Gå till innehåll

Dosering m Magnesiumklorid?


judas

Rekommenderade inlägg

Jag har inte ännu behövt fylla på med Mg vilket gjort att jag ännu inte är tillräckligt insatt i ämnet. Det som sagt ovan är inga konstigheter men vad får kloret för inverkan på karet? Om det är 12% Mg är det ju 88 % klorid.

Ytterliggare en fråga. Hur fort kan man höja Mg nivån i ett kar? Nu skrevs det 1 dl lösning om dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär 19% klorid i Magnesiumkloriden. Resten är kristallvatten. Det är riktigt att det kan bli för mycket klorid i vattnet. Det kan man motverka genom att tillsätta en liten del Magnesiumsulfat. Proportionerna hittar du t.ex på Marinakvariets hemsida i "Ballinghandboken". Sköter man karet med vanliga vattenbyten behöver man inte tänka på detta. Jag har som mest höjt 17 ppm på en gång men rekommendationen är som alltid att skynda långsamt och gör någon kontrollmätning under tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ungefär 19% klorid i Magnesiumkloriden. Resten är kristallvatten. Det är riktigt att det kan bli för mycket klorid i vattnet. Det kan man motverka genom att tillsätta en liten del Magnesiumsulfat. Proportionerna hittar du t.ex på Marinakvariets hemsida i "Ballinghandboken". Sköter man karet med vanliga vattenbyten behöver man inte tänka på detta. Jag har som mest höjt 17 ppm på en gång men rekommendationen är som alltid att skynda långsamt och gör någon kontrollmätning under tiden.

Tackar för ett tydligt svar. Det är lätt att fara in i tekniska och preparat lösningar utan att veta vad det ger mer för effekter. Jag vill ha kontroll på vad som händer och nu fick jag ett mycket tydligt svar! Jag har funderat på att lära mig mer om balington metoden för att få karet mer självgående och då kan Ballingtonhandbolen vara till hjälp också. Visste inte om den förut.

Här har du en annan bra kalkylator för calcium &magnesium

http://www.faunamarin.de/eng/manual_balling-methode.php

+ magnesiumchloride&sulfat

http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=39⊂=0&page=1

Som alltid korta svar som ger än mer huvudbry när man börjar dra i det du säger!:snurrig: Men hobbyn är inte lätt och jag ska väll försöka förstå vad som står här med.

Tack Leif!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F´låt Jonas - det funkar som så att du fyller i uppmätt värde (calcium eller magnesium), sedan fyller du i önskat värde och akvariets nettovolym i liter och klickar calculate.

I den nya fönster som nu kommer upp (under de vita fält du nyss fyllde i) så står den mängd pulver i gram som du ska blanda i antal liter osmosvatten (t.ex 2H2O= 2liter)

och under hur många dagar det ska ta för att tillsätta denna blandning.

Obs att calciumchlorid och bikarbonat måste blandas i varsin dunk.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att följande inlägg är teoretisk överkurs och bara avsedda för de som vill lägga ner tid på att förstå principer.

Alla ämnen har en relativ vikt baserad på grundämnenas sk atomvikt. Se bifogad pdf med periodiska systemet. Den feta siffran under grundämnesbeteckningen är atomvikten. Låt oss ta nitrit som har beteckningen NO3 - dvs en atom kväve (N) och 3 atomer syre (O). Enligt PDF:en har kväve (N) en atomvikt på 14 och syre (O) 16. Hela molekylen väger då 1*14 +3*16 = 62. Procenten N blir då 14/62*100 (atomvikten av N genom hela molekylens atomvikt (NO3) gånger 100) dvs ca 23 %.

I magnesiumkloridens fall blir det lite mer komplicerat eftersom magnesiumklorid är svår att få vattenfri. Kristallvattnet som Stig pratar om är vatten som ligger inne i kristallerna. Den absolut vanligaste magnesiumkloriden innehåller 6 vattenmolekyler per MgCl2-molekyl och en riktig formel skrivs MgCl2 6H2O. Hela molekylen vikt blir enligt PDF:en 24,3 (Mg) + 2*35,5 (Cl2) + 6 gånger [2*1 (H2) + 16 (O)] vilket ger en molekylvikt på 203,3. Procenten Mg blir då 24,3/203,3 * 100 = ca 11,9 %. Om jag har en känd mängd Mg så får jag hela molekylens vikt genom att multiplicera den kända mängden Mg med 203,3/24,3 (hela molekylvikten genom Mg:s vikt). Konstanten blir då 8,36. En viktig räkneregel om man exempelvis har en test som ger svaret i nitratkväve.

Exempel: Testen visar 5 mg/l som nitratkväve (NO3-N). Vad är då värdet som nitrat. Se ovan så framgår det att kvavets vikt är 14 - hela molekylen är 62. Dela 62 med 14 och ni får en konstant på 4,43. Multiplicera 5 mg/l med 4,43 och ni får nitratvärdet till 22,5

När man räknat ut procenten av det ämne man vill ha i hela molekylen så är det ju inte så svårt att räkna ut hur mycket man skall tillsätta enligt Stig enkla metod. Själv brukar jag för säkerhets skull räkna som följer eftersom jag inte är något ljus på procenten. 50 mg/l till 680 liter vatten blir 34000 mg Mg = 34 g Mg. Sen räknar jag ut den konstant som jag beskrivet ovan (i detta fall 8,436) och multiplicerar den med den önskade mängden. 34 g * 8,436 = 284 gram ungefär (att Stigs är lite lägre beror på att vi avrundat lite olika).

MVH Lasse

persys.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

F´låt Jonas - det funkar som så att du fyller i uppmätt värde (calcium eller magnesium), sedan fyller du i önskat värde och akvariets nettovolym i liter och klickar calculate.

I den nya fönster som nu kommer upp (under de vita fält du nyss fyllde i) så står den mängd pulver i gram som du ska blanda i antal liter osmosvatten (t.ex 2H2O= 2liter)

och under hur många dagar det ska ta för att tillsätta denna blandning.

Obs att calciumchlorid och bikarbonat måste blandas i varsin dunk.

Jag kollade bättre nu. Kalkylatorn var ju enkel ju! Tänk på att jag är virrig.:snurrig:

Den var bra om jag läser vad som står istället för att hafsar genom texten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Observera att följande inlägg är teoretisk överkurs och bara avsedda för de som vill lägga ner tid på att förstå principer.

:skrattar: Jag förstår att denna mening inte är något skämt, men jag tyckte det var humor fr din sida. Vissa har ju klagat på långa inlägg tidigare. Bra inlägg för övrigt Lasse.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...