Gå till innehåll

Hjääälp...grannarna klagar!


Datate

Rekommenderade inlägg

Låg å tryna i sängen tidigare idag när det ringde på dörren.

-Hej. Jag heter **** *** och kommer från HSB. Dina grannar klagar på att det kommer ett konstigt ljud från eran lägenhet. Det låter ungefär som en tvättmaskin som går dygnet runt. Har ni någon aning om vad det kan vara?

Visade sig efter några tester att det var skummaren och ev returpumpen dom hörde (mestadels skummaren). Särskillt med tanke på att ljudet började i mitten av december...dvs samtidigt som vi fick den nya skummaren...

Nu vill dom ju givetvis att ljudet skall försvinna så snabbt som möjligt då det stör deras vardagsliv liksom deras sömn.

Nog för att vi hör det mer än väl då vi är i våran lägenhet, men vi trodde inte att det fortplantade sig ner till grannen snett nedanför. Hos grannen under var det inget märkbart ljud.

Nu kommer då frågan. Hur får man en Deltec APF600 att bli så tyst som möjligt?

Snälla...hjälp! Vill inte lägga ner karet nu när vi kommit så långt :ledsen:

PS. Har testat att hålla i den så den inte kommer åt nånting, utan att ljudet ändrades.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är du säker på att det är det direktverkande ljudet från skummaren som stör? Det låter mer troligt att vibrationer fortplantar sig i golv och väggar. Vibrationerna kan sedan omvandlas til ljud hos grannen, kanske t.om. förstärkas genom olika resonansfenomen. Om det är vibrationerna som är boven i dramat så hjälper det att vibrationsdämpa skummaren så mycket som möjligt. Kanske kan du ställa skummare på något mjukt material. Det är även bättre för skummaren att stå på tre separata fötter (så små som möjligt) än att stå på fyra, för att inte tala om att stå med hela bottenplattan dikt mot botten av sumpen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, gissningsvis är det resonansljud som fortplantar sig i betongväggarna ner till grannen. Jag testade att hålla skummaren med händerna en bit ovanför bottnen på sumpen med oljudet är detsamma. Dock står sumpen på en frigolitskiva innuti skåpet, så man tycker ju inte att ljudet borde fortplanta sig så väldans mycket.

Har nu skickat ett mail till Benny å hoppas på svar därifrån.

Börjar oxå fundera på att byta returpumpen som för ett elakt ljud. Den låter betydligt mer än skummaren, även om skummaren har ett mer lågfrekvent ljud.

Kör en dammpump på 6000L/H och 125W. Skulle nog egentligen inte behöva mer än 3000L/H. Kollar just nu runt efter en mindre tystare och "kallare" pump att byta med. Karet låter rätt mycket i dagsläget, så håller man endå på så skulle det vara skönt att få det lite tystare i vardagsrummet...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...Börjar oxå fundera på att byta returpumpen som för ett elakt ljud. Den låter betydligt mer än skummaren, även om skummaren har ett mer lågfrekvent ljud.

Kör en dammpump på 6000L/H och 125W. Skulle nog egentligen inte behöva mer än 3000L/H. Kollar just nu runt efter en mindre tystare och "kallare" pump att byta med. Karet låter rätt mycket i dagsläget, så håller man endå på så skulle det vara skönt att få det lite tystare i vardagsrummet...

Lågfrekventa ljud fortplantar sig lättare (och längre) genom en huskropp. Det låter som en god idé att byta returpumpen när du ändå är i farten. En pump på 3000 l/h behöver ju inte kosta så mycket, kanske en NewJet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade också problem med vibrerande pumpar som inte gick att få tyst på. Jag la frigolit under men det hjälpte inte. Efter lång tankemöda klippte jag till lite filtermatta som jag hade liggande och la under pumparna och det blev knäpptyst. Inga som helst ljud efter denna enkla operation.

Magnus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Frigolit och liggunderlag är för hårt och

inte alls bra som stöt eller ljud upptagande material.

Din blå filtermatta som sitter på sidorna överför snarare mer ljud, än minskar ljudet.

Tjock blå (30mm) filtermatta eller skummgummimatta är mjukare och fungerar klart bättre.

Alt. att hänga upp pumpen i ett "gummi-band",

men detta kräver någon typ av ram för att fästa gummibanden.

Hur har du gjort med PVC-rör-anslutningarna ?

Ett bra sätt att skarva PVC-rör som dämpar överföringsljud

är att använda en liten bit silicon-slang och två slangklämmor.

ex mellan retur-pumpen och PVC röret med returvattnet till karet.

BubbleKing använder en bit siliconslang på sina skummare mellan pumpen och skummarhuset.

På det sättet fungerare inte skummar-huset som en resonans-burk.

Samma sak händer om du ställer en pump direkt på botten i sumpen.

Då blir sumpen en resonansburk för pumpen.

Ställer du sedan sumpen direkt på golvet,

så får du en effektiv överföring av allt oljud från pumpen till grannarna ;-)

Det är ett mycket bra förslag. Tyvärr har jag redan "liggunderlag" under returpumpen och blå filtermatta på sidorna av den (returpumpen) för att ta upp vibrationerna.

Men tack för tipset endå!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, såg det när jag öppnat pumpen hehe

Satt iofs likadana där redan, men det kanske är förbättrade hattar...

Vet inte om det blev någon ljudskillnad, men det låter iallafall inte mera. Då har man iallafall gjort det man kan för att dämpa vibrationerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vi tycks i diskussionen helt utgå från att det är vibrationer/resonansljud som är boven i dramat. Så är det antagligen också. Om detta inte skulle räcka, så finns det ju möjligheter att dämpa "luftburet" ljud också. Jag har pysslat mycket med att bygga ljuddämpningar i mitt biorum, bl.a. runt projektorn, så hör av dig om du vil ta tips där också. Jag har klätt delar av insidan på mitt sumputrymmer med Ecophon-plattor (sitter ofta i innertaket i moderna kontrorsmiljöer) som hjälper att dämpa ljudet ut i rummet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Calle (Vargklo) säger så skall du så klart försöka dämpa så mycket av det direktstrålande ljudet som möjligt. Ta del av Calles tips på effektiv ljuddämpning. Om du kollar in på minhembio.com så kan du säkert få ännu fler tips.

Som tidigare påpekats så är det viktigt att du försöker skärma av vibrationerna. Placera skummare och returpump på vibrationsdämpande material. Frigolit och liggunderlag är på inga sätt optimala. Calle, vad tror du om mjuka, vibrationsdämpande fötter som man använder i HiFi- och hembiosammanhang? De kanske iofs. innehåller oönskade ämnen? Kanske klossar av blå filtermatta skulle vara intressant att testa?

Vidare bör alla rördragningar anslutas till pumpar etc. med en bit silikonslang.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bodde i lägenhet så ljudisolerade jag min med bilisolering som man använder till motorrummet.

Finns på Biltema!

Biltemas Bilisolering är poppis bland hemmabioentusiaster, bl.a. för att den både är effektiv och smidig då den är självhäftande (Jag hoppas att den inte innehåller skadliga ämnen för akvariet). Den borde fungera att klä väggar och tak med i sumputrymmet, dock är den nog för tunn för att ha under sumpen (dvs den blir alltför sammanpressad för att göra nytta).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag bodde i lägenhet så ljudisolerade jag min med bilisolering som man använder till motorrummet.

Finns på Biltema!

den dämpningen är underskattad! Har använt den till att dämpa datorer i många år, riktigt prisvärt dämpmaterial. och som Calle skriver är det ju ett pluss att den är självhäftande.

Tänkte klä mitt underskåp invändingt med dessa så jag får tummen ur..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Biltemas Bilisolering är poppis bland hemmabioentusiaster, bl.a. för att den både är effektiv och smidig då den är självhäftande (Jag hoppas att den inte innehåller skadliga ämnen för akvariet). Den borde fungera att klä väggar och tak med i sumputrymmet, dock är den nog för tunn för att ha under sumpen (dvs den blir alltför sammanpressad för att göra nytta).

Det finns olika tjocklekar man kan ju köra två lager.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...