Gå till innehåll

Coral Snow


Magnus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Tjena Magnus.

Har läst att den ska påskynda, öka och effektivisera upptagningsförmågan hos korallen, av de övriga komponenterna som du doserar i Zeovitmetoden. Huruvida den innehåller kolkälla eller luktar ättika kan jag inte uttala mig om, men någon annan förhoppningsvis.

Mvh/Robert

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tjena Magnus.

Har läst att den ska påskynda, öka och effektivisera upptagningsförmågan hos korallen, av de övriga komponenterna som du doserar i Zeovitmetoden. Huruvida den innehåller kolkälla eller luktar ättika kan jag inte uttala mig om, men någon annan förhoppningsvis.

Mvh/Robert

Hej Robban!

Jo, det har jag också läst och den fungerar väl ungefär som Fauna Marins Ultra life. Men det låter också som den liknar produkten Argamilk som används för tillsättning av Kalcium så den verkar lite intressant att prova. Ska beställa lite prylar från Tyskland så jag funderade på att ta med en flaska Coral Snow men vill inte ha ytterliggare produkter som tillsätter kolkälla till burken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Jo jag har provat men jag e väl smått partisk :-) I vilket fall som helst så har jag använt det på mitt runda kar i nån månad men pga ett gäng vimpelfiskar som går hårt på acroprorna så e de inte mycke polyper ute. Det är inte samma sak som Fauna marins ultra live utan det är väl ZEOlive som motsvarar deras produkt mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja när jag åker ner till Bioted´s affär så skall jag köpa på mig en flaska för att testa

Product Description

For small polyp and large polyp stony corals, soft corals and clams as well as problem solving/solution in a salt water tank.

Coral Snow is a liquid secondary biological facilitator for elements like B-Balance or Potassium-Iodide/Fluoride Concentrate. Compatibel with all elements, also for Amino Acid and Vitalizer. Coral Snow contains among others a natural Calcium-Magnesium Carbonate mix. With just 2.5µ Coral Snow has an optimal size for absorption by SPS corals.

We dose Coral Snow daily with another element each. The dosage can be put into a glass together with another product, mixed and after about 5 min. slowly into the streaming of your tank.

You can dose 1 to max. 4 ml Coral Snow per 100L/25gallons tank water daily.

Coral Snow neutralizes undesirable acids and is a solution against e.g. slime algae and cyano bacteria.

Therefore take Corals Snow and add 1 drop of ZEObak per 100L/25 gallons tank water each 2nd day.

The cloudiness in the water is harmless for all fish as well as sensitive corals.

Undra hur det skulle krocka med min andra lösning från fauna marin då jag tillsätter deras extra tillsattser för balling metoden...

Nån som kanske vet om det är kaka på kaka

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo jag har provat men jag e väl smått partisk :-) I vilket fall som helst så har jag använt det på mitt runda kar i nån månad men pga ett gäng vimpelfiskar som går hårt på acroprorna så e de inte mycke polyper ute. Det är inte samma sak som Fauna marins ultra live utan det är väl ZEOlive som motsvarar deras produkt mer.

OK! Men om du luktar på den - luktar det som den innehåller kolkälla typ vinäger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

av vad jag läser så verkar det lite som du blandat ihop ZEOlive och Coralsnow i tidigare inlägg. ZEOlive e nog mer likt Ultralive menar jag.

Jo, de förstår jag. Coralsnow liknar vad jag förstår, produkten "Aragamilk" mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej den luktar ingen vinäger. Det är dessutom inte troligt att det är kolkällor i alla korallenzuchts produkter.

Nej, det är det inte men jag har gjort misstaget att inte kolla tidigare... Det tog död på en och annan korall....

Jag brukar öppna polarnas burkar och lukta innan jag köper en själv...

När vi ändå är inne på det - har du testat KZ aminosyror? Den har jag inte vågar pröva eftersom jag tycker den luktar vinäger/ättika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska lukta runt lite på produkterna idag för dej. Vilken produkt är det du använt tidigare som du lyckats ha ihjäl koraller med och hur bar du dej åt. Var de möjligen ZEOstart ?? Det är av värde för mej att veta vad som kan hända vid feldoseringar.

Aragmilk har jag inte provat själv faktiskt men jag har läst lite om den och har funderingar på att köpa in några stycken för sortiment till butiken.

Mvh Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tja, jag är allmänt trött på produkter som blandar in kolkällor med andra tillsatser tex aminosyror.

Tex så provade jag Pohls Coral Vitalizer som luktar ungefär som en blandning av min favorit sushi-restaurangs fisksoppa och vinäger. Den sänkte i alla fall mitt fosfat med rekordfart... Och jag tycker mig kunna känna samma doft i aminosyrorna... Fast jag kanske är lite "nojjig"... Men som med allt annat - dosera mycket sparsamt och övervaka burken noga. Kolla skummaren - där ser man tecknen på kolkälla först. Ha alltid nitrat och fosfat att tillsätta vid problem hemma!

Samma problem är det för övrigt med tex Fauna Marins prylar! Pratade tex med Christian på Korallenkeller och han höll på att krascha hela sitt system med Ultramin S! Har själv upplevt samma sak med de produkterna (som för övrigt är bra prylar).

Själv kör jag med Polyp Lab nu som talar om innehållet i burkarna samt ger en ordentlig instruktion där kolkällan öppet redovisas.

Att Zeostart innehåller kolkälla är väl mer välkänt men i alla fall de tidigare varianterna var mycket svårdoserade.

Lite heller inte på "näsan" för tex socker är svårt att urskilja på doften!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Samma problem är det för övrigt med tex Fauna Marins prylar! Pratade tex med Christian på Korallenkeller och han höll på att krascha hela sitt system med Ultramin S! Har själv upplevt samma sak med de produkterna (som för övrigt är bra prylar).

Hej! Vet du på vilket sätt Christian höll på att krascha sitt system med Ultramin s samt vad har du upplevt?

Kör själv med Fauna Marins Produkter,skulle vara intresant att veta vad du/ni har haft för problem.

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har själv kört fauna marins system och jag upplevde bara förbättringar. Använder man DSB kan man råka illa ut om inte man gör som man ska. Använder man nitratreaktor kan man råka illa ut om man inte gör som man ska. Använder man biobollar kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Använder man ZEOvit metoden kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Tillsätter man vodka eller socker kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Använder man kalkreaktor kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Använder man balling metoden kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Använder man kalkmixer kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Tillsätter man nitrat så kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Tillsätter man spårämnen så kan man råka illa ut om man inte gör som man skall. Tillomed om du byter vatten så är det viktigt att göra som man skall. Eller byter lampa osv osv osv osv osv osv

Poängen är man måste använda det man använder på rätt sätt annars kan det gå illa. Det är ganska genomgående när det gäller att sköta ett akvarium. Konstlar man en cykel så är det viktigt att följa de biologiska och kemiska regler som upprätthåller detta.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller helt med Ted. Det finns flera framgångsrika metoder att hålla snygga kar med välmående djur. Men om man blandar element från olika metoder skapar man problem.

Även om flera fabrikat har liknande tillsatser så har de olika kombinationer mellan de ämnen som ingår. Som fabrikant kan man inte bara kopiera andras produkter utan det gäller att komma med något nytt när man släpper ut en produkt. Det blir alltså nya kombinationer av i och för sig nyttigt innehåll. Därför blir det lätt problem om man blandar produkter ur olika fabrikat. Man kan t.ex få för mycket organisk kolkälla.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med er naturligtvis - det är inget fel på systemen! Min poäng är att man ibland inte deklarerar innehållet och ev risker med produkterna. Det är en självklart en risk man tar när man mixar system eller bara använder delar av systemen.

Min burk funkade också sanslöst bra med Fauna Marins dendrosystem! Korallerna växte som ogräs MEN då och då fick jag tillsätta nitrat eftersom värdena sjunker. Jag använde i princip BARA Ultramin S, UltraClam och Ultralife - inga andra tillsatser från något annat system (helt enligt instruktionerna). Och definitivt ingen annan kolkälla. Och det retar mig fortfarande att det är kolkälla blandad i Ultramin S... Den borde kunna tillsättas för sig.

Många använder Ultramin S i tron att det bara innehöll aminosyror och vitaminer. Resultatet blir att nitratet sjunker vilket i värsta fall leder till en krasch.

För akvarister som använder "Bernd Mohrs teknik" är sjunkande nitrat inget bra...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ska lukta runt lite på produkterna idag för dej. Vilken produkt är det du använt tidigare som du lyckats ha ihjäl koraller med och hur bar du dej åt. Var de möjligen ZEOstart ?? Det är av värde för mej att veta vad som kan hända vid feldoseringar.

Aragmilk har jag inte provat själv faktiskt men jag har läst lite om den och har funderingar på att köpa in några stycken för sortiment till butiken.

Mvh Ted

Aragmilk är vad jag kommer ihåg i och för sig avsett för tillsättning av kalcium och buffer... Inte samma syfte med produkten men verkar vara lite samma sak...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

De e väl igentligen aragonith i vätske form :-) Samma tillverkare (Carib sea) som "Purple Up" som visst inte va nån höjdare enligt nån här på forumet.

Precis! Pulveriserad aragonith och vatten. Används bla av någon amerikansk SPS-odlare har jag läst (om det nu inte är ett PR-trick").

Och det låter som Coralsnow innehåller något liknande pulver "Coral Snow besteht unter anderem aus einem natürlichem Calzium-Magnesium-Karbonatgemisch. Damit SPS Korallen dies aufnehmen können, bieten wir mit 2,5µ eine optimale Grösse zur Aufnahme."

Det som gör mig fundersam är "unter anderem...". Är det bara vatten så är det helt OK för mig men...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...