judas Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Det har sagts förut & jag säger det igen: Köp en refractometer!Köpte en refractometer som visade 1,026. Har tidigare använt hydrometer (eller vad de nu heter) som visar 1,021. Jag tror mer på refractometern. Lite väl stor skillnad. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Med denna referens kan man kalibrera båda två så de fungerar !http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=468⊂=0&page=1. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Synd att du bor så långt bort. Hade du bott närmare hade du fått en liter vatten med kalibrerad salthalt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Halogen Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Det har sagts förut & jag säger det igen: Köp en refractometer!Köpte en refractometer som visade 1,026. Har tidigare använt hydrometer (eller vad de nu heter) som visar 1,021. Jag tror mer på refractometern. Lite väl stor skillnad.Vi kan jämföra våra refraktometrar vid tillfälle./ Hälsningar Pär Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 19 januari 2007 Dela Postat 19 januari 2007 Jag missade en sak. Refraktrometern skall också kalibreras. Den skall visa 1.000 med sötvatten så det är litet annorlunda mot den flytande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
judas Postat 20 januari 2007 Författare Dela Postat 20 januari 2007 Refractometern är kalibrerad, men ej den andra mätaren Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
acuario Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Med denna referens kan man kalibrera båda två så de fungerar !http://www.tritonakvarium.se//product.asp?product=468⊂=0&page=1.1450:- Litern! som hittat! jisses. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 tycker att 1liter osmosvatten och 37gram salt borde funka som en kanonlösning för att kalibrera saltmätarn för att få 1,025 i densitet vid 25gradit vatten Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
daniel_i_malmö Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Är det stor kvalitetsskillnad på olika refraktometrar? Vilken modell rekommenderas? Var köper man en pålitlig refraktometer till ett hyffsat pris? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
cougar Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Jag köpte min på drakfisken, funkar utmärkt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
oveb Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 1450:- Litern! som hittat! jisses.Fast det hade väl inte varit något billigare om det kommit i tiolitersdunk för samma pris...Tjejens ansiktskräm kostar förresten 9000/liter Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vargklo Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 När vi nu talar om saltmätare och dess noggrannhet måste jag passa på och tipsa om det (ovetenskapliga) test av saltmätare som vi gjorde hemma hos mig vid en träff:https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=9755 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
jojjen Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 tycker att 1liter osmosvatten och 37gram salt borde funka som en kanonlösning för att kalibrera saltmätarn för att få 1,025 i densitet vid 25gradit vattenMan får väl ha ganska stor tillit till salttillverkaren samt att saltet inte stått öppet för länge om man skall göra på detta sätt. Har ett par % vatten bundits upp i saltet blir det ingen vidare kalibrering. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Tjejens ansiktskräm kostar förresten 9000/liter Vi behöver nästan se några "före&efter"-bilder för att kunna avgöra om det är dyrt eller billigt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
greger Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 1450:- Litern! som hittat! jisses.Säljs det single malt på dunk i dina trakter? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
chrilleus Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 tycker att 1liter osmosvatten och 37gram salt borde funka som en kanonlösning för att kalibrera saltmätarn för att få 1,025 i densitet vid 25gradit vattenBorde det inte vara 963g vatten + 37g salt? Sen är väl inte salt 100% salt? Tänker på spårämnen och vattenkristaller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Borde det inte vara 963g vatten + 37g salt? Sen är väl inte salt 100% salt? Tänker på spårämnen och vattenkristaller?Helt riktigt första meningen.Sen är det också helt riktigt andra och tredje meningen. Många av de ingående salterna har kristallvatten i sig. För att i doseringen kompensera detta vad gäller aqua - medics så får man använda en faktor på 1.125 för att veta hur mycket som skall i. Dvs vill man ha 37 promille får man lägga i 37*1,125 = 41,5 gram per liter av saltet. Detta gäller deras enklare salt - för korallrevssalterna så är faktorn lite högre. Det är alltså svårt att göra en standard. Frågan är om ni kan få en standard på apoteket. Det borde också gå att använda vanlig NaCl för standarden. Då är det enklare - där finns inget vatten.MVH Lasse PS. Refraktometern kallibreras mot RO vatten. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Jag har för mig att detta var uppe för ett halvår sedan och att det skall vara 37 gram bordssalt. (Ren natriumklorid). Riktigt havssalt borde det väl ändå vara 35 gram per liter. Och kristallvattnet är väl ändå bara ungefär 10 - 12 gram för 35 -37 gram salt.Men löser man saltet i litet mindre vatten och justerar volymen efteråt med osmosvatten till exakt en liter behöver man inte tänka på det. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 20 januari 2007 Dela Postat 20 januari 2007 Jag har för mig att detta var uppe för ett halvår sedan och att det skall vara 37 gram bordssalt. (Ren natriumklorid). Riktigt havssalt borde det väl ändå vara 35 gram per liter. Och kristallvattnet är väl ändå bara ungefär 10 - 12 gram för 35 -37 gram salt.Men löser man saltet i litet mindre vatten och justerar volymen efteråt med osmosvatten till exakt en liter behöver man inte tänka på det.Mina uppgifter om Aqua Medic salt kommer direkt från tillverkaren vid en direkt fråga om detta för några år sedan. 37 gram bordsalt stämmer för 37 promille - där finns inget vatten!. Kristallvattnet är enligt den uppgiften jag fick då ca 11% av de kommersiella saltblandningarna.MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.