Gå till innehåll

Svårtydd betydelse av värden!


Goranius

Rekommenderade inlägg

Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt!

Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten!

Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt.

Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.ö

Ph= 8,2 det ligger stabilt.

Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt.

använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag kan ju inte hälla i så mycket kemikalier i karet eller?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja tyvärr så sätter ekonomin stopp för ett bättre verktyg där.

Vad har det för påverkan?

edit!

lägger till litt text: Jag föstrå om man inte har rätt salthalt men den diffen skulle ju iså fall vara enorm.

samt jag har provat att gå lite upp och ner på den skalan på vipparmsmätaren för att prova lite men till inget resultat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

KH:t ligger högt (vilket motsäger Stigs teori lite, men det skadar inte att testa mot en refraktometer) - kan påverka kalcium och magnesiumnivåerna genom fällning men visst förbrukar korallerna mycket om du har en grym tillväxt.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan ska man inte glömma att termometrarna vi använder ofta kan diffa på 2 grader. Lägger man till det till opålitligheten på svingarmsmätaren så kan det bli stora fel. Vilken temp är din mätare kalibrerad för? En refraktometer kompenserar för temperaturskillnader (de allra flesta) och kostar ca 500 kr i dag och det tycker jag de flesta borde ha råd med. Gör annars som Greger föreslog och jämför den mot en refraktometer. Din handlare har säkert en.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan ska man inte glömma att termometrarna vi använder ofta kan diffa på 2 grader. Lägger man till det till opålitligheten på svingarmsmätaren så kan det bli stora fel. Vilken temp är din mätare kalibrerad för? En refraktometer kompenserar för temperaturskillnader (de allra flesta) och kostar ca 500 kr i dag och det tycker jag de flesta borde ha råd med. Gör annars som Greger föreslog och jämför den mot en refraktometer. Din handlare har säkert en.

Mvh

Peter

Jag ska kolla upp detta med min saltmätare men jag tror att jag måste kolla på en refraktometer ändå.

Samtidigt så måste jag nog köra i mera Magnesiumpulver i karet och köra många små vattenbyten. Håller på att tillverka nytt vatten i dagsläget och ska göra lite tester på det ikväll. Kanske är så enkelt att mitt salt eller vatten innehåller tillräckligt med magnesium.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kolla saltmätaren låter klokt och sen tycker jag inte du behöver ligga så högt i kh det påverkar ju också ca:t.

Köp en refraktometer eller köp ett referensvatten och kalibrera din mätare med så du vet hur fel den visar. http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=468⊂=0&page=1

Tack för tipset, skall inhandlas.

"Referensvätska för att kontrollera dina vattentester.

Calcium 415 mg/L.

Magnesium 1295mg/L

Kalium 395mg/L.

Salthalt 35ppm.

Kh 6,6dKH.

Sio2 3mg/L"

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort tack till Oveb som snabbt hjälpte mig med en refraktometer i detta smått desperata läge.

Det visade sig att min vipparmsmätare visade fel värdet när jag provade med refraktometern var 1.021 nu har jag under en veckas tid jobbat upp den till 1.024 så nu börjar mina värden sen mer stabila ut angående magnesium, nu uppe i 1300ppm.

Men jag som inte är så bevandrad i den kemiska världen kan bara anta att det kommer att ta ett tag till att få upp värdena till ca 1400ppm med vattenbyten eftersom jag har antagligen har haft för låg salthalt i karet sen jag startade det här nya sen 8 månader tillbaka.

Eller har jag fel?

Tack för all hjälp och må kraften vara med er.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort tack till Oveb som snabbt hjälpte mig med en refraktometer i detta smått desperata läge.

Det visade sig att min vipparmsmätare visade fel värdet när jag provade med refraktometern var 1.021 nu har jag under en veckas tid jobbat upp den till 1.024 så nu börjar mina värden sen mer stabila ut angående magnesium, nu uppe i 1300ppm.

Kul att det löste sig, det var enbart ett nöje att få se en seriöst stor balja samt att tjôta akvarier en stund !

Hur många kilo salt saknades ?? 6 ??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...