Gå till innehåll

Erfarenheter av dsb?


judas

Rekommenderade inlägg

Skulle vara intressant att få lite fakta & erfarenheter av dsb från folk som har eller har provat detta.

Tex djup, yta, sand sort & storlek, hur lång tid det tog för dsb:n att komma igång, fördelar, nackdelar, hur länge ni haft/hade detta, något ovanpå dsb:n tex caulerpa, vattenflöde över bädden, djur som rörde om övre lagren, varför slutade ni etc

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Ja förr eller senare skall väl den vädras av med.... :-)

Funderar på en sumplösning med DSB och skulle behöva lite erfarenheter av andra för att se vad man skall satsa på. Finns ju studier som visar att DSB med finkorning sand har klart possitiva effekter på både nedbrytning av näringsämnen samt förbrukning av fosfater.

Vore trevligt med lite mer kött på benen angående detta så att man kan gå vidare till att praktisera det hela.

/Carl S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör den skaran som tycker DSB är suveränt i akvariet, eftersom jag haft goda resultat med mörkerkoraller och scallops mm som räknas som omöjliga. Dock är det viktigt att följa de "givna spelregler" som finns - Dvs tillräckligt djup, tillräckligt fin sand,inympning av ny levandesand ett par gånger per år, inga grävande fiskar eller djur förutom "orginal DSB djuren" och viktigast av allt - inget rotande och slamsugande i sanden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Jag tillhör den skaran som tycker DSB är suveränt i akvariet, eftersom jag haft goda resultat med mörkerkoraller och scallops mm som räknas som omöjliga. Dock är det viktigt att följa de "givna spelregler" som finns - Dvs tillräckligt djup, tillräckligt fin sand,inympning av ny levandesand ett par gånger per år, inga grävande fiskar eller djur förutom "orginal DSB djuren" och viktigast av allt - inget rotande och slamsugande i sanden.

Har läst en hel del som tvärt emot dig förespråkar att man skall ha en del grävande djur för att få en bra syresättning i det översta skiktet. Är lite rådvill vad som egentligen bör vara det bästa. När jag för ett antal år sedan första gången hade funderingar på att dra igång ett saltkar så läste jag en del om det. Då var det flera som rekomenderade att man satte upp ganska långa "bubbelfällor" i sumpen med grov kalksand som vattnet fick passera igenom. Detta borde ju en relativt bra syresättning genom hela sandbädden.

Varför skall man ympa in ny levande sten och framförallt så ofta som ett par gånger per år?? Förstår inte riktigt vad detta skall tillföra bortsett från att man förhoppningsvis får lite nya fripassagerare.

Nu förespråkas ju fin sand, då främst för att denna mer effektivt hjälper till att hålla nere fosfatnivåerna. Även den grova sanden är effektiv för att hålla nere nitrat och nitrit men inte alls bra på att absorbera/bryta ner fosfaterna.

På svenska forum diskuteras detta allt för lite och när det väl diskuteras så görs det ofta "Old school", dvs man får ett svar utan motivering "så här gör man".

Skulle vilja skapa mig en egen uppfattning om vad som kan fungera, vilka processer gynnas av vad. Funderar själv på en sumplösning med 2-4 DSB fack av lite olika karaktär.

Kan någon ge lite feedback på pros och cons på följande DSB lösningar:

1: Korallkross 3-5mm ca 10 cm djup med mindre mängd levande sten ovanpå. En del fisk och eventuellt lite räker och sniglar som gräver i ytskiktet.

2: Fin aragonitsand (0-1 mm) i ett 10 cm lager. Ingen levande sten och inga grävande djur men högt vattenflöde över bädden.

3: Bubbelfällor fyllda med korallkross på 3-5 mm som sumpens vatten får passera igenom. Avskärmat så att inga grävande djur kommer åt.

Kommentera gärna hur ni tror/vet att detta påverkar vattenkvaliten men motivera helst oxå. Hur påverkar DSB av olika typ calsiumnivåer, KH, PH och magnesium.

Tar tacksamt emot tips på bra länkar om ni har några sådana. Gärna vetenskapliga rapporter där man faktiskt har kunnat konstatera det ena eller det andra. Verkar som om de flesta som har provat olika lösningar har olika erfarenheter.

Är själv sugen på att i förlängningen kunna begränsa användandet av skummare och tillsatser för att hålla en bra balans och då käns det som att DSB borde kunna bidra med en hel del. Det är ju trots allt så som det till stor del funkar i naturen.

Tack på förhand,

Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Jag är oxå väldigt intresserad av DSB och det verkar finnas två distinkta skolor. "Bio" Nettopåverkan enl. Borneman är ju inte speciellt stor.

mvh Mattiasskolan som förespråkar tillsats av levande sand och/eller detrivore kits i en bädd med finkorning naturlig, dvs ej krossad, sand. Eller "Bakterie" skolan som inte bryr sig så mycket utan häller i 10-15cm sand och är nöjda med det. Inga grävande "sandsilare" i "Bio" skolan.

En kort sammanfattning av vad jag hittat i ämnet. Bägge sätten verkar fungera fint. Även att starta en bädd i ett redan etablerat akvarium.

I senaste RK finns det en väldigt bra artikel om sandbäddars påverkan på Ca/Alk.

http://www.reefkeeping.com/issues/2007-02/eb/index.php

Jag kunde inte historien om Jaubert och Ca/Alk men jag förstår att hans påståenden förde in en mental koppling mellan Ca/Alk och djupa sandbäddar i akvaristiken.

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tillhör den skaran som tycker DSB är suveränt i akvariet, eftersom jag haft goda resultat med mörkerkoraller och scallops mm som räknas som omöjliga. Dock är det viktigt att följa de "givna spelregler" som finns - Dvs tillräckligt djup, tillräckligt fin sand,inympning av ny levandesand ett par gånger per år, inga grävande fiskar eller djur förutom "orginal DSB djuren" och viktigast av allt - inget rotande och slamsugande i sanden.

Ställer mig bakom det här. Bl.a. verkar massa småmaskar (som käkar pestalger, s.k. mikrobetning) födas och leva i dsb:n. Vattenkolumnen blir också fullt av olika "löss", små larver och dylik ohyra - säkert bra för de som har koraller. Min putsarräka verkar inte gå hungrig i alla fall. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog faktiskt så att det inte finns en enda rätt metod för att köra DSB, det finns en liten bok av Ronald Shimek som jag tycker verkar logisk - jag tror den heter deep sandbed secrets eller nåt liknande

detta med grävande djur kanske ska definieras tydligare, dom flesta finns i bädden naturligt, det som inte ska vara där är typ gyltor och akvarister.

Bubbelfälle varianten tycker jag låter som en vertikalversion av omvänt bottenfilter.

Du har rätt i att det finns en massa "old scholl" det ska ba va så - men samtidigt så föredrar jag en mer praktisk "hands on" inställning till det hela - det kemiska navelskåderiet med kryptiska termer roar i alla fall inte mej, speciellt eftersom teori och praktik inte alltid går hand i hand

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

detta med grävande djur kanske ska definieras tydligare, dom flesta finns i bädden naturligt, det som inte ska vara där är typ gyltor och akvarister.

Så med andra ord så är både sandvändande sjöstjärnor, grävande sniglar och räkor som gräver i ytskitet ok invånare på en DSB?

Bubbelfälle varianten tycker jag låter som en vertikalversion av omvänt botteniter.

Kan du förklara lite närmare hur omvänt botteniter funkar?

Du har rätt i att det finns en massa "old scholl" det ska ba va så - men samtidigt så föredrar jag en mer praktisk "hands on" inställning till det hela - det kemiska navelskåderiet med kryptiska termer roar i alla fall inte mej, speciellt eftersom teori och praktik inte alltid går hand i hand

Har inget emot att ha en mer praktisk syn på det hela du har rätt i att det ofta ju faktiskt är det som det handlar. För den oerfarne så kan det dock vara av intresse att få lite mer kött på benen för att kunna ta ställning till vilket alternativ man tror på. Speciellt i en diskution där alternativen är många och alla verkar ha "den rätta" metoden att förmedla. :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. sand storlek, så tycker jag att 0-2mm korallkross funkat bra för mej - andra påstår att det måste vara sugarfine aragonit, jag vat inte- jag har aldrig haft möjlighet att A-B testa.

jag har nyligen stoppat ner en Macrophyngodon bipartitus i mitt nano, och den grabben gräver för glatta livet - så jag får se om och när det kraschar.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så med andra ord så är både sandvändande sjöstjärnor, grävande sniglar och räkor som gräver i ytskitet ok invånare på en DSB?

Ja det tror i alla fall jag

Kan du förklara lite närmare hur omvänt botteniter funkar?

det skulle stå bottenfilter, jag fick en släng av dyslexi - det är ett bottenfilter där vattnet trycks igenom sanden underirån och upp istället för tvärtom

Har inget emot att ha en mer praktisk syn på det hela du har rätt i att det ofta ju faktiskt är det som det handlar. För den oerfarne så kan det dock vara av intresse att få lite mer kött på benen för att kunna ta ställning till vilket alternativ man tror på. Speciellt i en diskution där alternativen är många och alla verkar ha "den rätta" metoden att förmedla. :-)

Jag tror inte den "enda rätta metoden" existerar för något i denna hobbyn - alla kar är unika!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Det finns två distinkta sorters grävande djur, djur som bor i sandbädden(sandlevande) och de som lever på botten och "jagar" grävandes i eller silandes sanden(sandvändande).

Sandlevande är alltid bra, men de dör i fel sorts sand. Sandvändande är dåligt i "bio" sandbäddar efterssom de äter upp de sandlevade. Krångligt detta.. :)

mvh Mattias

edit: Shimeks artikel i ämnet detrivorer(sandlevande): http://www.reefkeeping.com/issues/2002-03/rs/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte den "enda rätta metoden" existerar för något i denna hobbyn - alla kar är unika!

Du har troligtvis rätt men man kan även med hjälp av andras erfarenheter minimera riskerna att fullständigt misslyckas. Finns det kunniga människor som provat sig fram så finns det ingen anledning för någon att göra om de mest fatala felen för att man inte frågar eller att svar inte ges. Genom detta kan hobbyn utveklas snabbare och vi kan med enklare och billigare medel hitta och utveckla nya och mer effektiva sätt att få våra kar vackra. Därför vill jag åtminstone ta i största möjliga mån få höra om andras erfarenheter och diskutera deras tillvägagångs sätt, både vid lyckade och misslyckade försök.

/Carl

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ang. sand storlek, så tycker jag att 0-2mm korallkross funkat bra för mej - andra påstår att det måste vara sugarfine aragonit, jag vat inte- jag har aldrig haft möjlighet att A-B testa.

jag har nyligen stoppat ner en Macrophyngodon bipartitus i mitt nano, och den grabben gräver för glatta livet - så jag får se om och när det kraschar.....

Ja det är en vacker rackare men den gräver ju som en galning. Lycka till och hoppas det går bra trots detta.

Aragoniten är väl i första hand bra för att hålla KH't på en bra nivå om jag inte har fått saker och ting helt om bakfoten. Är lite därför som jag har haft funderingar på att ha 2 DSB fack i min sump, ett med fin korallkross och ett med fin aragonitsand.

/Carl S.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen,

Det finns två distinkta sorters grävande djur, djur som bor i sandbädden(sandlevande) och de som lever på botten och "jagar" grävandes i eller silandes sanden(sandvändande).

Sandlevande är alltid bra, men de dör i fel sorts sand. Sandvändande är dåligt i "bio" sandbäddar efterssom de äter upp de sandlevade. Krångligt detta.. :)

mvh Mattias

edit: Shimeks artikel i ämnet detrivorer(sandlevande): http://www.reefkeeping.com/issues/2002-03/rs/index.php

Hinner tyvärr inte läsa artikeln i dag men får kasta mig över den i veckan. Tycker dock att det faktum att sandvändarna syresätter sanden skulle vara till fördel för att syresätta. Har man tillräckligt djup och stor sandbädd på rätt antal sandvändare borde man kunna få det goda från båda sidor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

DSB fungerar på ett väligt enkelt sätt.

högst upp i bedden är en aerob, syrerik, zon där nitrit blir nitrat.

längst ner i bädden är en anaerob, syrefattig, zon där nitrat bli kväve.

kväve går ur bädden i form av microbubblor som i mitt kar ha jag sett att enstaka små bubblor kommer från bedden.

jag bifogar en bild på bedden för att via de olika skickten i den. notera luftbubblorna i bedden som tillkommit långt efter starten.

post-2997-14468913736159_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Mitt intresse för DSB har väckts efter att jag nu i sommarvärmen läst Anthony Calfos utmärkta bok "Book of Coral Propagation" från 2007. Jag känner vissa likheter i resonemanget i tråden ovanför, så jag fortsätter på denna tråd istället för att starta en ny.

Calfo förordar en Remote DSB - RDSB - som ett sätt att i princip underhållsfritt få en bra nitratrening. Jag citerar från hans bok enligt följande:

An RDSB is a modest applicaton yet very effective. It is so cheap to employ and yet easy to remove if you don't like it. The premise is extremely simple. A 5 gallon bucket with a 60 lb bag of sand (nearly filling it) can accomplish remarkable natural nitrate reduction (NNR) with denitrifying faculties on... say, a 120 gallon aquarium (~450 l)...

Just get a curved-wall bulkhead and tap the bucket very high up near the top for an overflow. The filled bucket will have just a few inches of water atop the sand (overflowing the bulkhead back to the sump, for example) and fed with a steady stream of aquarium water - preferably processed water to reduce solids. It is a simple, static bed of sand for denitrification and some buffering (with aragonite). There are not many other benefits, and not many risks either. Unlit and with adequate water over it, it is a fairly brainless application. Cover it and keep it dark; there is little maintenance to speak of. You can imagine that with good water flow (crucial), or even mechanically prefiltered water, there is no way for this sand to become a nutritient sink as the small, fast currents over the deep bed will not allow the settling of much, if any, solid matter over time.

Är det så enkelt? Det känns mycket intressant att bara skaffa sig en extra hink under sumpen och köra detta. Han föreslår för övrigt "sugar fine sand", dvs mycket fin sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag en en DSB i min burk men skulle jag köra "DSB in a bucket" skulla jag nog göra sahär: skaffa ett stort Eheim filter. Där kommer ju tillflödet in fran toppen av filteret (till skillnad fran Eheim Classic där tillflödet kommer till botten). Sen är det bara att ta ur de "trays" som ligger i behallaren och fylla pa sand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...