Gå till innehåll

Behöver hjälp


linder

Rekommenderade inlägg

Hej.

Jag funderar på att starta upp ett saltvattensakvarium 152L Jag har läst runt lite men det verkar finnas massa olika saker man kan ha.

Men när det gäller de mekaniska så undrar jag om det räcker med Skummare och cirulatiospumpar och hur många pumpar ja ska ha ? Räcker det med 2-3st Hydor Koralia 1 1500 liter/tim

Ska man sätta pumparna på varsin sida och köra dom på timmer typ 3h åt enahållet å sen byta håll?

Behövs det några filter som renar?

Vill testa och se om detta är någe för mig

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver innte all utrustning skummare behöver du innte från först dag heller men cirkulationen är jetteviktig jag tycker det låter snålt tilltaget me 1500l/t jag har två st. som pumpar 7000l/t +retur från sump och ytterligare en som driver uvc så jag har 4st. olika utblås och vill ha bettre endå visserligen är mitt kar större men jag tycker endå att du ska sattsa på större pumpar och det går jette bra att sätta dom mot varandra. Du ska efterstäva att du har cirkulation över allt i karet så att det innte står still någon stanns. Skummaren kan du koppla inn efter ca.3-4 veckor detta beror på om du har plaserat inn innvånare. Senn ska du ha ett bra lyse, detta beror på om du ska ha koraller och fisk eller bara fisk. Dom flesta koraller lever av fotosyntes då krävs det bra lyse. Håppas du kommer att trivas me denna underbara hobby och vi bor innte så långt från varandra så du är mer enn välkommen på ett lite studiebesök. Du kann ju heng me till Lindköping i morgon på föreläsningen så får du lite mera att bita i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kan det inte bli förmycket tryck i akvariumet om man har förmycke cirkulation? Vill ju inte att rutorna ska lossna =)

Tänkte köpa lite saker beg och de ingick LS och några fiskar kan man sätta i det direct? och då måste ja väll ha skummaren från start?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går om man gör rätt vilket inte är helt lätt som nybörjare. Jag skulle vara försiktig att köpa ett beg system för du vet ju inte varför han/hon lägger ner. Det kanske du gör och då är det lättare. Har personen medicinerat eller gjort något annat galet kanske LS:n är död eller förgiftad.

Jag tycker du ska ta det mycket lugnt och läsa på massor och fråga på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska kolla upp det med han som säljer sen får vi se vart det leder. Måste man ha en sump sitter å läser om det men är det ett måste till slut? Är det i den man sen sätter skummaren? Om man inte har en avrinnare kan man ha en pump som pumpar vattnet till sumpen och sen en annan tillbaks ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

LS tar dom 100kr kilot för på korallfisken i lindköping, då är det bettre att köpa där enn att köpa för 50-80 kr.kilot beg. Det går säkert att lösa me pumpar men jag skulle innte sattsa på två pumpar för va hennder om den ena stannar? innte kul me vatten över allt. Det finns ju smidiga lösningar som innte kostar allt för mycket, men jag tycker du ska sattsa på sump redan från början. Skummaren kan du dra igång direkt om du vill fasst den kommer förmodligen bara skumma vatten dom första dagarna. Menar du att ditt kar är klent byggt och är orolig för att det ska klara trycket från cirkulerande vatten? Då skulle jag skaffat en annan burk. Det är nog ingen fara.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

en sump är inget nödvändigt men det underlättar, dels för att bli av med den hinna som bildas på ytvattnet dels för att gömma diverse utrustning som skummare osv, samt att man ökar den totala vattenvolymen. Har man inte borrat i botten så kan man skaffa en sk overflow box som man monterar, så att vattnet rinner över kanten och ner till sumpen. En pump är ingen bra idé.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har tittat runt lite och tror jag ska köpa

1st: Skummare http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1

4st: Cirkulationspumar http://www.pwss.se/product.php?productid=4122&cat=771&page=1

Behövs det någon mekanisk rening? Och vad skulle duga? (Inte allt för dyr)

Sumpen får vänta har inte riktigt med plats men de ska väl gå bra som jag har fattat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag nu köper beg så blir de nog verkar vara komplett. Allt detta verkar vara ganska svårt men man lär sig med tiden. Hoppas bara att det är friska saker han säljer =) Han säger att han kört det i 6månader utan problem men vad vet jag. Sen har det blivit mycket röda alger på LS om nu det är bra ? Allt detta är kört i ett 180L

10kg LS

1: röd sjöstjärna

3: rör maskar

2: putsarräkor

2: clowner

skivanemoner

1: mjuk corall

1: stencorall

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är ju bara att prova. Röda alger vill vi innte ha men alla får det till och från.

Om du ska ha korallerna i måsste du tänka på lyset. Det finns ju billiga begagnade lys system här på SG. Läs så mycket du kan om alger,sjukdomar,lyset och forsök lyssna så mycket du kan här på SG.Att han lägger ner efter 6mån. behöver innte betyda att det är fel på grejorna, vet du varför han lägger av?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns olika preparat men man ska annvenda så lite medel som möjligt. Det finns något som heter annti red och rowaphos som är rett bra det finns tråder att läsa om detta här på SG. Men du kan få problem att anvenda detta i och me att du innte har sump. Du kan skura bort röd algerna om du gör iordning en hing me salt vatten. Fasst en del av algerna kommer nog tillbaka. Jag är ingen expert på allt detta men jag kan forsöka hjälpa dig så gott jag kan, tänkte på att vi bor nära och att jag är i K-holm offta. Den 1a april flyttar vi inn till K-holm me.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle köpa nästa storlek av skummare. Alltså midiflotorn. När det gäller pumparna är inte de bredstrålande pumparna så starka som man kan tro. Jag skulle nog försöka med tvåan. Jag såg en sådan hemma hos Aerie här på forumet. Du kan väl PM:a honom så får du se vad han tycker om den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ju flera här som är till salu. titta på "köp & sälj" här så hittar du flera olika modeller. Jag har en syrastens skummara som jag la inn på korallfisken i Lindköping som jag vet fungerar. Den kan du få om den finns kvar den liknar den du tänkte köpa först. Det ska klara av burkar opp till 250L men det tror innte jag att den klarar, om den finns kvar och du vill ha den så är den din.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...