Gå till innehåll

Orsaker till trådalger


PatriksS

Rekommenderade inlägg

Jag har funderat lite på den bakomliggande orsaken till den ofta diskuterade trådalgsproblematiken. Visst synes det vara så att det är framförallt ammoniumspikar som triggar algerna, men trådalger verkar uppkomma även i bra skötta kar.

I sötvatten är det ett välkänt fenomen: vid brist på framförallt nitrat men vid god tillgång på järn får man en härlig trådalgsodling. Sådan kunskap synes ha gått förlorad, eller förbisedd i saltvattenshobbyn. Vissa kanske anser - i vanlig ordning - att sötvattenskunskapen inte är direkt applicerbar i saltvatten. Därför tänkte jag dela med mig vad jag kunnat observera i mitt saltvattensakvarium.

Efter att ha blivit lite skrämd av experimenteringen med metallhalogensbelysning, då jag överdoserade fosfat och fick lite grönvatten (phytoplankton, någon?), avbröt jag all dosering av fosfat, nästan upphörde med dosering av järn och körde lite mer nitratdoseringar. Och vad såg jag? Jo, såväl grönvattnet som trådalgerna försvann. Grönvatten tog två dagar på sig att försvinna, medan trådarna stannade helt i tillväxten och började bli grådaskiga efter en vecka.

Jag reflekterade inte närmare över det, och med den lägre ljusstyrkan återfick jag förtroendet att dosera lite mera järn. Av någon konstig anledning började jag dock samtidigt snåla med nitratet riktigt ordentligt, utan någon tanke bakom egentligen, det bara hände. Och vad händer då? Trådalgerna började åter igen dyka upp lite här och var. Makroalgerna blir troligen begränsade av obefintliga nitratmängder, samtidigt som dessa mängder inte är begränsade för pestalger, som också har tillgång till hur mycket järn som helst.

Nu är det inga vetenskapliga studier som jag gjort, utan bara uppmärksammat det som jag är van vid att se från high-tech växtkar. Jag tänkte därför öka mängden nitrat, och snåla på järngödning ett tag för att se om min teori stämmer. Jag är nästan 100 procent säker på att den gör det. Vi har ju nästan obegränsad tillgång på kol i marina miljöer, vilket är oftast det första som brister i sötvatten. Så jäkla spännande att se samma "skademekanismer" från alger som i sötvattenssystem!

Jag hoppas att jag snart har åtminstone tre biologiska indikatorer istället för kommersiella tester:

- cyanobakterier tyder på nitratbrist (klart visat)

- trådalger kanske tyder på för mycket järn/mikrogödning i förhållande till nitrat (för närvarande under test)

- grönvatten (diatomer, plankton, whatever) tyder på för mycket fosfat (klart visat).

Är inte det underbart? ;)icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Rasmus, det är en väldigt klok fråga du ställer där angående högre nitrathalt. Avsikten med nitratet är att stimulera de alger man vill ha, dvs. makroalger.

Grejen med nitratet verkar dock vara att det skall finnas i karet hela tiden, men väldigt lite per tidsenhet (bl.a. så att det inte hindrar kalcifieringen). Jag har blivit uppmärksammad på det av Tintomara (tack Rebecka!!!), och det verkar stämma än så länge. Dvs. man får pytsa i lite åt gången, men oftare, typ hellre bara en pytteliten knivsudd morgon och kväll varje dag än en halv tesked en gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns bara ett litet problem i resonemanget patrik:

alla algproblemsburkar jag sett har ett gemensamt problem: för mycket fosfat och nitrat.

Vi ska väl kanske ha i åtanke att dom flesta på denna sidan har inte för avsikt att odla macro´s - utan försöker oftast skapa revakvarium med naturen som förebild.

Lågt Kh,låg redox, svajigt ph och gult ljus är några andra vanligt förekommande problem/bidragande orsaker.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger - var och en är salig på sin tro, du på din och jag på min. :)

Du får gärna utveckla hur det då kan komma sig att jag inte har värre algproblem (om jag nu kan kalla ett par tussar alger för problem) än de som kör med nitrat- och fosfatborttagare. Detta trots att jag tillsätter bl.a. nitrat med flit, alltså utöver det som kommer från maten. Kan du ge mig en fullt plausibel förklaring? Observera också att jag kör med "gult" ljus (6 500 K).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Greger - var och en är salig på sin tro, du på din och jag på min. :)

Du får gärna utveckla hur det då kan komma sig att jag inte har värre algproblem (om jag nu kan kalla ett par tussar alger för problem) än de som kör med nitrat- och fosfatborttagare. Detta trots att jag tillsätter bl.a. nitrat med flit, alltså utöver det som kommer från maten. Kan du ge mig en fullt plausibel förklaring? Observera också att jag kör med "gult" ljus (6 500 K).

Jag kör med fosfatremower och har en nitrathalt på ca 3-4 ppm, och jag har inga synbara alger, det lilla som finns håller sniglarna borta.

Efter att ha sett lite bilder från ditt kar i en annan tråd så kan jag säga att du har otroligt mkt mer mikroalger ( skitalger ) än mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag går mot strömmen och har problem med alger trots omätbara nivåer av både fosfat och nitrat, hos mig dök algerna upp efter att jag kämpat ner värdena från högre nivåer... Så hos mig verkar väl Patriks tes hålla iallfall. Men jag vill gärna bli av med skiten!

Edit: jag har caulerpa i sumpen som växer på bra, om det kan ge någon ytterligare ledtråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag går mot strömmen och har problem med alger trots omätbara nivåer av både fosfat och nitrat, hos mig dök algerna upp efter att jag kämpat ner värdena från högre nivåer... Så hos mig verkar väl Patriks tes hålla iallfall. Men jag vill gärna bli av med skiten!

Edit: jag har caulerpa i sumpen som växer på bra, om det kan ge någon ytterligare ledtråd

Annars brukar det väl vara vanligt att man har omätbara nivåer av nitrat och fosfat pga att algerna binder upp dom ämnena så snabbt att dom inte finns lösa i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Annars brukar det väl vara vanligt att man har omätbara nivåer av nitrat och fosfat pga att algerna binder upp dom ämnena så snabbt att dom inte finns lösa i vattnet.

jo så kan det ju förståss vara, men det borde ju ändå tyda på att det är mer än höga fosfat och nitratnivåer som ger alger, annars skulle väl skitalgerna förekomma i alla kar med låga näringsnivåer ocj i mitta fall kom algerna när de mätbara nivåerna sjönk, tidigare hade jag inte ett spår av skitalger....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mmm, skönt att diskussionen kom igång!

Mina alger är rester efter de galna gödningsexperiment jag utsatte karet för i början. Övergången från söt till salt gjorde att jag initiallt trodde att tidigare inhämtade växtkunskaperna inte längre gällde. Numera anser jag att dessa kunskaper gäller, dock med vissa modifieringar (bl.a. av hänsyn till kalcifieringen).

Dessutom var läget för min Marine planted ganska ogynnsam i början, då inköp av utrustningen slukade de mycket blygsamma resurserna och jag inte kunde införskaffa massa makroalger till konkurrens för pestalgerna. Särskilt det sistnämnda ger en dålig start. För övrigt har jag bara en enda snäcka som är algkonsument i karet, inga kirurger, eremiter eller andra algknapprande djur.

Detta är min förklaring till mina pestalger. Dock har det ju förutspåtts att mitt kar blir en mäkta trådalgsodling utan dess like, vilket i alla fall jag inte ser. Därför vore det bra att höra förklaringen varför jag inte har mer pestalger än vad jag har. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Underbart, men hur är det "klart visat"?

Jag vet inte om det egentligen går att ifrågasätta det här med cyano och grönvatten. Det är ju förhållandevis lätt att återskapa själv, cyanon med nitratbegränsning, något höga fosfatnivåer och låga järnnivåer, grönvattnet/diatomer med en tillsats av KH2PO4 (fosfat, räcker med säg en spik på några par ppm och kraftigt ljus). Har man en nitratbegräsning och höga järnnivåer så kan det finnas risk att man får trådalger istället för cyano, eller båda ock, är lite osäker där vilka av dessa som är bättre "erövrare" under sådana förhållandena. Jag har lyckats trigga samtliga dessa, och där har man en mycket kraftig belysning till sin hjälp, eftersom ju starkare belysning desto fortare märker man resultatet. Det är bara att prova själv. För mig är det i alla fall klart visat, är man osäker eller anser att detta inte stämmer så kan man genomföra tester själv enligt ovan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag vet inte om det egentligen går att ifrågasätta det här med cyano och grönvatten. Det är ju förhållandevis lätt att återskapa själv, cyanon med nitratbegränsning, något höga fosfatnivåer och låga järnnivåer, grönvattnet/diatomer med en tillsats av KH2PO4 (fosfat, räcker med säg en spik på några par ppm och kraftigt ljus). Har man en nitratbegräsning och höga järnnivåer så kan det finnas risk att man får trådalger istället för cyano, eller båda ock, är lite osäker där vilka av dessa som är bättre "erövrare" under sådana förhållandena. Jag har lyckats trigga samtliga dessa, och där har man en mycket kraftig belysning till sin hjälp, eftersom ju starkare belysning desto fortare märker man resultatet. Det är bara att prova själv. För mig är det i alla fall klart visat, är man osäker eller anser att detta inte stämmer så kan man genomföra tester själv enligt ovan.

Ifrågasätta går väl inte om man är 100% säker på att man isolerat nitratkomponenten i sitt experiment med cyano och fosfatkomponenten i motsvarande grönvattentest.

Har inget 6500 K-belyst nano med macroalger att testa i så jag kan inte prova själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan i och för sig ta ett plastkar från IKEA el. dyl. och belysa med MH om man bara är ute efter att testa, det behöver ju inte vara ett regelrätt akvarium, stort eller nano. Jag tror att även en PET-flaska räcker, man behöver troligen inte ens ha substrat. En sådan flaska kan ställas under övriga karets MH-belysning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med nitratet verkar dock vara att det skall finnas i karet hela tiden, men väldigt lite per tidsenhet (bl.a. så att det inte hindrar kalcifieringen). Jag har blivit uppmärksammad på det av Tintomara (tack Rebecka!!!), och det verkar stämma än så länge. Dvs. man får pytsa i lite åt gången, men oftare, typ hellre bara en pytteliten knivsudd morgon och kväll varje dag än en halv tesked en gång i veckan.

Hur mycket är en "pytteliten knivsudd". Det låter mycket vetenskapligt. :skrattar:

Tanken var väl annars att du skulle sätta upp en droppställning och långsamt droppa i nitratlösningen en droppe i taget. Lyckas du få rätt inställning så ska varje droppe nitratlösning vara förbrukad innan nästa plumsar i. På så vis borde du kunna få en god växt av makroalger samtidigt som de mätbara nitratnivåerna är nära noll (och vill du ha högre nitratnivåer så låter du det bara droppa snabbare).

Ifall vi nu antar att kväve förbrukas fortare än fosfor samt att "makrosar" har första tjjing på nitratkväve, därefter följda av "skitisar" (skitalger) och sist "korrisar" (fotosyntetiska koraller) så borde detta göda makrosarna samtidigt som skitisarna hamnar på svältdiet och korrisarna får sitt efterlängtade noll-nitrat/fosfat.

Alla vinner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ifrågasätta går väl inte om man är 100% säker på att man isolerat nitratkomponenten i sitt experiment med cyano och fosfatkomponenten i motsvarande grönvattentest.

Har inget 6500 K-belyst nano med macroalger att testa i så jag kan inte prova själv.

Nä - men jag har och testen är på full gång i tre dublikat med lite olika förutsättningar. Röda cyano i två och en trolig pansarflagelat i ett annat.

(försöket gäller nitratbegränsning där jag är övertygad om att Patrik har rätt. Vi får se - jag har haft fel förr)

Jag gick paralellt in med två nya sniglar i vart och startade för två dagar sedan men kaliumnitrat varje dag. Inledde med ett kraftigt vattenbyte också (50 %).

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket är en "pytteliten knivsudd". Det låter mycket vetenskapligt. :skrattar:

Tanken var väl annars att du skulle sätta upp en droppställning och långsamt droppa i nitratlösningen en droppe i taget. Lyckas du få rätt inställning så ska varje droppe nitratlösning vara förbrukad innan nästa plumsar i. På så vis borde du kunna få en god växt av makroalger samtidigt som de mätbara nitratnivåerna är nära noll (och vill du ha högre nitratnivåer så låter du det bara droppa snabbare).

Ifall vi nu antar att kväve förbrukas fortare än fosfor samt att "makrosar" har första tjjing på nitratkväve, därefter följda av "skitisar" (skitalger) och sist "korrisar" (fotosyntetiska koraller) så borde detta göda makrosarna samtidigt som skitisarna hamnar på svältdiet och korrisarna får sitt efterlängtade noll-nitrat/fosfat.

Alla vinner.

Hehe, ja, varför ha dyr laboratorieutrustning när man kan köra med knivsuddar av olika storlek! icon10.gif

I övrigt är det precis i de banor jag börjat tänka i efter ditt PM, helt sjukt bra idé där från dig! Det bästa vore kanske att skaffa mig en doseringspump så småningom.. har aldrig trott att jag skulle ens reflektera över att köpa någon sådan "onödig" utrustning tidigare. Efter ditt inlägg verkar det dock ligga i farans riktning så att säga, men än så länge får jag nog klara mig med mina knivsuddar, eller när jag känner mig ännu latare - med "nypor" (tänkte inte definiera hur mycket en nypa KNO3 är, hehe).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nä - men jag har och testen är på full gång i tre dublikat med lite olika förutsättningar. Röda cyano i två och en trolig pansarflagelat i ett annat.

(försöket gäller nitratbegränsning där jag är övertygad om att Patrik har rätt. Vi får se - jag har haft fel förr)

Jag gick paralellt in med två nya sniglar i vart och startade för två dagar sedan men kaliumnitrat varje dag. Inledde med ett kraftigt vattenbyte också (50 %).

MVH Lasse

Jag säger som mr. Burns från Simpsons: "Eeexcelent!" icon10.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efterssom det är jag som fått stå för biologi fanatismen på sistone( Upp och hoppa Lasse ) måste jag ju hoppa in med:

Varför inte ha en stabil tillförsel av alla näringsämnen genom kontinuerliga biologiska cykler. Fisk, lägre djur,bakterier osv... Gör dropparna oändligt små men droppa oändligt mycket. Växter kan integrera, så det så!(Varning för torr matematikhumor)

mvh Mattias

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För att få lite exaktare dosering så kan man lösa upp 10 gram Kaliumnitrat i 1 liter RO vatten. Då vet man att man (väl blandat) att 1 ml innehåller 10 mg KNO3 eller 6,1 mg NO3. Till 27 liter doserar man 4,5 ml - då ligger man när 1 ppm i nitrat. (om jag räknat rätt)

Det var väl detta som Tintomara menar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...