Gå till innehåll

Födelsedagspresent - glo på vithaj


Julgran

Rekommenderade inlägg

Hej hopp,

Fyllde ganska nyligen 40 och en av presenterna var en resa till sydafrika och åka på vithajsafari.

Är det någon som gjort något liknande och som har lite tips?

Jag har bara sagt att jag skulle vilja se vithajar i verkligheten och nu fick jag en resa som present.

Det är inte bestämt vart, när och hur så det kan jag själva vara med och påverka. Så nu tänkte jag så smått börja fundera kring vart, vilken tid på året och vad som blir bästa upplevelsen.

Jag vill inte åka på gruppresa med typ Vingresor och gå på grisfest efter en två timmars båtresa. Själva syftet med resan är att åka dit och plåta vithaj - parta och sova på hotellrum kan jag göra en annan gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

grattis! ruggit häftig födelsedagspresent.. själv brukar man få kartruller när man fyller år ;)

Du har fyllt 25 och mamma vill ha kvar sina kastruller och att du inte alltid ska äta där! ;)

Glömde säga GRATTIS! Hoppas att du får en toppenresa men jag skulle ta förberedelserna som del av presenten!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit där. Bäst är White Sharke diving i Gangsbai. Det var de som började och därmed räddade vithajen. Bra länk är http://www.siyabona.com/ där du kan få mycket info m.m.(resebyrå) Även denna länk är bra http://www.krugerpark.co.za/

Körtiden med bil är ung 1,5 timmar från Cape men beräkna lunch på någon ort nära havet, då seafood är fantastisk och otroligt billigt. Jag bodde mycket bra i Gangsbai på White Shark hotel ej heller spec dyrt och bra resturant med gott vin. Lycka till! Det var fantastiskt och toppen på min Sydafrikaresta trots många dagar i Kruger. Garden route upplevs bäst med hyrbil och du kan äta hur mycket hummer och ostron du vill och ibland även Abalone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wow, vad fräckt grattis!

Tips? Stoppa ut handen genom gallret (om du ska ner i bur) och klappa en på nosen från mig ;)

Det är i sydafrika vithajen ofta hoppar upp flera meter från vattenytan med en sälunge i käftarna. Något av det fräckaste jag sett i en naturfilm. Hoppas du kan plåta ett sådant hopp.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis!!

Planerar själv att göra en resa till sydafrika o kolla in vithaj typ i höst, skall bara inhandla ett apdyrt uv hus så man får behålla minnena i framtiden.

Det fins en avancerad resa i mars där de söker 8pers, då ingår vithaj pingvinsafari mako samt snorkling lägenhet och hotel nätter med helpension transfer mm för

32 000skr ca 14 dagar.

Åker till Röda havet en vecka i natt för lite uppvärmning :)

Kan skicka länken till hajresan om du inte tycker det blir för dyrt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack allihopa!

Första steget är att få ihop pengar till en bättre kamera. Man kan ju inte åka dit och inte ha med sig kameror som ger bra bildkvalitet.

Hade faktiskt tänkt att köpa en videokamera med UV-hus som man med en pinne även kan filma från båten. Såg en film en gång där de filmade på det sättet och resultatet blev väldigt bra, de fick mycket närbilder på ett ganska enkelt sätt. Det tar ju lite tid att sätta i en bur och kravla sig in i den och sen börja filma.

Klubbsson - det var det jag tänkte. Vill inte åka dit om sikten endast är 1 dm. Eller så får man enbart sikta in sig på hoppbilder med ett jättetele.

Västervik - Skicka gärna länken, låter spännande. Jag får väl panta burkar för att fylla ut mellanskillnaden i så fall...he he

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Jag dök (i bur..) med vithaj i Gansbaii i Sydafrika, var en häftig upplevelse, tag med kameran, jag tog en del kort och videofilmade från båten. Bor du i kapstaden eller ngn annan stans kommer de och hämtar upp dig så behöver ej bil.

Jag åkte med dessa som sammarbetar för bevara och utbilda om hajarna:

http://www.whitesharkprojects.co.za/index.php

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...