Gå till innehåll

Förhållningssätt?


Capote

Rekommenderade inlägg

Håller med Simon Capote mfl att det vore ide med att införa en ny "kategori" (eller vad det nu kallas). Det kan ju göras på flera sätt tex en nybörjar del, eller en avdelning för avancerade akvarister.

Ni moderatorer kan väl diskutera saken och komma med ett förslag på hur det skulle kunna se ut.

men det kräver väl mer av er moderatorer, så kanske ni skall ta in ett par till moderatorer som tex endast är ansvariga för den avancerade delen (om ni nu väljer en sådan variant), det finns ju flera på forumet som har kapaciteten att sköta en sådan del. Tex Capote

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En chat skulle säkert kunna vara trevligt...och säkert även lite skojsigt för Wrang som verkar gilla att skapa!

Sen kom det ju upp en variant av förslag där det menades att man i t.ex Nybörjar-delen kanske har mer konkreta förslag och mindre utsvävningar. En nybörjare har ju nog att hålla reda på endå utan en massa kringinfo och 100-tals varianter. Många vill ju gärna ha ett svar...inte 15 olika att välja på.

Kunde man hålla nybörjardelen "ren och fin" så kunde man ju släppa övriga delar fria för utsvängningar och inriktningsändringar.

Jag tycker inte detta är någon bra idé eftersom det faktiskt kan finnas (och finns) olika uppfattningar om vad som är bra nybörjarinfo. Då är det istället mycket bättre att man sammanfattar en del info som är ren fakta Ett bra exempel är "Saltvattenskemi för dummies".

Internet är idag kunskapens mecka men man måste - även som nybörjare, lära sig att sovra.

För att ta ett närstående exempel - En nybörjare ställer frågan: Behöver jag en skummare. Direkt kommer han att få ett antal svar som förutsättningslöst säger att det är ett måste. Några av oss har åsikten att det inte alltid är nödvändigt med en skummare - skall vi inte få möjligheten att redogöra för detta och argumentera för vår uppfattning utan att bli beskyllda för att leda "nybörjaren" på villospår? Förra våren var det PK att man måste ha metallhalogen - just nu står nog PK och väger. med en liten övervikt mot T5 . Internationellt är det mycket vanligt att använda biofilter - Sverige är de nitratbomber. Jag kan ta hur mycket exempel som helst på hur råden då bara kommer att spegla den just nu rådande meningen bland majoriteten om vi gör på detta sätt. Det behöver ju inte va rätt för det eller hur. Ett av mina mer berömda uttalande på jobbet är "F-n det är inte rätt för det, även om 10 personer är eniga om samma j-kla fel".

Tyvärr är det nog så att det första en "nybörjare" bör lära sig är att använda sitt eget huvud.

Jag själv har valt att inte gå in i de flesta "nybörjar"trådarna förutom i de fall där det gällt Nanokar av "kub" typ där jag har en ganska stor erfarenhet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som nybörjare vill jag ha massor av möjligheter, vrida och vända på dessa, fråga fler ,fundera och läsa , nya infallsvinklar. Sen gör jag efter mitt eget huvud baserat på detta . Till sist är det ju jag själv som får ta ansvaret för min handling. Även om det är dom stackars djuren som får ta konsekvenserna.

Tack för all hjälp som jag har fått på detta forum.

MVH BA

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det måste få vara upp till var och en att sovra bland all information, inte bara bli matad det som för tillfället råkar vara saltvattens evangelium. Som med allt så måste man tänka lite själv, använda det sunda förnuft man har fått... :) Läsa, läsa, läsa, tänka, fråga, läsa, läsa o sen prova....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med Simon Capote mfl att det vore ide med att införa en ny "kategori" (eller vad det nu kallas). Det kan ju göras på flera sätt tex en nybörjar del, eller en avdelning för avancerade akvarister.

Ni moderatorer kan väl diskutera saken och komma med ett förslag på hur det skulle kunna se ut.

men det kräver väl mer av er moderatorer, så kanske ni skall ta in ett par till moderatorer som tex endast är ansvariga för den avancerade delen (om ni nu väljer en sådan variant), det finns ju flera på forumet som har kapaciteten att sköta en sådan del. Tex Capote

Kan säga att vi pratar om det nu i moderator kanalen.

Vad säger ni andra med att ha ett avancerat forum hur skulle man kunna sköta detta på ett bra sätt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Jag hittade tråden idag och tycker då jag själv är en roukie som inte ens har fyllt akvariet ännu att det är bra att den lyfts fram så att även jag som nybörjare kan ge min syn på dettta ämne. så jag lyfter den här tråden, (hoppas att det är okej? annars får ni ta bort mitt inlägg.) :smiley24:

Om man frågar 10 st får man oftast 10 olika svar lite beroende hur man tolkar dem, egna och andras erfarenheter osv. Har man ett intresse för levande liv så måste man lära sig att analysera och tolka det som skrivs. Själv har jag Adhd vilket inte är det lättaste att leva med och min omgivning får stå ut med detta tjatande om salt och alla tankar som snurrar. MEN jag analyserar allt, ventilerar, forskar läser, skickar pm till lite mer erfarna och mindre erfarna. -Jag åkte till Korallfisken i Linköping bara för att få prata och lära, se och uppleva, Fundera på vad jag eg vill ha, Koraller? FOWLR? -för att sedan åka hem och läsa ännu mer...

Jag skickade PM till Lasse bl.a om "skummarlöst" och belysning i en cylinder - och fick bra svar - funderade, läste ännu mer och kom fram till att jag är alldeles för oerfaren att köra tanken under sådana premisser.

Jag skickade mail till Tedb eftersom jag vill ha en cylindertank och då jag sökte på akryl hittade jag Tedb (jag ska ringa snart Ted) -för att jag vill veta hur man löser tekniken bäst och om den cylindern jag tittat på var något att ha.

Jag har mailat med Sillen, osv osv. Vi nybörjare har som Patrik skriver ett huvud som inte är till för prydnad och Lasses, Jörgens och Stigs mfl diskussioner i en massa trådar gör att iaf jag vill veta mer, lära mer och sedan får jag lita till att jag själv är så pass sund att jag vet vad jag klarar av eller inte klarar av. Är det unga killar och tjejer (tonåringar utan inkomst) så får man hoppas att deras föräldrar har ett sunt förnuft för hur det än är så vet både den lärde och den mindre vetande att ett saltkar fixar man inte i en handvändning och det är dyrt.

Iaf jag vill läsa om många infallsvinklar och metoder och hur ni löser era kar oavsett om det skrivs i "nybörjartråden" eller ej.

Och till sist jag måste säga att för att vara ett så stort forum som ändå SG är så tycker iaf jag att tonen är trevlig, ibland lite rå men hjärtlig och jag trivs alldeles försträffligt här. Tack till er som gör SG till vad det är och tack Wrang för ditt arbete med forumet!

/ Thessan Tok :snurrig:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får börja med att säga att självklart får man lyfta upp trådar man tycker är intressant oavsett om man är ett super proffs som levt med salt hela sitt liv eller om man inte ens har startat ett kar.

Anledningen till att det började diskuteras om en avancerad del var inte för att skapa någon form av prestige utan för att även de mer avancerade medlemmarna skulle kunna föra en diskussion utan att få frågan mitt i diskusionen vad en skummare är. Är man nybörjare är det inte lätt att både komma in i hur forumet fungerar samt att samtidigt lära sig allt och få helhetan att stämma. Vi vill att alla medlemmar ska kunna få ut något på forumet.

Vi vill inte heller att nybörjaren ska åka till den lokale handlaren och som första punkt börja diskutera vilka bakterier som är effektivast om man vill ha bäst färger på sin specialkorall för då är man inte rätt ute och det blir inte bra där då man måste börja lite ytliggare för att sedan få djupet av kunskapen.

Dock vill jag säga att du gör på ett utmärkt sätt som suger i dig information då det är enda sättet att lära sig. Att man kombinerar frågor med läsande är en framgångsfaktor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får börja med att säga att självklart får man lyfta upp trådar man tycker är intressant oavsett om man är ett super proffs som levt med salt hela sitt liv eller om man inte ens har startat ett kar.

Anledningen till att det började diskuteras om en avancerad del var inte för att skapa någon form av prestige utan för att även de mer avancerade medlemmarna skulle kunna föra en diskussion utan att få frågan mitt i diskusionen vad en skummare är. Är man nybörjare är det inte lätt att både komma in i hur forumet fungerar samt att samtidigt lära sig allt och få helhetan att stämma. Vi vill att alla medlemmar ska kunna få ut något på forumet.

Vi vill inte heller att nybörjaren ska åka till den lokale handlaren och som första punkt börja diskutera vilka bakterier som är effektivast om man vill ha bäst färger på sin specialkorall för då är man inte rätt ute och det blir inte bra där då man måste börja lite ytliggare för att sedan få djupet av kunskapen.

Dock vill jag säga att du gör på ett utmärkt sätt som suger i dig information då det är enda sättet att lära sig. Att man kombinerar frågor med läsande är en framgångsfaktor.

Absolut är det bra att det även tas fram en avancerad forumsdel där de mer erfarna kan lufta tankar och åsikter. Det jag hade i åtanke var nog mer att det intressanta i ett forum (min egna åsikt såklart) är just när trådarna flyter ut och man ventilerar, sedan är det upp till var och en att avgöra vad man vill ta till sig utav all information.

Det var bara det jag ville få fram även om jag nu svävar iväg så långt jämt:x

Tack Jonas, jag tror nog att jag börjar få grepp om en hel del men lååångt ifrån allt. men det är sååå spännande att bara planera vilket jag fö gjort sedan Okt-06 och inte är jag klar än inte :död: Men jag tror att det blir helt okej i slutänden :nöjd:

/ Thessan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...