Gå till innehåll

Matvägrande Zebra muräna


Klubbsson

Rekommenderade inlägg

Jag har en Zebramuräna Gymnomuraena zebra

Den är svår att få att äta. Den ligger mest bakom lite stenar och slöar och visar sig aldrig. Har man tur kan man få se ett huvud nån gång i veckan. Är det nån som har tips på hur man kan få denna firre att äta? jag har provat med följande:

Gamma fish

Gamma krill

Hela frysta räkor (tror det är Gamma)

Kokta färska räkor med och utan rom, hela och i bitar.

Scampi färsk okokt

bitar av sill

krabbkött

Mussla (vanlig på burk från konsum)

Crab sticks

Levande små krabbor. Korallrevet sponsrar.......

Jag har hitils aldrig sett att den har tagit något av detta:smiley28: ... Och jag har försökt sen i november.l

eel.jpg

(ej min muräna)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag läste om muränor på ngn utlänsk sida, att ibland krävs det att dom blir stimulerade av maten! Reta han lite med en levande fisk i en tång... va jätte nära o skaffa en själv därför försökte jag läsa lite om dom... men sen såg jag hur dom blev när dom fick se levande småfisk, hehe jag kunde se hur mina clowner blev middag frukost etc hehe... Hoppas det löser sig!

Mvh Jeppe

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hummmm, jag har inte sett att han äter än.... fast jag ger han mat ett par gånger i veckan strax innan lampan släcks.

Det positiva är att han har blivigt lite mera social, nu får jag ialla fall se huvudet nån gång i veckan. han har desutom simmat fritt en gång på 6 månader.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Huraaaaaa!!!!!! nu har det äntligen hänt!!!!

Idag så käkade han!!!! När jag skulle mata dom övriga fiskarna idag såg jag att han låg och tittade ut med huvudet i en håla, typ fjärde gången på 6 månader... Så jag tog tången och provade att ge han en matbit, han drog sig till baka långt in i sin håla. Efter någon minut så smög han fram till matbiten och sniffade lite. Sen öppnade han en jättetrut och glufsade i sig hela biten och försvann. Efter att ha sett hans mun kommer jag vara betydligt försiktigare nästa gång jag har handen i akvariet.....

Jaha vad var då svaret på mina böner (= muränans kräsna smak)....

Moderator's upplysning:
mod.gifTog bort den inlänkade bilden pga storleken

Mvh Petrol

Edit,

ja ja jag glämde visst kryssa i att den skulle förminska bilden..... så den blev på 3,3 meg... och nu har jag ingen bild att förminska...

så det fick bli en annan bild...

7425b2b4ab286e4834691ae323d.jpg

http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/musslor/abba_musslor/

Tur man har en fru med lika konstiga matvanor som en muräna -haj-

Jag har visserligen provat att ge fruset musselkött förut men har som sagt aldrig sett att han har käkat något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...