Gå till innehåll

svavelfilter + kalreaktor?


pimo

Rekommenderade inlägg

Om man kör vatten genom ett filter med svavelkulor så sänks väl ph?

Kör man sedan samma vatten till en kalkreaktor så borde väl det ge samma effekt som att köra co2 för att sänka ph och få igång reaktorn?

Funderar på att pyssla ihop ett nitratfilter + kalkreaktor, men vill helst slippa co2 tub.

Funkar denna iden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har oxå suttit och funderat över det där ett tag, kom fram till samma slutsats, för dålig cirkulation.

Men skulle man inte kunna köra cirkulationen internt i reaktorn, eller kommer man få för mycket kalkfällning i pumpen så den korkar igen?

Edit:

Hehe...

Blev visst samma fråga som ovan, måste vara whiskeyn... lol

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, visst är flödet lågt genom svavelfiltret men.... visst funkar det jag kör så idag.

pH ur svavelfiltret är lågt ~5,5 och efter kalkreaktorn är det ~7,8 och det låga pH't löser ut kalk.

Frågan är hur mycket kalk behöver du till ditt kar, hur stort svavelfilter kan du ha? Större filter= högre flöde=mera löst kalk genom kalkreaktorn.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkar alltså!?

Underbart isåfall.

Mitt akvarium är på 300 liter och ganska nystartat, så jag vet inte riktigt hur mycket kalk jag behöver.

Men om jag skulle köra ett 2liters nitratfilter innan kalkreaktor, skulle det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ett 200 liters kar, ~2 liter svavelkulor och kalkreaktor. Jag har inte behövt dosera någon kalk utom de som kommer. Men jag har inte så många koraller än så jag kan inte svara till hundra procent att det kommer att funka hos dig men jag kan lova dig att du får ett högra kalkvärde ut ur kalkreaktorn om du kör in vattnet från svavelfiltret. DVS om du har ett lågt pH från svavelfiltret.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är du ute efter med ditt kar egentligen?

Ett nystartat kar utan stenkoraller behöver ingen kalktillsats. Detta kan vara ett bra sätt för att hålla pH uppe i ett fish only.

Ett etablerat kar med stenkoraller behöver säkert tio gånger mer kalk än vad du får på detta sätt.

Det är svårt att ge bra råd om teknik om man inte vet vad den skall användas till.

Därför blir svaren ibland förvirrande. Jag t.ex skulle aldrig försöka mata extra mycket för att på så sätt få mer kalcium i vattnet. Koraller vill inte ha mycket näring i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag vill ha ett kar med massa sps och lps såsmångingom.

Även "mycket" fisk, räkor osv.

Om vi säger såhär då.

Kan jag bygga en kalkreaktor efter denna modell och det kommer att funka?, men kanske inte ge tillräcklig kapacitet till mitt akvarium när det blir mycket stenkoraller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ävenom flödet är litet genom ett svavelfilter så är det ju bättre att låta utflödet gå igenom en bädd av kalciumkarbonat (eller varför inte magnesiumkarbonat). Då får man ju ner vatten med 7,8 (ungefär) i sitt kar istället för 5,1 och tär inte så mycket på KH:t i karet

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, du får ett tillskott av kalcium, samtidigt som nitraten går ner i ditt kar. Det är en vinn vinn situation. Men som sagt det kanske inte räcker till utan att du måste kanske dosera ett tillskott av kalsium om du har mycket koraller.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att det fungerar, har ju ett par universalfilter från aquablog liggande (ska bara hämtas), dom borde ju funka fint till det.

Vad använder ni för media i kalkreaktorn? Korallgrus?

Appen: Du säger att Ph ut efter reaktorn är ~7,8, är inte det lite lågt?

Visseligen har jag ett refugium med chaetomorpha som driver upp ph lite, men ändå.

Hur är det med andra värden i karet, Kh, Mg? Tillsätter du något av dessa, eller får du med automatiskt från reaktorn?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, pH efter kalkreaktorn är ~7,8 jag vet inte om man kan få högre än 7,8 i teorin, kanske någon som är mera kemi kunnig än mig som kan svara på det.

Universialfiltrena från Aquablog funkar bra hos mig iallafall det är dom jag kör med.Ett är laddad med Rowaphos ett med aktivt kol ett med svavelkulor ett med korallgrus.

Rowan och det aktiva kolet kör jag separat var för sig. Svavelfiltret och kalkfiltret kör jag i serie. Allt matas med samma pump från en "stamledning".

Mina värden i karet.

KH 7,7

kalcium 500

Magnesium 1500

Phosfat 0

Nitrat 0

pH 7,9

Allt mätt med Salifert idag. pH mätt med Dr Lange pH mätare.

Jag har inte doserat några andra kemikalier förutom Natriumkarbonat, jag har lite svårt att hålla KH uppe. Byter ca 5% vatten var 14 dag.

Karet har vart igång ca 6 månader.

MvH

Appen

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej,

nu har jag rotat runt i detta här med svavelkule nitrat filter i två dagar och tror mig exakt kunna besvara din frågeställning samt varför du har svårt med KH.

Dessa trådar var grunden till det hela:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15122

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15072

Efter mycket surfande kom jag fram till att detta är nettoreaktionen i ett svavelfilter(anaeroba delen):

55S + 44CO3-- + 50NO3- + 18H2O + 4NH4+ →

4C5H7O2N + 25N2 + 55SO4-- + 24HCO3-

Notera 44CO3-- i höger ledet och 24HCO3- i vänsterledet. Svavelfiltret käkar karbonater vilket är logiskt då bakterierna i det är autotrofer.

Mao, KH och pH sänks när vatten går igenom filtret. Om pH och KH korrigeras upp mha seriekoppling med kalkreaktor eller att det dras genom en calciumkarbonat bädd medför detta att _både_ Ca och KH återförs till systemet.

Nettot genom nitratfilter och pH korrigerare är alltså plus en för Ca men plus minus noll för KH. Korrigerar man sen upp KH med Na*CO3 får man en jon inbalans mellan Na+ och Cl-. Inge bra ide mao.

Filtren producerar dessutom sulfat, vilket inte är i stora koncentrationer men ändå ger en netto ackumulation i systemet.

Ett nitratfilter med svavelkulor ger två, tämligen allvarliga, ackumulations problem: Na+ och SO4--.

För att gör saker ännu värre. Svavelkulefiltren tär på KH och producerar SO4-- för allt syre som kommer in i filtret. Bakterierna "andas" syre och "äter" karbonater och svavel samt "bajsar" sulfat. När vattnet blir syrefritt går de över till att "andas" NO3 och "bajsa" N2 och SO4--.

Summa sumarum: Sluta med svavelkulor. Vill ni ha nitratfilter kör den "gammla" varianten där man matar bakterierna med metanol eller socker.

Nu är det fritt fram att skälla på mig för att jag är teknikfientlig. I detta fall erkänner jag mig gladeligen skyldig.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 11 månader senare...

Du nämnder att man kan använda ex. metanol för att bli av med nitraten.

Men dricker man metanol blir man ju blind och så blir man ju skitdålig !

Blinda fiskar är väl inget bra, även fast nitraten är noll ?

Jag tror att fiskarna hellre vill ha en nubbe (etanol) så blir dom lite glada och halvlulliga,

istället för att bli blinda och få magknip (med metanol) !

Nu är väl alkoholkonsentrationern inte så höga , så att dessa nämnda effekter uppstår,

men kan det inte ligga något i detta ?

En fördel med metanol, det är att skatten inte är så hög som på brännvin.

Jag funderar på att köra i en massa socker i mitt brännvin (till karet alltså ! ),

för att få en mer mångfalsiterad bakterieflora och så blir det billigare.

Några kommentarer eller spekulationer ?

Hej,

nu har jag rotat runt i detta här med svavelkule nitrat filter i två dagar och tror mig exakt kunna besvara din frågeställning samt varför du har svårt med KH.

Dessa trådar var grunden till det hela:

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15122

https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=15072

Efter mycket surfande kom jag fram till att detta är nettoreaktionen i ett svavelfilter(anaeroba delen):

55S + 44CO3-- + 50NO3- + 18H2O + 4NH4+ →

4C5H7O2N + 25N2 + 55SO4-- + 24HCO3-

Notera 44CO3-- i höger ledet och 24HCO3- i vänsterledet. Svavelfiltret käkar karbonater vilket är logiskt då bakterierna i det är autotrofer.

Mao, KH och pH sänks när vatten går igenom filtret. Om pH och KH korrigeras upp mha seriekoppling med kalkreaktor eller att det dras genom en calciumkarbonat bädd medför detta att _både_ Ca och KH återförs till systemet.

Nettot genom nitratfilter och pH korrigerare är alltså plus en för Ca men plus minus noll för KH. Korrigerar man sen upp KH med Na*CO3 får man en jon inbalans mellan Na+ och Cl-. Inge bra ide mao.

Filtren producerar dessutom sulfat, vilket inte är i stora koncentrationer men ändå ger en netto ackumulation i systemet.

Ett nitratfilter med svavelkulor ger två, tämligen allvarliga, ackumulations problem: Na+ och SO4--.

För att gör saker ännu värre. Svavelkulefiltren tär på KH och producerar SO4-- för allt syre som kommer in i filtret. Bakterierna "andas" syre och "äter" karbonater och svavel samt "bajsar" sulfat. När vattnet blir syrefritt går de över till att "andas" NO3 och "bajsa" N2 och SO4--.

Summa sumarum: Sluta med svavelkulor. Vill ni ha nitratfilter kör den "gammla" varianten där man matar bakterierna med metanol eller socker.

Nu är det fritt fram att skälla på mig för att jag är teknikfientlig. I detta fall erkänner jag mig gladeligen skyldig.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...