Gå till innehåll

vad har jag för clowner?


Draedon

Rekommenderade inlägg

båda är köpta som odlade a. ocellaris, en är blekt orange och den andra är lysande orange..

vad sjutton är det för clowner jag har egentligen?

den ena hittade jag i sumpen idag.. efter att jag i en vecka trott den hade varit död. hittade den när jag gjorde rent skummaren :)

här är en film på dom också:

http://www.youtube.com/watch?v=cn1fCI0cVMs

post-2037-14468913749279_thumb.jpg

post-2037-14468913749514_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

den ena är från JR och den andra från korallrevet...

jag har överrinningskam till ytavrinningsfacket, trodde det skulle räcka.. men han måste ha hoppat över kammen..?

det är nog bättre att fisken åker hela vägen ner till sumpen, lättare att fånga dom där än i ett trångt ytavrinningsfack.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ej helt ovanligt de hoppar över överinningkammen. (beror lite på hur hög kammen är, som är bereonde på hur högt vattnet går upp som är i sin tur beroende på kammens storklek, längd samt vattenflöde till sumpen.)

om man vill ha den ner i sumpen eller ej beror på hur det ser ut där med pumpar, uv-c, skummare mm som kan göra att den fastnar och dör.

själv hade jag en snigel som satte stopp i ytavrinningsröret, vill ej ha ner ngt mera som kan fastna eller fara illa i sumpen. fiskar hellre upp från ytavrinningsboxen där den är lättare att hitta samt kommer lite mat ner med ytvattnet ifall den skulle vara där länge utan upptäckas.

~Henrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När det gäller gula och röda färger så är det ofta beroende på hur uppfödaren har matat. För att få de starkare färgerna bör man använda foder med mycket färgpigment typ räkskal, betakarotin och annat (även spirulina är bra). Vissa fiskar får ibland inte de vackra gula, orange eller röda färgerna om de inte fått rätt foder från början.

MVH Lasse

Edit: Letade efter färgämnet i räkskal men stavade fel hela tiden (skall byta tangentbord igen). Hittade ämnet nu: astaxanthin. Se http://www.astaxanthin.org/astax.htm exempelvis.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...