Gå till innehåll

Coral Snow


Magnus

Rekommenderade inlägg

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har stuckit näsan djupt i 1 liters flaskan idag och dessutom bett min dotter med skarpare luktsinne beskriva lukten för mej. Men ingen av oss kan få nån speciell luktsensation i flaskan. Den e så gott som lukt fri. Coralvitalizer kan jag hålla med om att de e sushi doft i. Luktar inte alls gott.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller du blir mycket lugnare av att läsa det som hände med vinnaren av polyplabs tävling. Tävlingen gick ut på att skicka in kort på sitt kar. Den som hade sämst utfärgning vann ett par månaders förbrukning av polyplabs. Jag tror tråden finns på reefcentral den äf väl värd att läsa om man använder deras system.

Jag ska göra ett tappert försök att hitta den och posta länken om jag hittar den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte heller du blir mycket lugnare av att läsa det som hände med vinnaren av polyplabs tävling. Tävlingen gick ut på att skicka in kort på sitt kar. Den som hade sämst utfärgning vann ett par månaders förbrukning av polyplabs. Jag tror tråden finns på reefcentral den äf väl värd att läsa om man använder deras system.

Jag ska göra ett tappert försök att hitta den och posta länken om jag hittar den.

Tja, jag känner akvarister som lyckats krascha burken med deras system också. Inget system är bättre än personen som pytsar i produkterna i sin burk....

Men du får ursäkta Ted men detta företag redovisar faktiskt klart och tydligt vilken av produkterna som innehåller kolkälla och det är endast en (RF-fuel) så för mig känns det väldigt lugnt! Jag använder helt enkelt inte den!

Men lite luttrad som man är så måste jag erkänna att jag skickade mail till firman och frågade innan jag började använda de andra prylarna (RF-acid och RF-plus). De svarade att dessa garanterat INTE innehåller kolkälla!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Coralsnow så kan jag lugna dej genom att jag vid mitt senaste samtal med Thomas tog upp frågan och han sa att det är tillomed möjligt att hälla i en Liter coralsnow i ett 100 liters akvarium och nästa dag finna att korallerna bara ser bättre ut.

Mvh

Ted

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Angående Coralsnow så kan jag lugna dej genom att jag vid mitt senaste samtal med Thomas tog upp frågan och han sa att det är tillomed möjligt att hälla i en Liter coralsnow i ett 100 liters akvarium och nästa dag finna att korallerna bara ser bättre ut.

Mvh

Ted

Tack Ted! Och han garanterar att den inte innehåller kolkälla?

Alltså, jag har full respekt för att Thomas behöver hemlighålla innehållet eftersom det annars lätt blir kopierat... men det är bara kolkällan jag vill ha superkoll på och den kanske går att redovisa? och gärna i resten av prylarna också. Jag har inget emot att byta märke...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Han sa faktiskt inget om nån kolkälla men om det nu var så att det innehöll kolkälla så hade ju inte ett 100 liters kar klarat en sån dos. Jag ska prata med honom på måndag igen om en annan sak jag kan ta upp det då om du vill.

Det skulle jag uppskatta!

Hade jag butik och sålde prylarna så skulle jag själv vilja veta vilka produkter som innehöll kolkälla och vilka som inte gjorde det. Då blir det lättare att råda kunderna!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...

jag kör nu med detta medel för att se om mina små områden med cyano kommer att försvinna. Jag fick cyano efter hård matning för att rädda korallerna efter sommarens misskötsel och medlet gör vattnet mjölkigt och därför använder jag detta på kvällen när belysningen har släckts. 10 dagars dosering har inte tagit bort cyanon och jag tvivlar på att det kommer att göra det också. Jag har nog fortfarande lite för mycket fosfat är jag rädd för. jag glider mer och mer in på zeovitmetoden och jag kämpar inte emot och kommer att köpa coral vitalizer näst gång och ev någon mer produkt. jag har några koraller som är mer än lovligt bruna och jag vet vilken färg som döljer sig där bakom och nu ska den fram igen. Jag har helt slutat dosera ultramin s och ultra life. jag har även en lite fråga angående coral snowen och det är kan man använda den utan skummare?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

visste inte om att man skulle ha zeobak också men det har jag nu fixat så jag fortsätter varannan dag med den kombinationen så får vi se vad som händer.

Zeobak skall doseras en eller två gånger per vecka och beroende på akvarie storlek

1 droppe per 100liter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

På produktbeskrivningen står följande:

"You can dose 1 to max. 4 ml Coral Snow per 100L/25gallons tank water daily.

Coral Snow neutralizes undesirable acids and is a solution against e.g. slime algae and cyano bacteria.

Therefore take Corals Snow and add 1 drop of ZEObak per 100L/25 gallons tank water each 2nd day."

Innebär detta att om jag ska använda det mot mina slemalger så ska jag dosera det varannan dag tillsammans med zeobak ELLER ska det doseras varje dag men varannan dag tillsammans med zeobak?

Om alternativ 2, kan jag då varannan dag dosera det tillsammans med vitalizer, eller är det risk att jag "matar" slemalgerna då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns oändligt med kombinationer hur man kan doser, men om vi börjar med att hålla isär vad anledning till doseringen är.

Ska vi ympa in bakterier på Zeoliten så doserar man vid flera tillfällen de två första veckorna t.ex varannan dag och sen mindre restrerande veckor t.ex. 2-3 gånger/veckan. Först så börjar man med större dos(även tillfällen) som sen blir mindre och mindre alteftersom näringsämnena försvinner.

Doserar man bakterier mot Cyanon så kan man göra det enligt tidigare beskrivning.

Jag ser ingen fara med att slå ihop rekomendationerna och dosera mera bakterier, det som kan hända är att korallerna kan mörkna. Är man rädd för att korallerna ska mörkna så får man splitta på rekomendationen och ta varannan gång eller minska dosen. Mörknar gör korallerna vid all överdosering som tillför näring, Jörgen hade dålig erfarenhet av FM jag tror det också var överdosering.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Therefore take Corals Snow and add 1 drop of ZEObak per 100L/25 gallons tank water each 2nd day."

Jag läser detta som att man droppar i som i mitt fall 6 droppar zeobac i coralsnowen (inte i flaskan naturligtvis) väntar 5min och sedan häller jag i blandningen i akvariet. Ted rekomenderade detta till mig i alla fall.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Therefore take Corals Snow and add 1 drop of ZEObak per 100L/25 gallons tank water each 2nd day."

Jag läser detta som att man droppar i som i mitt fall 6 droppar zeobac i coralsnowen (inte i flaskan naturligtvis) väntar 5min och sedan häller jag i blandningen i akvariet. Ted rekomenderade detta till mig i alla fall.

Läste ur v1.03 sid 23:

"We have been successful eliminating cyanobacteria with the help of Coral Snow. In order to do that, add 1 drop of ZEObac per 25 gallons of tank water to the Coral Snow. Dose every two days until cyanobacteria is gone."

Så det är precis som du gör.

Medger att jag var lite otydlig och inte skrev 1 droppe / 100L.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Undra om man kan dosera denna via en doserpump?

visseligen måste den skakas varjegång man skall mata/dosera men det kan man lösa lätt med en magnetomrörare och en stav i botten på flaksan som sätts på innan doseringen startar ;)

50-HI180-f.jpg Magnetic Mini Stirrers imgHI_180.jpg

Så om man kör via en doserpump blir vätskan som står i slagen dålig eller skulle det funka?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

man ska ju dosera så mycket annat varje dag i zeovitmetoden så då kan man väl dosera coral snow manuellt också. Jag kommer att dosera 2ggr i veckan när cyanon ger med sig för vattnet blir ju väldigt klart och rent när dimman har lagt sig, dessutom höjer den kalciumet rätt bra med så håll koll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...