Gå till innehåll

frys matare


foppa

Rekommenderade inlägg

Jaha....då var det dags igen.

Ska ge mig i kast att försöka bygga en matare för fryst mat.

har knådat i fixat till en liten ritning för hur det hela ska se ut.

Motor samt kabel ingång är inte utritade...men det kommer.

Kylan kommer att skapas av 2 st Peltierelement.

Avkylning av den varma sidan på Peltierelementen ska ske med hjälp av akvarievattnet.

Titta å begrunda på detta å säg vad ni tycker

Fjasko eller inte jag måste prova att bygga detta...

Just nu väntar jag att få tillgång till cncfräs.

Foppa

post-1567-14468913740111_thumb.jpg

post-1567-14468913740334_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

foppa. jag startade någon liknande tråd ett tag sedan men ingen svarade.

Denna design påmminer mycket om projektarbetet som utfördes av några studenter. Som tittade på hur man skulle produktifiera en frysmatare.

Lycka till! Hoppas du lyckas lösa detta, gör du det, har du nog räddat många semestrar ;)

Har du funderat på vad du skall göra "spiralen" av? Är det inte billigare att köpa en liten camping kl (med Peltier) istället för att bygga själv?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska iväg idag med jobbet och kolla in cnc.

Vi brukar anlita en firma för våra mek jobb å dom har cnc...så det kan nog ordna sig.

spiralen har jag redan svarvat klart.

peltierelement har jag 2 st redan får ett annat bygge som gick helt fel.

Motor ska jag köpa på elfa 54-481-13 eller denna 54-459-37

Det jag är lite osäker på hur det ska bli med kondensen.

Alternativ är att fräsa upp ett spår på utsidan samt att låta det spåret gå runt om hela huset och av sluta med ett hål där vattnet kan runna ut och ner i akvariet.

Dule kan du plocka fram denna tråd som du skrev om...lite nyfiken

Inventor 9 har jag ritat med

Foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hmmm var bort till mekfirman...å dom kollade in ritningen.

efter som jag försökte få allt urfräst i stycke så blir det rätt mygge fräsning.

japp 15000 eller mer skulle det kosta.

så jag håller på att rita om hela bygget.

Kommer nu att bestå av lite flera delar...men det blir bra mycket biligare,få se vad det landar på.

foppa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att man måste isolera kylskåpet av två skäl:

- Att man kan få det tillräckligt kallt med ett "litet" peltierelement

- Att slippa droppande kondensvatten

Man kan kanske lägga mat-boxen i annan större låda (ex. av plast)

och sedan spruta i lite formskum som isoleringsmaterial.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

beroende på hur länge man tänkt den ska kunna servera 'fryst' mat.

Som visat den som dykaren skickade:

http://www.zc-aquarientechnik.de/zc-englisch/frostfutterautomat.html

uppfyller samma krav fast är ca 2 grader och då 7 dagars förvaring av mat.

ingen aning vad den kostar (förhoppningsvis under 15000 som för fräsningen..) och funkar mm, men hur lång tid har du tänkt foderautomaten ska kunna ge mat? (antar beronde på boxens storlek). Dvs räcker 7 dagar finns färdig produkt.

Tycker att projektet är toppen med fryst mat i automat, och hoppas det blir ngt bra av det.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På mitt gamla jobb hade vi fräs så då var det inga problem.

Vi har pratat om att köpa in en fräs till mitt nya jobb...å jag väntar jag väntar.

Men kan jag inte vänta längre....måste kunna lösa detta på nå bra vis.

Men medan jag letar fräs så har jag ritat om mitt bygge,kugghjulen saknas men dom kommer.

Nu består bygget av 7 delar som ska fräsas till.

Detta med kondens får jag se hur jag löser...först bygga sen lösa problem.

Hm det kanske är att jobba bakvänt ,skitsamma man lär sig på vägen.

I wordfilen som jag bifogar är ett bygge som jag fick min ide ifrån.

Längre ner i det dokumentet sid 12-15 finns bilder på deras lösning

Se på fan jag hittade länken

http://www.audet.biz/Public_php/MainPage.php

Hur länge maten ska räcka i mitt bygge vet jag inte men jag hoppas att kunna trycka ner en karta frysa röd mygglarver....å det som blir över äter jag upp....heh he he...fredagkväll igen

Foppa

post-1567-14468913746484_thumb.jpg

post-1567-14468913746633_thumb.jpg

post-1567-14468913746855_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ser seriöst ut och hoppas det lyckas.

ser dock en risk med doserigen blir svår att få 'exakt' då den frysta maten skruvas fram och kan fastna, innehålla vatten från kondens mm vilket kan leda till stopp med speciellt där mynningen är och det kalla möter varm luft/fukt från akvariet.

kan säkert lösas, så låt det ej hindra dig från prova!

själv funderade jag på en sak som jag ej vet funkar - att fått 'fryst' = tinad mat i ofarliga kapslar som kan löses upp av vattnet och/eller värme.

Kapslar typ som de som finns innom läkemedelsindustrin idag, men givetvis måste de vara ofarliga för akvariet. Att maten är i kapsel gör att den ej utsätts för syre och ruttnar snabbt.

Beroende på kapsel storlek skulle man kunna använda dessa kapslarna i befintliga foderautomater. Behöver ej kanske vara fryst mat i kapslarna utan torkade räkor mm skulle med kunna fungera.

var bara en tanke, inget som jag kommer undersöka vidare då jag är nöjd med min matning i dagsläget.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

själv funderade jag på en sak som jag ej vet funkar - att fått 'fryst' = tinad mat i ofarliga kapslar som kan löses upp av vattnet och/eller värme.

Kapslar typ som de som finns innom läkemedelsindustrin idag, men givetvis måste de vara ofarliga för akvariet. Att maten är i kapsel gör att den ej utsätts för syre och ruttnar snabbt.

Beroende på kapsel storlek skulle man kunna använda dessa kapslarna i befintliga foderautomater. Behöver ej kanske vara fryst mat i kapslarna utan torkade räkor mm skulle med kunna fungera.

var bara en tanke, inget som jag kommer undersöka vidare då jag är nöjd med min matning i dagsläget.

~Henrik

Om du bara vill ha ditt frysta foder i portionsförpackningar och skyddade för syre så kan du prova glaceringsmetoden som många resturanger använde för att kunna frysa fisk på ett sådant sätt så att den är i stort sett som färsk när den används. Metoden går ut på att du vattenbegjuter maten. Fryser in, vattenbegjuter igen, fryser in osv tills du fått ett så tjockt islager runt maten som du vill ha.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Korallmaten späder jag ut och fryser in i istärningspåsar. Jag tycker det är bekvämare att ta en hel tärning varje kväll så man slipper hacka i sär dem. I istärningspåsarna håller det sig perfekt inga tärningar som fryser ihop och sådant. Sedan lägger man i tio för tio dagar, håller de frysta och matar fram en till upptiningsfacket. Vill man vara riktigt lyxig kan man skölja upptiningsfacket med akvarievatten med en "airlift" om man bara slår på luftpumpen en halvtimme vid matning. (Samma timer? som resten av mataren).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tänkte mig att man kunde använda is-tärningar av mat i mat-automaten (länken nedan). När man ska mata så tippar skopa nedåt och istärningen trillar ut.

Skulle den inte trilla ut direkt, så tinar den så småningom och maten trillar ner i karet i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ritat in en del i bygget där maten i sluten går in i ett rör/tunnel.

Jag hoppas att med denna lösning ska kunna få lite bättre kontroll över matflödet ner i akvariet.

Samt skulle maten fastna så kommer jag att lägga in en back funktion.

Låt säga att matning alltid börjar med att motorn går bakåt i ca 5 sek sen matar den på i rätt riktning.

Bara ett förslag,

På en av bilderna så ser man hur skruven pressar in maten i det blåa röret.

Inringa i en röd cirkel samt jag la till en lutning på den delen så förhoppnings vis

ska det bli lättare att för i maten i röret.

Bilden med dom vita 4kanterna visar var Peltierelementen kommer att sitta

Jag kan ha hur fel som helst....men det känns rätt

foppa

ser seriöst ut och hoppas det lyckas.

ser dock en risk med doserigen blir svår att få 'exakt' då den frysta maten skruvas fram och kan fastna, innehålla vatten från kondens mm vilket kan leda till stopp med speciellt där mynningen är och det kalla möter varm luft/fukt från akvariet.

kan säkert lösas, så låt det ej hindra dig från prova!

själv funderade jag på en sak som jag ej vet funkar - att fått 'fryst' = tinad mat i ofarliga kapslar som kan löses upp av vattnet och/eller värme.

Kapslar typ som de som finns innom läkemedelsindustrin idag, men givetvis måste de vara ofarliga för akvariet. Att maten är i kapsel gör att den ej utsätts för syre och ruttnar snabbt.

Beroende på kapsel storlek skulle man kunna använda dessa kapslarna i befintliga foderautomater. Behöver ej kanske vara fryst mat i kapslarna utan torkade räkor mm skulle med kunna fungera.

var bara en tanke, inget som jag kommer undersöka vidare då jag är nöjd med min matning i dagsläget.

~Henrik

post-1567-14468913748115_thumb.jpg

post-1567-14468913748343_thumb.jpg

post-1567-1446891374854_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jaha då har man lyckas gjort en del till bygget.

Detta är motorfästet.

Den är inte helt ok än...ska snygga till den samt den ska ytbehandlas.

Eventuellt kommer att jag göra om den ,för håltaningen blev inte bra.

Borren jag hade var sneslipad vilket gjorde att hålet inte blev rakt.

Får se sen när jag ska montera den om den funkar.

Samt jag fick ide när jag såg grabbens lego.

Jag byggde upp en kopia i lego för att få en uppfattning om storlek på mattenar

Samt en bild visar materialet som ska beabetas.

Jag för det jag kan tills jag får tag på en fräs...så detta kan ochså bli ett långbygge

Foppa

post-1567-14468913759037_thumb.jpg

post-1567-14468913759259_thumb.jpg

post-1567-14468913759493_thumb.jpg

post-1567-14468913759745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där nu har man gjort klart 2 st delar.

Den ena delen gjorde jag en ny av..den gamla var inte bra.

Så nu har jag en del kvar att göra dom övriga delarna måste jag ha fräs till.

Men det ska nog kunna ordna sig..

Samt jag har fått hem motorn med växel låda

snurrar med 7 varv i minuten...det blir bra samt har ett vrid på 200 mN.

Har även fått hem kugg hjulen.

Foppa

post-1567-14468913769022_thumb.jpg

post-1567-14468913769217_thumb.jpg

post-1567-1446891376939_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du bara vill ha ditt frysta foder i portionsförpackningar och skyddade för syre så kan du prova glaceringsmetoden som många resturanger använde för att kunna frysa fisk på ett sådant sätt så att den är i stort sett som färsk när den används. Metoden går ut på att du vattenbegjuter maten. Fryser in, vattenbegjuter igen, fryser in osv tills du fått ett så tjockt islager runt maten som du vill ha.

MVH Lasse

Hemmavarianten är att bara lägga den orensade fisken i en plastlåda och fylla vatten så att det når ovanför fisken. Sedan fryser man hela klabben. Går inte att skilja halvårsgammal strömming från strömming som fångats samma förmiddag med den metoden. Du skulle kunna använda en sån där låda för istärningar.

Ett alternativ är att blanda in mycket mättat fett och torka maten, hellst gjuta in maten i fettet. Rent mättat fett innehåller varken fosfat eller kväve. Det mättade fettet härsknar bara under ganska extrema förhållanden och fungerar som ett skydd för de mera oxideringsbenägna fleromättade fetterna. Metoden är inte lika bra på att bevara fleromättade fetter som den infrysning i vatten som nämndes tidigare, fast den är inte långt efter och den funkar i rumstemperatur - inget behov av kylning.

Ännu ett alternativ kanske kunde vara att kapsla in maten i gelatin?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja det eftersom det är svårt att få tillgång till fräs...samt att det blir mer jobb att fräsa ut detta.

Så jag har gjort följande.

Kammaren som skall innehålla mat blir gjort i 3 mm aluminiumplåt.

Har redan lämmnat in plåten för bockning och ska hämta den till veckan som kommer.

Jag sa till dom att bocka 3 st bitar så jag har några att klanta mig på....men det blev dyrt, 700 kr.

Efter som plåten blir inbyggd så ska jag isolera plåten vilket gör att jag slipper ifrån kondens samt att det blir bättre kyleffekt.

Jag har även lagt till ett rör som maten kommer att falla igenom ner till akvariumet

Har lekt med tanken att lägga till en fall lucka på det röret som maten faller igenom.

på det sättet så slipper jag få in varmluft i matkamaren.

ritning kommer på det senare

foppa

post-1567-14468913803851_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått plåten ifrån plåtslagarn.

Jag gjorde 3 st så det blir väl att göra 3 st matare om jag inte klantar mig på nån plåt.

Samt jag tog lite bilder ochså på skruven jag har svarvat.

Så nu håller jag på att fixa till ändbitarna till kammaren.

Lite klippa å slipa och sen hårdlöda fast ena gaveln.

Ska även fästa upp lite andra delar på plåten så som fäste för peltierelementen.

bilder kommer på det och ochså.

lite kritik skadar inte elak som snäll är ok

foppa

post-1567-14468913851632_thumb.jpg

post-1567-14468913851881_thumb.jpg

post-1567-14468913852052_thumb.jpg

post-1567-14468913852253_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...