tillsammans med dom?

3. Vilka ska man starta med först?

4 Samt finns det mycke korraller man ej kan ha tillsammans med dessa?

Mycket tacksam för svar M.V.H Jan Boman Gävle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Här kommer dagens vattenvärden. "Tar gjärna imot synpunkter"

Salthalt: 1024

Temperatur: 27grader

KH 8

PH: 8,2

NH4 Ammonium (mg/l) 0,1

NO2 Nitro (mg/l) 0

CU Rame /mg/l)0

O2 Ossigeno (mg/l) 4

NO3 Nitrata (mg/l) 3

PO4 Fosfato (mg/l) 0,25

CA Calcium (mg/l) 400

MG Magnesium (mg/l) 1400

Det var ett tag nu men haft lite problem att lösa. Har tagigt bort sanden i akvariumet. VILKET ARBETE !! blev tokig på all sand som flög omkring blir definitift inge mer sand i akvariumet mer!

Skaffat två dvärg kjejsare + 3 chromisar samt dog Draken.Det som nu fattas är koraller och åter koraller så få se om det dyker upp något. Ska ta lite bilder och lägga upp "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

stimfiskar med imperator är nog inget problem,vad jag förstår från böcker.Har du många gömställen är den mycket aktiv, har du få gömställen blir den lite skygg.chromis är nog i minsta laget tror jag.om du har mycket aktiva fiskar så kan imperatorn få för lite mat,vilket leder till att du matar mer(kanske för mycket, vilket "smutsar" ner karet).

imperator blir relativt stora(tänk på det ordentligt,du kanske utesluter arter som du vil ha men som inte går ihop med imperator).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej här är mina senaste vattenvärden skulle gjärna ha lite åsikter angående värderna , ev. åtgärder ochvilka mjukoraller som skulle passa bäst. (ska till Täby Triton akvarium på Lördag och köpa mjukoraller.) Är ute efter koraller med starka färger + gjärna några som förökar (växer) ganska fort då jag bara har några få koraller i mitt 864 liters akvarium .

Här är lite värden dom är för ca 3 dagar sedan och har gjort lite förändringar efter det.

15/9 kl 0700

salt: 1024

Temp: 25o

KH: 12

PH: 8,2

NH4: 0,5

Cu: 0

O2: 4

NO3: 1

PO4: 0,25

CO2: 0,4

Ca: 440

Mg: 1340

19/9 1400

Testade om dessa do jag tyckte dom felade!

KH: 10 Gjorde inget speciellt förutom kraftigare cirkulation och mer syre

NH4: 0,2 Försöker tänka mer på att inte mata för mycket.

O2: 5 Extra pump med en luftpump ink. Fick även fart på en av mina Tunce 6100 som stått still

Har blivigt lite bättre.

Är värderna tillräckligt bra för att få mjukoraller att trivas & i så fall vilka skulle ni rekomendera?

Sumpen är på ca 300 liter

Belysningen 2x400w MH 1x250 MH 4x T5

Tacksam för svar M.V.H Jan Boman

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förvånande att du kan mäta NH4. Jag har aldrig lyckats få utslag på det i mitt kar någon gång, och du får normalt sett bara utslag under inkörningsperioden av levande sten. Matar du väldigt mycket? Mäter du NO2 också?

I övrigt skulle jag fundera på någon form av fosfatremover för att i varje fall få ned PO4 till 0,1, helst ännu mindre på sikt. Har du några algproblem?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är förvånande att du kan mäta NH4. Jag har aldrig lyckats få utslag på det i mitt kar någon gång, och du får normalt sett bara utslag under inkörningsperioden av levande sten. Matar du väldigt mycket? Mäter du NO2 också?

I övrigt skulle jag fundera på någon form av fosfatremover för att i varje fall få ned PO4 till 0,1, helst ännu mindre på sikt. Har du några algproblem?

Använder JBL tester och jag har fått resultat med det. Har i princip inga problem alls med alger ska dock tala om att jag kört akvariumet i ca 8 månader.

Mäter NO2 kanse missade det ligger på :1 Det känns inte som jag matar för mycket. Morgon & Kväll har 17 fiskar

Har fosfatfilter men det är nog dags att byta material.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod inte vilket värde på NO2 du har. Har du 0,1 ppm? NO2 borde vara mindre än så, helst omätbart. Jag har fortfarande 0,01 ppm efter att karet varit igång 1,5 månader, men hoppas på nedgång. Det är ju svårt att beskriva vilken mängd mat man matar med, men den grundläggande principen är ju att skit i karet beror ju på dels hur mycket man stoppar i (mat), dels hur mycket rening man har (skumning, LS, filter, vattenbyten). Så länge som du kan mäta både NH4 och NO2 så har du nog inte helt rätt balans (dvs för mycket skit in eller för lite skit ut). Men det faktum att du inte har algproblem pekar ju på att det inte kan vara alltför illa ställt ändå.

EDIT:

Nu såg jag i dina gamla poster att du för tre veckor sedan hade noll i NO2. Jag kanske missuppfattade din senaste post?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag förstod inte vilket värde på NO2 du har. Har du 0,1 ppm? NO2 borde vara mindre än så, helst omätbart. Jag har fortfarande 0,01 ppm efter att karet varit igång 1,5 månader, men hoppas på nedgång. Det är ju svårt att beskriva vilken mängd mat man matar med, men den grundläggande principen är ju att skit i karet beror ju på dels hur mycket man stoppar i (mat), dels hur mycket rening man har (skumning, LS, filter, vattenbyten). Så länge som du kan mäta både NH4 och NO2 så har du nog inte helt rätt balans (dvs för mycket skit in eller för lite skit ut). Men det faktum att du inte har algproblem pekar ju på att det inte kan vara alltför illa ställt ändå.

EDIT:

Nu såg jag i dina gamla poster att du för tre veckor sedan hade noll i NO2. Jag kanske missuppfattade din senaste post?

Korrekt NO2 är noll men NH4 är 0,2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Hej allihopa har inte skrivigt på ett tag av olika anlrdningar, bland annat åkte jag på gallsten dom hittade 12 stycken "smärtsam upplevelse" har dessutom dem fortfarande kvar fast jag har inte ont av dom. Sedan har jag för en vecka sedan opererat diskbrock för andra gången på samma stället. Men jag har läst mycket om vad som händer på sidan , intressant.

Har haft problem med att haft koll på alla värden i akvariumet på grund av detta, och skulle behöva lite tips på hur jag lättast får orning på värderna igen. Kollade värderna på morgonen.

Temp: 25

Salt : 1024

KH : 9

PH :7,8

NH4 :0,6

NO2 :0,05

CU : 0

O2 Syre : 8

NO3 : 40-60

PO4 : 0,25

CA : 420

MG : 680

Vilken ordning ska jag ordna värderna?

Vilka kan ordna på naturlig väg?

Vilka kan jag tillsätta utan fara?

Kör med Ultra Metoten!

Ultra Trace 1,2,3,4 (100ml/Veckan)

Ultra bak ( 2ml/Dagen)

Ultra Organic ( 4ml/dag )

Tillsätter detta:

Ulta Power Trace:

1. Calcium-Elements 100ml/Veckan

2. Ferry Zink-Elements 100ml/Veckan

3.Iodine-Boric-Elements 100ml/Veckan

4. Magnesium-Elements 100ml/Veckan

Ultra mins + Ultra-Clam+Kylskåp 1ml KL: 08.00 & 15.00 & 21.00

Ultra minF + Cyclop-EEze Direktmatning för korallerna ca varannan dag

Eisen 6 ml/Veckan

Ultra-carb 1 gång/Månaden

PHosfat-remover 1 gång/Månaden Båda i 509 Filter

Ulra-Bio ampuller 1 gång/Veckan

Akvariumet på 864 liter + sump på 320 = Vattenvolym på 1184 liter

Mycket tacksam för svar

"Boman" Taggad för perfekta värden!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dagens värden Temp: 25

KH : 8

PH : 8

NH4 : 0,8

NO2 : 0,1

CU : 0

O2 : 8

NO3 : 1,0

PO4 : 1,0

CA : 440

MG : 1060

Har andvänt Magnisium tilssats

+ DKH flytande

+ Ca flytande Alla dessa morgon & kväll

+ dom dagliga rutinerna.

Hur alvarligt är det med ett Nitrit värde på 0,1?

Samt vilket värde är viktigast att få bättre nu?

Värkar i alla fall gå åt rätt håll!

Fortfarande tacksam för förslag & Tipps "Boman"

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...