Gå till innehåll

Sump ide`


tobbs

Rekommenderade inlägg

Tjena

Jag är på gång med en uppgradering på saltvattens akvarie från 90 l utan sump till 240 l med sump :ler: Så nu e det ju så att jag e rätt ny på det där med sump.

Fast jag har gjort en liten förslags skiss som jag hoppas få lite synpunkter på , vad som är fel och vad man kan lägga till respektive ta bort. I sumpen hade jag tänkt ha doppvärmare, skummare , uv och refugium kanske finns något annat som kan va bra att ha med?

Tacksam för svar

//Tobbe

post-1596-14468913659177_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Ser ut som du tänkt till vad det gäller din sump. Jag hjälper dig gärna att tänka än mer i din sump men du får ge svaren själv i många fall då det är smakstart.

Du skriver att du vill ha UVCet i sumpen. Varför detta? För att få ut mesta effekten ur UVCet så ska insuget till UVCet sitta inne i revet där fiskarna sover då det är på natten parasiterna som ger prick "kliver av" sina värdar.

Vad är det för blåa skivor som sitter vid bubbelfällan?

Vilka är de övriga apparaterna i första facket till sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Som Sillen sade gällande UV kan det vara fördel ha insuget ner mot bottnen, de hindrar ej att du har UV i sumpen så den är undangömd där. Personligen har jag intaget till UV från ytavrinningen, som sedan går till skummaren = effektivare skummning och mindre slangar/rör synligt i akvariet.

Är också frågande till vad de blå skivorna är..? om det är filtervadd eller matta så behövs de ej.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De blåa skivorna är filtermatta men behövs det inte någon form av filtrering för att ta bort en del svävande partiklar?

De andra apparaterna i första facket är doppvärmare och skummare.

Jag har ytavrinning ner till sumpen.

Hur stor genomströmning kan vara lämplig till sumpen?

MVH Tobbe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...För att få ut mesta effekten ur UVCet så ska insuget till UVCet sitta inne i revet där fiskarna sover då det är på natten parasiterna som ger prick "kliver av" sina värdar....

håller inte med, det finns mig veterligen inga belägg för att uvc't skulle funka bättre om insuget är i akvariet. Sätt den i sumpen så du får så lite teknik som möjligt i visningskaret istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller inte med, det finns mig veterligen inga belägg för att uvc't skulle funka bättre om insuget är i akvariet. Sätt den i sumpen så du får så lite teknik som möjligt i visningskaret istället.

Jag har inga vetenskapliga bevis för att det är så men jag har fått den uppgiften från tillräckligt många som jag litar på för att tro att det är sant. Dock gör jag inte så själv men det beror på praktiska skäl då jag tar mitt vatten från överrinningen till UVC:et.

Dock bör man veta vad man väljer och varför!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

håller inte med, det finns mig veterligen inga belägg för att uvc't skulle funka bättre om insuget är i akvariet. Sätt den i sumpen så du får så lite teknik som möjligt i visningskaret istället.

Håller med dig Draedon. Detta är väl en av de mest seglivade myterna i denna hobby.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ta bort filtermattorna de genererar bara nitrit. Visst tar de bort partiklar men de blir du av med ändå.

Jag kör sedan en tid tillbaka en filterpatron i karet med överaskande bra resultat resultat. Jag tycker det tar bort massor med skräp och vattnet blir synbart klarare, men som Jonas sa : -akta för nitritbomb.

Håller man bara efter det och rengör så ser jag inga nackdelar med detta.

Jag tillhör gänget som tar uvc-vattnet längst in i LS-berget där fiskarna sover.

Låter logiskt, sen om jag kan bevisa det är en annan sak:smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jens: Jag har hört och vill köra på samma teori, men jag har då problemet om vart jag skall placera den ovanför akvariet :)

Ofta är det mer praktiskt ha det under akvariet i sumpen

Eftersom jag har huv så är mitt uvc bara monterat ovanför akvariet, syns ingenting

och jobbar effektivt, enligt erfarenhet inga utbrott sen jag startade då systemet är mycket känsligt..

Har du verkligen ingen plats att montera ovanför för att slippa en closed loop-lösning???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom jag har huv så är mitt uvc bara monterat ovanför akvariet, syns ingenting

och jobbar effektivt, enligt erfarenhet inga utbrott sen jag startade då systemet är mycket känsligt..

Har du verkligen ingen plats att montera ovanför för att slippa en closed loop-lösning???

Hmm..

Jag har lite halvont om plats ovnaför mitt akvarie. Skulle vara i så fall sätta det nästan längst uppe vid taket upp mot väggen.

Är det inte jobbigt för pumparna som driver UVC att dra upp vattnet genom uvcn? Typ då det är luft i systemet. Vad händer om strömen går.. stannar vattnet kvar i systemet då eller fylls det med luft?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

cirkulationen bör vara så stor som möjligt... i mitt kar har jag 128 liter, plus 30 liter sump. returpumpen ligger på 1400 l/h och det känns inte som för mycket! skulle nästan vilja skaffa en kraftigare pump...

Vad vill du vinna med att ha högre cirkulation genom sumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

tja, jag tänker som så att då får jag bättre drag på vattnet genom ytavrinningen, vilket jag hoppas skulle få bort en del av den film som samlas på ytan av karet.... Som det är nu så blir det lite av en grå film på ytan, vilket inte är så snyggt... eller bra för belysning, syresättning, osv... eller hur? Annars får jag väl koppla på den lilla ytavrinningsadaptern till cirkulationspumpen igen, men jag ville helst slippa ha ner mer prylar i karet - hellre en kraftigare pump i sumpen!

Plus att det måste vara bra med så mycket vatten som möjligt över förbi sten o så i sumpen...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag tycker inte det finns nån vinst med jätteflöde genom sumpen, det blir i regel svårare att få systemet tyst med högre flöde (dessutom borde väl högre flöde öka avdunstningen eftersom vatten och luft blandas och sumpen blir mer turbulent?) Då tycker jag det är bättre att anpassa flödet efter skummaren och sen fixa flödet i karet med andra pumpar.

Men det finns ju inget rätt och fel, bara en massa olika åsikter :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...