Gå till innehåll

Sump inne i akvariet


Wiking

Rekommenderade inlägg

Hej, har letat runt bland trådarna men inte fått någon träff.

Jag söker ritning och exempel på en sump jag tänkte bygga som skall sitta inne i karet. En kammare som sväljer ytvattnet (avrinning), en kammare för returpump och eventuellt en kammare för skummaren.

Duger plexiglas lika bra som vanligt glas, och vart får jag tag i sådant?

Måste man limma hela sumpen i karet eller finns det andra smarta fästanordningar?

Någon som har bra idéer och/eller några lämpliga länkar?

Mått på karet blir 65x65x65 cm, storleken på sumpen ej bestämd ännu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Troligen blir karet 65x65x65 cm. Tänkt ha sumpen i ena hörnet, eventuellt längs ena sidan, men då inte längs hela sidan.

Hade inte tänkt låta sumpen gå hela vägen från toppen till botten bara så långt att skummare och pump får plats.

Det jag är ute efter igentligen är ytavrinning inne i karet.

Alla förslag är välkomna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har min sump i bakkant på karet ett fack för ytavrinning där jag då har skummaren eftersom nivån är konstant där sen rinner det vidare till ett sisata fack där jag har retur pumpen.

Har även vattenpåfyllningen där från en tunna som står under karet.

Alt är byggt i glas eftersom plexi inte fäster mot glas.

Ritningar är inte så mycket att ha du får räkna ut hur stor skummare du ska ha och forma facken därefter se bara till att sista inte blir aldeles för litet eftersom du då får fylla på vatten hela tiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Jag håller på att ska limma ett kar och tänker göra på detta sätt, en sump i bakre delen av karet med ytavrinning och returpump som förbindelser. Det jag undrar är hur underhåller man en sump?? Rengör man glasskivorna , facken? Tvättar man ur ev snäckkross, eller andra saker som man har i boilogiska filter?

Jag kommer ha extremt smala fack men ganska lång baksida att spela på vilket gör att jag helst av allt inte skulle vilja hålla på och pillra där bak så mycket.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

sump används i huvudsak för att gömma undan utrustning samt för att öka vattenvolymen (vilket inte då förståss inte gäller för invändig sump), biologiska filter är inte så vanliga i saltvatten överhuvudtaget eftersom de riskerar att bli nitratfabriker. En väldigt smal sump men lång sump kan vara väldigt svår att få någon nytta av eftersom du inte få plats med något i den, vilket alltså är hela grejen.

Men när det gäller rengöring så är det inget som är nödvändigt, personligen brukar jag suga ut lite ditriusansamlingar vid vattenbyte, men inte göra mer rent än så, det mesta som sätter sig i sumpen är olika typer av filtrerare, svampar och annat som snarast gör nytta och därför inte behöver tas bort.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker du ska fixa en "standard-ytavrinning" med en vanlig durso standpipe, genomföring ner till en STOR sump. håller på och slåss med en för liten sump till mitt och ångrar redan att jag inte byggde större.

Det tillkommer alltid nån skit man vill ha plats med och det kan du bara få med en rejäl sump!

Sen blir det enklare att lyfta i och ur grejar för rengöring o allmän service.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

känns lite som karet är lite för att få plats med en intern sump. Inge illa menat men rita upp karet på ett papper 65x65cm - 2cm för glaset i ytter kant. Så nu borde du bara ha 63cm brett och 63cm djupt

Sök efter storleken på den skummare du utsett skall vara i karet och bygg efter denna

ser nu att Tunze ReefPack 500 ser ganska smögen ut

Men jag skulle ändå hällre sett det hela utanför med sump under eller vid sidan av karet

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...