Klubbsson Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Jag har en Zebramuräna Gymnomuraena zebra Den är svår att få att äta. Den ligger mest bakom lite stenar och slöar och visar sig aldrig. Har man tur kan man få se ett huvud nån gång i veckan. Är det nån som har tips på hur man kan få denna firre att äta? jag har provat med följande:Gamma fishGamma krillHela frysta räkor (tror det är Gamma)Kokta färska räkor med och utan rom, hela och i bitar.Scampi färsk okoktbitar av sillkrabbköttMussla (vanlig på burk från konsum)Crab sticksLevande små krabbor. Korallrevet sponsrar....... Jag har hitils aldrig sett att den har tagit något av detta:smiley28: ... Och jag har försökt sen i november.l(ej min muräna) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
a.nilson Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 har du provat med guldfisk eller nåt liknande? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jepppe Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Vad jag har förstått så gillar dom levande föda allra bäst... Skicka ner en par mindre sötvattensfisk på en tång o lek lite med han! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 22 mars 2007 Författare Dela Postat 22 mars 2007 Ska prova med lite black molly. Fast i det vilda äter den mest skaldjur. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jaken Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Hör med din lokala fiskchark om de kan fixa hem levande tångkrabbor.Jag vet att det fanns på listorna att beställa när jag jobbade extra i konsums fiskchark. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 22 mars 2007 Författare Dela Postat 22 mars 2007 OK jag ska kolla! Det är nog säkrast at husse provsmakar ett par med Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Appen Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Hej, den måste ju ha ätit något sedan november! annars vore den död. Den äter kanske på kvällen?MvHAppen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 nej då, fiskar pallar långa perioder utan mat (inte alla), hade en eldål som fick något ryck och matvägrade i 4-5 månader..blev inte ens mager, men en dag började den käka som inget hade hänt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jepppe Postat 22 mars 2007 Dela Postat 22 mars 2007 Jag läste om muränor på ngn utlänsk sida, att ibland krävs det att dom blir stimulerade av maten! Reta han lite med en levande fisk i en tång... va jätte nära o skaffa en själv därför försökte jag läsa lite om dom... men sen såg jag hur dom blev när dom fick se levande småfisk, hehe jag kunde se hur mina clowner blev middag frukost etc hehe... Hoppas det löser sig!Mvh Jeppe Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Hur har det gått? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Irene M Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Vad jag har förstått så gillar dom levande föda allra bäst... Skicka ner en par mindre sötvattensfisk på en tång o lek lite med han!Nej!!!!!!!! Det är ju djurplågeri! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Raketforskaren Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Nej!!!!!!!! Det är ju djurplågeri!Man kan ju köpa några molly och koppa in långsamt. De är ju trots allt saltvattenlevande i naturen. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 20 april 2007 Författare Dela Postat 20 april 2007 Hummmm, jag har inte sett att han äter än.... fast jag ger han mat ett par gånger i veckan strax innan lampan släcks. Det positiva är att han har blivigt lite mera social, nu får jag ialla fall se huvudet nån gång i veckan. han har desutom simmat fritt en gång på 6 månader. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 20 april 2007 Författare Dela Postat 20 april 2007 Vad matar ni med? jag har hitils inte fått någon framgång med gripklon. Han är väldigt skygg av sig och gömmer sig helst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 20 april 2007 Dela Postat 20 april 2007 Min stjärnmuräna blir tvärtokig när jag slänger i lite artemia.Brukar mata med räkor (inte så bra näringsmässigt sett). Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 Huraaaaaa!!!!!! nu har det äntligen hänt!!!!Idag så käkade han!!!! När jag skulle mata dom övriga fiskarna idag såg jag att han låg och tittade ut med huvudet i en håla, typ fjärde gången på 6 månader... Så jag tog tången och provade att ge han en matbit, han drog sig till baka långt in i sin håla. Efter någon minut så smög han fram till matbiten och sniffade lite. Sen öppnade han en jättetrut och glufsade i sig hela biten och försvann. Efter att ha sett hans mun kommer jag vara betydligt försiktigare nästa gång jag har handen i akvariet.....Jaha vad var då svaret på mina böner (= muränans kräsna smak)....Moderator's upplysning: Tog bort den inlänkade bilden pga storlekenMvh Petrol Edit, ja ja jag glämde visst kryssa i att den skulle förminska bilden..... så den blev på 3,3 meg... och nu har jag ingen bild att förminska...så det fick bli en annan bild...http://www.abba.se/produkter/mer_mat_fran_havet/musslor/abba_musslor/Tur man har en fru med lika konstiga matvanor som en muräna Jag har visserligen provat att ge fruset musselkött förut men har som sagt aldrig sett att han har käkat något. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 23 april 2007 Författare Dela Postat 23 april 2007 hi hi hi, nu tog han en bit till! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
fiend Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Sidan tar sju evigheter att ladda :/ Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Härligt!! Då är det fest i karetPS hur stor var den bilden egentligen?? Seegt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Grattis!Men du?! Nästa gång du laddar upp en bild så kan du väl göra den lite mindre? Tar tid för mej som bara har 8Mbits-lina.....En bild på en mättogo muräna kanske? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Karoline Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Grattis!!! Härligt att han äntligen åt./Karro & Anders Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
petrol Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Det var en bild på en burk med musslor. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
elNico Postat 23 april 2007 Dela Postat 23 april 2007 Det var en bild på en burk med musslor.Joda, den kom upp till slut!Jag tänkte nog mest på en ny, lite mindre, bild=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 24 april 2007 Författare Dela Postat 24 april 2007 Han verkar ha parkerat i samma håla, så han fick totalt 3 bitar i går kväll. så han ska få lite färska räkor i kväll om han vill ha, uppdaterade även min förra post. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Klubbsson Postat 24 april 2007 Författare Dela Postat 24 april 2007 Nu käkade han en hel räka, kokt med rom hyfsat stor. Han tog den medans jag fortfarande höll den med tången, så det verkar vara slut med matvägrandet! Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.