Gå till innehåll

Limning av akryl


watter

Rekommenderade inlägg

Tjenna alla saltisar :)

Ni som har limmat ihop akryl, vilket limm ska man använda? Tänkte mest på om någon har bra erfarenhet av något som inte är giftigt för karet mm? Ska limma ihop en liten akrylbox för fraggar och mina bebis maximas.

Tack på förhand, mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

acrifix heter limmet man ska använda, kommer inte ihåg vilket nummer.

Jag behövde sånt lim, så jag gick till glasmästaren, och där fick jag låna hans flaska över natten.

Så gå till din glasmästare och fråga, annars tror jag att jag sett det på aquapro2000.de eller liknande

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

JAPP klart att det skall vara 116!!

Ok, tack :)

Hoppas verkligen glasmästaren har det, annars vet jag inte vart jag ska hitta det... Men han borde ha det tycker man, säljer han akryl, borde han ha limm till det.

mvh Emil

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig ha hört att man kan göra lim själv genom att lösa upp små flagor av akryl i aceton. Jag är inte säker dock, någon som vet mer kanske kan dementera eller bekräfta.

Kan bekräfta, farsan gjorde något liknande någon gång, fungerade faktiskt väldigt bra. Har dock inget recept.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det går också att använda cloroform.

Ja, enligt länken jag postade så verkar det gå alldeles utmärkt att använda kloroform. Dock verkar det vara svårt att få tag på. Dessutom skulle jag tycka det vara lite småläbbigt att pyssla med kloroform om man inte använder dragskåp. nurse.gif Det är dock bara min, högst lekmannamässiga, magkänsla som säger mig det. :smiley9:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, enligt länken jag postade så verkar det gå alldeles utmärkt att använda kloroform. Dock verkar det vara svårt att få tag på. Dessutom skulle jag tycka det vara lite småläbbigt att pyssla med kloroform om man inte använder dragskåp. nurse.gif Det är dock bara min, högst lekmannamässiga, magkänsla som säger mig det. :smiley9:

Jo det stämmer, tittar man i länken du klistrade så ser att i inlägg nr 6 så gaggar jag om triklormetan redan där :-). Det kanske var lite onödigt att nämna detta igen. Acrifix går ju faktiskt utmärkt att limma med. Men man ska veta att methylmetakrylat som acrifix innnehåller är min själ inte en dans på rosor det heller. Att foga så det blir snyggt med kloroform är inte enkelt och kanske ska ses som ett hantverk få ska hålla på med men fördelen är att man kan skapa en sömlös effekt (väldigt snyggt) med hjälp av lösningsmedlet. Dom limningar jag gjort med acrifix ser mer ut som "hobbylimmat". Jag har ännu inte testat limma med kloroform men jag misstänker att det hade slutat med mej liggandes på golvet utslagen med en plastklump mest liknande barbasmält framför mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett av dom större problemen är väl att få tag i kloroform - går du in på apotek och frågar ringer dom nästan polisen - jag hade jätteproblem att få köpa när jag skulle göra mig av med svärmor... ändå visade jag en bild på henne ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett av dom större problemen är väl att få tag i kloroform - går du in på apotek och frågar ringer dom nästan polisen - jag hade jätteproblem att få köpa när jag skulle göra mig av med svärmor... ändå visade jag en bild på henne ;-)
Det låter som en helt normal lördagskväll i Sumpan, om du frågar mej!

Leif, you crack me up. Nu kommer jag gå omkring med ett fånigt flin på läpparna, åtminstone ända fram tills lunch. smiley1.gif

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ett av dom större problemen är väl att få tag i kloroform - går du in på apotek och frågar ringer dom nästan polisen - jag hade jätteproblem att få köpa när jag skulle göra mig av med svärmor... ändå visade jag en bild på henne ;-)

Då skulle du vart med när jag förra året i tandlöst skick (och med oklippt skägg och hår) gick in på apoteketet som ligger vägg i vägg med bolaget på Focus i Göteborg och försökte att övertyga dem om att jag ville köpa en spruta med kanyl för att bekämpa glasrosor.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse , jag var ju med - det var ju jag som bar systemkassarna........

AhA - Det var därför jag inte fick köpa - jag trodde det var min uppenbarelse.

MVH Lasse

Edit: Water - klistra ditt plexi med acrifix 116 i väl ventilerat utrymme så kommer du inte att skriva som jag och Greger om 40 år......:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...