Goranius Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Jag har lite problem att hålla mina värden av egentligen allt!Mg= 1050ppm jag tillsätter hela tiden massor med pulver och gör vatten byten!Ca= 280 men det beror ju givetsvis på MG som är lågt.Kh= 9,3 inga konstigheter men det har en tendens att sjunka så även där får jag tillsätta pulver.öPh= 8,2 det ligger stabilt.Men grejen är att jag har just nu en grym tillväxt i karet allt växer så det knakar men undrar om koraller förbrukar så mycket av Mg:et så att jag inte får upp det tillräckligt.använde mig av den tabellen som finns länkad från sidan enligt den så skulle jag tillsätta 3850 ml för att nå ett värde av 1400ppm, vilket känns helt sjukt en burk är 1000 ml jag kan ju inte hälla i så mycket kemikalier i karet eller? Citera
stigigemla Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Har du något fel på salthaltmätaren?Jag tror inte att du har fel på två olika tester men har du en vipparmsmätare... Citera
Goranius Postat 10 januari 2007 Författare Postat 10 januari 2007 Ja tyvärr så sätter ekonomin stopp för ett bättre verktyg där.Vad har det för påverkan?edit!lägger till litt text: Jag föstrå om man inte har rätt salthalt men den diffen skulle ju iså fall vara enorm.samt jag har provat att gå lite upp och ner på den skalan på vipparmsmätaren för att prova lite men till inget resultat. Citera
stigigemla Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Om du har låg salthalt blir värdena naturligt låga. Citera
Goranius Postat 10 januari 2007 Författare Postat 10 januari 2007 Ja det har du ju självklart rätt i.Jag får göra lite osmos vatten och köra ett fullskaligt test på det och sen laborera mig fram till en värde för att kolla med mg:et och sen försöka få fram en refractometer. Citera
oveb Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 Bra tillväxt ??Jag fixar gärna en sån här åt dig i utbyte mot några fraggar... Citera
Lasse Postat 10 januari 2007 Postat 10 januari 2007 KH:t ligger högt (vilket motsäger Stigs teori lite, men det skadar inte att testa mot en refraktometer) - kan påverka kalcium och magnesiumnivåerna genom fällning men visst förbrukar korallerna mycket om du har en grym tillväxt.MVH Lasse Citera
greger Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Svingarmsmätarna är väl inget under av precision, men dom brukar ätminstone visa lika fel varje gång - kollla den mot nåt som funbkar bara så du är något sånär på banan.Som Stig säger så kan du ju hamna "fel" om salthalten är låg Citera
jojjen Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Köp en refraktometer eller köp ett referensvatten och kalibrera din mätare med så du vet hur fel den visar. http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=468⊂=0&page=1 Citera
Clownen Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Sedan ska man inte glömma att termometrarna vi använder ofta kan diffa på 2 grader. Lägger man till det till opålitligheten på svingarmsmätaren så kan det bli stora fel. Vilken temp är din mätare kalibrerad för? En refraktometer kompenserar för temperaturskillnader (de allra flesta) och kostar ca 500 kr i dag och det tycker jag de flesta borde ha råd med. Gör annars som Greger föreslog och jämför den mot en refraktometer. Din handlare har säkert en.MvhPeter Citera
Goranius Postat 11 januari 2007 Författare Postat 11 januari 2007 Sedan ska man inte glömma att termometrarna vi använder ofta kan diffa på 2 grader. Lägger man till det till opålitligheten på svingarmsmätaren så kan det bli stora fel. Vilken temp är din mätare kalibrerad för? En refraktometer kompenserar för temperaturskillnader (de allra flesta) och kostar ca 500 kr i dag och det tycker jag de flesta borde ha råd med. Gör annars som Greger föreslog och jämför den mot en refraktometer. Din handlare har säkert en.MvhPeterJag ska kolla upp detta med min saltmätare men jag tror att jag måste kolla på en refraktometer ändå.Samtidigt så måste jag nog köra i mera Magnesiumpulver i karet och köra många små vattenbyten. Håller på att tillverka nytt vatten i dagsläget och ska göra lite tester på det ikväll. Kanske är så enkelt att mitt salt eller vatten innehåller tillräckligt med magnesium. Citera
Janne Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Att kolla saltmätaren låter klokt och sen tycker jag inte du behöver ligga så högt i kh det påverkar ju också ca:t.Köp en refraktometer eller köp ett referensvatten och kalibrera din mätare med så du vet hur fel den visar. http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=468⊂=0&page=1Tack för tipset, skall inhandlas."Referensvätska för att kontrollera dina vattentester.Calcium 415 mg/L.Magnesium 1295mg/LKalium 395mg/L.Salthalt 35ppm.Kh 6,6dKH.Sio2 3mg/L"/Janne Citera
stigigemla Postat 11 januari 2007 Postat 11 januari 2007 Jag använde litet Tropic Marins billiga förut. Det låg bara på 1200 Mg och Ca var också låg men det värdet kommer jag inte ihåg. Och det var vid 1.026. Citera
Goranius Postat 18 januari 2007 Författare Postat 18 januari 2007 Ett stort tack till Oveb som snabbt hjälpte mig med en refraktometer i detta smått desperata läge.Det visade sig att min vipparmsmätare visade fel värdet när jag provade med refraktometern var 1.021 nu har jag under en veckas tid jobbat upp den till 1.024 så nu börjar mina värden sen mer stabila ut angående magnesium, nu uppe i 1300ppm.Men jag som inte är så bevandrad i den kemiska världen kan bara anta att det kommer att ta ett tag till att få upp värdena till ca 1400ppm med vattenbyten eftersom jag har antagligen har haft för låg salthalt i karet sen jag startade det här nya sen 8 månader tillbaka. Eller har jag fel?Tack för all hjälp och må kraften vara med er. Citera
stigigemla Postat 18 januari 2007 Postat 18 januari 2007 1300 är helt OK. Det är 1350 i haven. Citera
oveb Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 Ett stort tack till Oveb som snabbt hjälpte mig med en refraktometer i detta smått desperata läge.Det visade sig att min vipparmsmätare visade fel värdet när jag provade med refraktometern var 1.021 nu har jag under en veckas tid jobbat upp den till 1.024 så nu börjar mina värden sen mer stabila ut angående magnesium, nu uppe i 1300ppm.Kul att det löste sig, det var enbart ett nöje att få se en seriöst stor balja samt att tjôta akvarier en stund !Hur många kilo salt saknades ?? 6 ?? Citera
1275GT Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 vart hittar man refraktometrarna billigast?använder själv sån där flytande glas sak;)hur bra precision e det i dom? Citera
stigigemla Postat 19 januari 2007 Postat 19 januari 2007 De brukar vara ganska bra. Och framför allt: Det är lätt att kolla felvisningen.Sätter du den i sötvatten 20 grader skall den visa 0.998 dvs 1.000 - 002. Alltså två osynliga streck åt "fel håll". Citera
Goranius Postat 21 januari 2007 Författare Postat 21 januari 2007 Kul att det löste sig, det var enbart ett nöje att få se en seriöst stor balja samt att tjôta akvarier en stund !Hur många kilo salt saknades ?? 6 ??Det blev någonstans mellan 5,8-6,2 kilo.Har nu börjat tillsätta kalcium också. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.