Gå till innehåll

Matning av Anemon


Speedster

Rekommenderade inlägg

Har haft min Bubbeltip anemon i mer än 1 år nu. Den var ca 10 cm i diameter när jag köpte den. Men efter ett halvår delade den sig. Jag skulle vilja ha en större anemon igen. Hur ofta kan jag mata den. Man ser ju på den när den är hungrig (den har bubblorna ute och "letar" efter mat) och detta sker varje dag trots att jag har gett den nästan 2 hela räkor de senaste 3 dagarna.

Vad tror ni? ska jag fortsätta göda den så fort den "vill" ha mer?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, jag är rätt dålig på mat till djuren tyvärr. De får bara upphackade räkor. Fast jag har försökt att blanda upp det med forumla 1 o 2. Vet inte ens om det är bra eller inte. Men du får gärna ge mig tips på vad jag kan mata den med.

Hade varit kul om han växte ordentligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nope, jag är rätt dålig på mat till djuren tyvärr. De får bara upphackade räkor. Fast jag har försökt att blanda upp det med forumla 1 o 2. Vet inte ens om det är bra eller inte. Men du får gärna ge mig tips på vad jag kan mata den med.

Hade varit kul om han växte ordentligt.

Vet inte hur högt näringsinnehåll är för kokt skalad räka (antar att det är det du använder). Jag skulle gissa att krill/mysis har ett högre näringsvärde men är inte säker och dessa kan vara krångligare att mata med. Du kan testa att berika med vitaminer eller produkter som Selco för att få upp näringsinnehållet lite då och då.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det var ju själve fan :( Vad hände under natten... jo skiten delade sig IGEN!

Det finns rätt mycket att läsa om Anemone split på nätet. Det anges en massa orsaker alltifrån positiva(förökning) till negativa (stress och försvarsmekanism). Klart intressant men som vanligt verkar folk inte vara överens.

Det finns en snubbe som har ett anemonakvarium som beskrivs på reefkeeping.com

http://www.reefkeeping.com/issues/2005-05/totm/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Går det inte att ta bort inlägg om man råkar posta av misstag?

Mvh Samuel

Jag börjar tro att BT anemoner är som ogräs, för de splittar ju i mitt kar lika ofta som skivanemoner nästan. Jag vill ha en stor fet anemon så clownerna kan gömma sig ordentligt o inte bara simma på toppen av den.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...