mojjan Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Hej ! vet inte om detta är rätt ställe att fråga på..men jag testar.Mina koraller var jätte snygga innan jag började med Rowa och aktivt kol. Ville bli av med lite trådalger som sitter på stenen..den första som reagerade var min läderkorall (sahcropyton) eller något sådant. Den drog in alla sina polyper..har varit sådan i 2 dagar nu. Sedan bleknade även min Fungia en aning, och även den drog in sina små polyper. Undrar om detta är naturligt i början eller om jag helt enkelt tog bort näringsämnena.mvh Peder Citera
norsken Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 jag kör rowa och aktivt kol utan problem. Jag tror att du har överdoserat rowaphosen jag har två matskedar i en strumpa som ligger i sumpen. Citera
mojjan Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 Hm..skit oxå då gjorde jag som vanligt..mer är bättre(inte bra). jag tog bort kolet för det var bara fungian och läder korallen som reagerade. har för mig att läderkoraller gillar högre fosfat..men jag kan ha misstagit mig ännu en gång. ska prova imorgon med 20% vattenbyte se om det hjälper lite. Citera
mojjan Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 tråkigt om jag måste ta bort alger för hand för att ha det algfritt. Konstigt hur korallerna kan vara så praktfulla med dessa pest alger?? Citera
Draedon Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 jag kör rowa och aktivt kol utan problem. Jag tror att du har överdoserat rowaphosen jag har två matskedar i en strumpa som ligger i sumpen.2 matskedar bara? Lät väldigt lite.. jag gör som det står på burken, och det är bra mycket mer än 2 matskedar till mig 360l. Citera
mojjan Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 Jag tog nog 30 matskedar till ett 240 liters..men jag undrar just detta med aktivt kol..ta bort gifter ur vattnet ..kanske det tog bort det som var bra oxå?? Citera
Hultis Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 kanske sänkte fosfat halten för fort? inga koraller gillar snabba förändringar. Citera
mojjan Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 Ja det kan ha varit så..får ta det lilla lugna ett tag Citera
Saxmark Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 Är också inne på hultis linje.. Capote varnade mig för att köra på för fort när jag startade min fosfatreaktor.. Korallerna skulle bli åksjuka av en för snabb dipp.. Citera
mojjan Postat 27 januari 2007 Författare Postat 27 januari 2007 tack ! då borde det rätta till sig om ett tag då eller?? ska jag ta bort Rowan oxå?? Citera
Hultis Postat 27 januari 2007 Postat 27 januari 2007 skadan är nog redan skedd isf, lika bra att låta fosfaten gå ner. tar du bort rowan nu så kanske du får jojjo effekten senare om du låter fosfaten stiga för att sedan ta bort den igen.. Citera
Rasmus Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Jag vet iof att sarcophyton byter vattnet inom sig när det blir förändringar, och den drar in polyperna och drar ihop sig under några dagar. du behöver ju inte plocka algerna för hand, varför inte låta några tuffa djur göra det åt dig? kirurger och sniglar bl.a?hur länge har karet varit igång? Citera
stigigemla Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Att Fungian ljusnar kan bero på den lägre fosfathalten. Huvudskälet för de flesta att minska fosfathalten är ju att korallerna blir bruna eller mörka. Citera
Clownen Postat 28 januari 2007 Postat 28 januari 2007 Läderkoraller är känsliga för förändringar i vattnet och drar ofta in polyperna ett tag/ömsar skinn. Jag skulle inte oroa mig för dessa koraller, de är mycket tåliga och har säkert inte tagit någon skada av förändringen i vattnet om det ens beror på Rowaphosen. Sedan så rekommenderar jag inte att man ska köra med fosfatreducerare om man inte har förhöjda värden eller kontinuerligt. Vad hade du för värden av fosfat innan och efter? Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.