Gå till innehåll

Hjälp, mina SPS dör......


Rekommenderade inlägg

Jag har under 6-9 månader haft lite problem med

att någon firre går och små-smaskar på mina SPS-er,

men jag har aldrig kunnat lista ut vet det är.

Sist så åkte en Puffy-firre (speckled box-fish) ut ur karet efter Jakens tips på att dom kunde slipa sina tänder på SPS-er, men problemet kvarstod tyvärr.

(jag tror nog att det var fel kille som åkte i fängelse)

I söndags, precis innan jag skulle iväg, så upptäckte jag att en firre

(vet inte namnet men finns på bild 1) tuggade som bara den på en stor hysterix,

men jag tänkte plocka upp den när jag kommer hem lite senare på kvällen.

När jag väl kom hem och kollade på Hysterixen,

så upptäckte jag att hela bakre halvan av SPS-en var helt vit.(helt barskrapad =död)

Jag stoppade jag ner min fisk-fångar-bur,

men efter 10 minuter så släcktes belysningen.

Jag lät buren ligga kvar tills nästa dag för att då plocka upp den lilla djävulen.

När jag kom hem på måndag kväll,

så vara hela hysterixen krit-vit och helt ren-skrapad (se bild 2)!

Jämför med en annan normal hysterix (bild 3)

Jag stoppade in några SPS-hysterixisar i min fångstbur, för att använda dom som bete.

Dessvärre ville firren" inte simma in i buren,

men däremot så gick en (av fyra) gul kirug in och började äta som sjutton på hysterixen.

Jag blev lite konfunderad då, för min gul kiruger har ju aldrig tugga på mina SPS och absolut inte så intensivt.

Den stod och pickade hela tiden och skrämmde man bort den, så kom den tillbaka efter 1 minut.

Det måste ha vara något som var väldigt gott att äta i Hysterixen.

Kan det vara så att firrarna tuggade på någon parasit som fanns på Hystirixen ?

Samtidigt upptäckte jag att en av mina millipora var nästan helt förstörd. (se bild 4).

Detta måste ha skett dom senaste dagarna, men jag vet inte exakt när.

Jag tog fram förstoringglaset och hittade några (typ 4-6st ) små djur som var 4 mm långa och 1 mm tjocka och liknade en snabb-springande lus (hur det nu ser ut ;-).

Jag har ingen uppfattning om det är dessa små djur som förstör min Hysterix och millipora.

Dom flesta djuren som jag hittade sprang runt på SPS-fragg-foten som är gjord av riff-keramik.

Vad ska jag göra ?

Ska jag kasta ut firren och en kirurg för att dom tuggar på hysterixen ?

Ska jag låta firrarna vara kvar, så att dom käkar upp dom ev. parasiterna ?

Varför dör mina koraller ?

post-1344-14468913892375_thumb.jpg

post-1344-14468913892532_thumb.jpg

post-1344-14468913892678_thumb.jpg

post-1344-14468913892815_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att kejsare pickar på sps'er är väl inget nytt, men att de dör av det tror jag inte. Jag gissar att fiskarna äter av "huden" när den släpper från den döende korallen och att du ska söka svaret på varför de dör någon annan stans.

Vattenvärden, parasiter, förändringar som kan ha orsakat RTN på hysterixen. Jag hade en stor koloni som dog utan synbarlig anledning i ett mycket snabbt RTN-förlopp. Ingen annan korall drabbades, jag lyckades aldrig förstå vad det var. Man balanserar ju ofta i näringsfattiga miljöer på en slak lina och det kan vara en liten förändring som knuffar korallen över kanten.

I ditt fall har du ju en millipora som drabbats också, var den i kontakt med hysterixen? Kan bakterier ha vandrat från den ena till den andra? Man spekulerar ju i bakteriella orsaker till RTN och det är därför som många ger rådet att bryta bort allt sjukt för att rädda det som räddas kan.

Vet inte om detta leder dig någonstans, men fiskarna som orsak tror i alla fall inte jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hysterixen och milliporan stod väldigt nära varandra.

Att kejsare pickar på sps'er är väl inget nytt, men att de dör av det tror jag inte. Jag gissar att fiskarna äter av "huden" när den släpper från den döende korallen och att du ska söka svaret på varför de dör någon annan stans.

Vattenvärden, parasiter, förändringar som kan ha orsakat RTN på hysterixen. Jag hade en stor koloni som dog utan synbarlig anledning i ett mycket snabbt RTN-förlopp. Ingen annan korall drabbades, jag lyckades aldrig förstå vad det var. Man balanserar ju ofta i näringsfattiga miljöer på en slak lina och det kan vara en liten förändring som knuffar korallen över kanten.

I ditt fall har du ju en millipora som drabbats också, var den i kontakt med hysterixen? Kan bakterier ha vandrat från den ena till den andra? Man spekulerar ju i bakteriella orsaker till RTN och det är därför som många ger rådet att bryta bort allt sjukt för att rädda det som räddas kan.

Vet inte om detta leder dig någonstans, men fiskarna som orsak tror i alla fall inte jag på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har yttligare en stor hysterix blivit smittad(helvit) och dött !

Även en tredje hyesterix har fått vissa grenar smittade med hel-vita grenar

Jag tror nog att SPS har råkat ut för är någon som är bakterie/virus orienterat för att:

1) Det kan inte vara fiskarna,

för dom kommer inte åt så långt in i hysterixen att dom kan äta överallt.

2) Jag tror inte att det är någon parasit heller, för att förloppet går alldeles för fort.

Dom hinner inte äta så snabbt om man inte har typ 1000-tals parsiter

3) Om det nu skulle det finnas 1000-tals parasiter i karet(mot all förmodan),

så skulle dom nog inte hinna föröka sig så snabbt som krävs.

Är det någon som har samma eller andra åsikter,

så är det hjärtligt välkommet!

Finns det någon gammal saltis-räv på SG som har åsikter om detta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har yttligare en stor hysterix blivit smittad(helvit) och dött !

Även en tredje hyesterix har fått vissa grenar smittade med hel-vita grenar

Jag tror nog att SPS har råkat ut för är någon som är bakterie/virus orienterat för att:

1) Det kan inte vara fiskarna,

för dom kommer inte åt så långt in i hysterixen att dom kan äta överallt.

2) Jag tror inte att det är någon parasit heller, för att förloppet går alldeles för fort.

Dom hinner inte äta så snabbt om man inte har typ 1000-tals parsiter

3) Om det nu skulle det finnas 1000-tals parasiter i karet(mot all förmodan),

så skulle dom nog inte hinna föröka sig så snabbt som krävs.

Är det någon som har samma eller andra åsikter,

så är det hjärtligt välkommet!

Finns det någon gammal saltis-räv på SG som har åsikter om detta ?

Skulle tro att du har någon bakterie i akvariumet.

Jag tycker du ska ta bort alla drabbade korallkolonier ,efter som infektionen gärna sprider sig .Skulle även starta ett lite mindre kar för karantän av dom koraller du plockar ur karet ,skulle även testa medicinsk behandling .Rtn kan mot verkas genom snabb bort brytning av den drabbade delarna på korallen,, finns mer fakta om RTN på dom utlänska websidorna Mvh Magnus

Lycka till Uffe det är inte roligt när de händer

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Först och främst - vad är dina vattenvärden? Har du mätt dessa regelbundet och har de förändrats något i samband med dina problem? Har du ändrat något annat i akvariet?

Har kraschat mina SPS ett antal gånger och kan nog inte skylla på något annat än mig själv... Mycket stabila (och bra) nitrat och fosfatvärden och i övrigt stabila förhållanden är A och O när man har SPS!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det ser ut som om du har fått brist på (eller för mycket av) något ämne i vattnet som gör korallerna svaga och ett lätt offer för såväl fiskar som små kräftdjur och bakterier. Jag hade en liknande korall krasch för några år sedan och mycket pekar på att det var kaliumbrist som orsakade den kraschen, dom första korallerna som drabbades var just Seriatopora sp.

Hur mycket vatten byter du och vilka tillsatser använder du, hur mycket tillsätter du hur ofta mm?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I söndags, precis innan jag skulle iväg, så upptäckte jag att en firre

(vet inte namnet men finns på bild 1) tuggade som bara den på en stor hysterix,

men jag tänkte plocka upp den när jag kommer hem lite senare på kvällen.

Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med ditt korallproblem, men fisken vet jag vad det är för en. :)

Eibli Pygmy Angel Jag har en kirurg som efterliknar den kejsaren; Acanthurus tristis

Inte så mycket hjälp, men kanske kan vara kul att veta vad du har i karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar som att jag nu har fått bukt på sjukdomen eller vad man nu kallar det,

för nu har det inte hänt något på över en vecka.

Jag läste i en annan tråd att det också hände honom, att hysterixen dog när han bökade runt ordenligt i karet & blåste rent ls från alger med en pump

och det var precis det jag också hade gjort dagen innan allt hände.

Jag hade blåst bort en massa (som jag kallar det) "rost-alger"

från ls med en pump och slang.

Jag tog ut två stora döda och en halvdöd hysterix ur karet

och sedan satte jag på UV-ljuset,

efter detta så har sjukdommen stannat upp.

Jag tror (högst ovetenskapligt) att det är någon virus eller bakteri som drabbade mina SPS-er, för annars skulle det inte kunna gå så fort som det gjorde.

Har man otur så kan man kanske trigga igång dessa genom att böka runt ordentligt i karet, typ med lite kalldrag så drar man ofta på sig en förskylning,

fast i det här fallet var det mera som digerdöden.

I fortsättningen gäller det väl att man är mer försiktig när man rengör karet,

så inte nog med att det är jäkligt tråkigt med att gör rent karet,

man ska dessutom göra det långsammt och försiktigt....

Ingvar: Vad gör det för skillnad på om SPS blir drabbad av ett virus eller bakterie ?

Är det lättare att motverka det ena eller andra ?

Ex med medicin, UV-ljus

Vill bara påpecka att om alla värden är OK så misstänker man oftast en virusosak ej bakterier. Det finns desinfektions medel typ Lugol som endel har försök med framgång som dipp. Separat kar!
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Hur har det gått Uffe? Har problemen kommit tillbaka eller löste det sig? Jag har råkat ut för precis samma sak nu. Jag tror att mitt problem uppstått tack vare för hög temperatur de senaste dagarna men säker är jag inte. Jag städade även sanden ordentligt precis som du men det var en dryg vecka sedan så det lutar mer åt att temperauren ställt till det.

Det började i en Hystrix som var stor som en knytnäve, detta spred sig sedan vidare till en annan hystrix i samma storlek som stod precis brevid. Båda kolonierna dog på en dag. Detta har nu spridit sig till flera andra sps, en del mjukisar och även en del Xenia.

Vattenvärdena är bra och temperaturen har nu gått ner till normala nivåer och jag har tillsatt extra kol. Jag försöker klippa bort de döda partier jag hittar och hoppas att det stannar av.

Jag har tidigare haft en liknande händelse när en, gissa vad, hystrix trillade ner i sanden. När jag limmade tillbaka den hände samma förlopp men i mindre omfattning.

Frågan jag ställer mig är om inte det kan vara så att Hystrix lätt blir drabbade och "smittar" andra koraller? Jag har märkt att de döende fragment som mina Hystrix har släppt ifrån sig landar på andra koraller vilket sprider (sjukdomen) vidare vilket leder till att kolonin ofta dör (ofta först till intilliggande koraller).

Jag har kolonier med hystrix som är ihopväxta med andra arter utan problem men när de väl stänger ner då bryter helvetet lös. Jag har en stark känsla att det är fragment från döende hystrix kolonier, eller andra drabbade arter, som sprider "smittan" vidare eller som utlöser förloppet. Men detta som sagt kanske är ett sätt att sprida virus på också?

I vilket fall som helst så kommer jag antagligen inte jag ha några hystrix i framtiden för att minimera ett förlopp som tydligen inte är ovanligt när det gäller den här arten. Nu säger jag inte att det kan hända samma sak med andra koraller men den här arten i synnerhet verkar vara känslig för det här och en korall som reagerar på det här sättet när man städar karet eller tappar den i sanden känns minst sagt vanskligt.

Suck, den här hobbyn är inte bra för hjärtat.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har det gått Uffe? Har problemen kommit tillbaka eller löste det sig? Jag har råkat ut för precis samma sak nu. Jag tror att mitt problem uppstått tack vare för hög temperatur de senaste dagarna men säker är jag inte. Jag städade även sanden ordentligt precis som du men det var en dryg vecka sedan så det lutar mer åt att temperauren ställt till det.

Det började i en Hystrix som var stor som en knytnäve, detta spred sig sedan vidare till en annan hystrix i samma storlek som stod precis brevid. Båda kolonierna dog på en dag. Detta har nu spridit sig till flera andra sps, en del mjukisar och även en del Xenia.

Vattenvärdena är bra och temperaturen har nu gått ner till normala nivåer och jag har tillsatt extra kol. Jag försöker klippa bort de döda partier jag hittar och hoppas att det stannar av.

Jag har tidigare haft en liknande händelse när en, gissa vad, hystrix trillade ner i sanden. När jag limmade tillbaka den hände samma förlopp men i mindre omfattning.

Frågan jag ställer mig är om inte det kan vara så att Hystrix lätt blir drabbade och "smittar" andra koraller? Jag har märkt att de döende fragment som mina Hystrix har släppt ifrån sig landar på andra koraller vilket sprider (sjukdomen) vidare vilket leder till att kolonin ofta dör (ofta först till intilliggande koraller).

Jag har kolonier med hystrix som är ihopväxta med andra arter utan problem men när de väl stänger ner då bryter helvetet lös. Jag har en stark känsla att det är fragment från döende hystrix kolonier, eller andra drabbade arter, som sprider "smittan" vidare eller som utlöser förloppet. Men detta som sagt kanske är ett sätt att sprida virus på också?

I vilket fall som helst så kommer jag antagligen inte jag ha några hystrix i framtiden för att minimera ett förlopp som tydligen inte är ovanligt när det gäller den här arten. Nu säger jag inte att det kan hända samma sak med andra koraller men den här arten i synnerhet verkar vara känslig för det här och en korall som reagerar på det här sättet när man städar karet eller tappar den i sanden känns minst sagt vanskligt.

Suck, den här hobbyn är inte bra för hjärtat.

/Peter

Törs man fråga vad dina fosfat och nitratvärden ligger på? Och om du mätt dessa regelbundet?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Törs man fråga vad dina fosfat och nitratvärden ligger på? Och om du mätt dessa regelbundet?

Noll med salifert som det princip varit från starten 2,5 år sedan, jag har en stark känsla av att det inte har något med vattenvärdena att göra (förutom temperaturen nu senast). Det tror jag inte heller var fallet i de händelser som beskrevs tidigare i tråden.

Är det någon mer som råkat ut för något liknande med hystrix så berätta gärna om det. Det är möjligt att vi har en ulv i fårakläder i karen som man kanske får vara lite extra uppmärksam med. Jag är som sagt tveksam till att ha den här korallen i fortsättningen och i synnerhet kommer jag se till så att den inte kommer i fysisk kontakt med andra arter. Kanske en överdrift i många fall och därför skulle det vara intressant att veta hur utbrett det här kan vara och vilka anledningar som kan ligga bakom.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noll med salifert som det princip varit från starten 2,5 år sedan, jag har en stark känsla av att det inte har något med vattenvärdena att göra (förutom temperaturen nu senast). Det tror jag inte heller var fallet i de händelser som beskrevs tidigare i tråden.

Är det någon mer som råkat ut för något liknande med hystrix så berätta gärna om det. Det är möjligt att vi har en ulv i fårakläder i karen som man kanske får vara lite extra uppmärksam med. Jag är som sagt tveksam till att ha den här korallen i fortsättningen och i synnerhet kommer jag se till så att den inte kommer i fysisk kontakt med andra arter. Kanske en överdrift i många fall och därför skulle det vara intressant att veta hur utbrett det här kan vara och vilka anledningar som kan ligga bakom.

Mvh

Peter

Tja, hur vet du det om du inte kan mäta det? Tror Capote är inne på rätt linje - balanserar man på korallens svältgräns så behövs det väldigt lite förändringar för att korallerna ska dö.

Min erfarenhet av S Hysterix är att den är en av de första koraller som dör när näringsvärdet sjunker. Och det går fort - precis som du beskriver.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Noll med salifert som det princip varit från starten 2,5 år sedan, jag har en stark känsla av att det inte har något med vattenvärdena att göra (förutom temperaturen nu senast). Det tror jag inte heller var fallet i de händelser som beskrevs tidigare i tråden.

Är det någon mer som råkat ut för något liknande med hystrix så berätta gärna om det. Det är möjligt att vi har en ulv i fårakläder i karen som man kanske får vara lite extra uppmärksam med. Jag är som sagt tveksam till att ha den här korallen i fortsättningen och i synnerhet kommer jag se till så att den inte kommer i fysisk kontakt med andra arter. Kanske en överdrift i många fall och därför skulle det vara intressant att veta hur utbrett det här kan vara och vilka anledningar som kan ligga bakom.

Mvh

Peter

Detta känns igen!

Jag tycker hysterix har en tendens att utan synbarlig orsak blekna och dö på ett par dagar. Jag har råkat ut för detta och hört om flera andra som gjort det. Jag har dock inte varit med om att problemen spridit sig som du råkat ut för.

Det finns två koraller med som jag genom åren tycker visat sig vara speciellt känsliga för förändringar och då i mitt fall temperatur. Det är hysterix och cladiella som båda är mycket snabbväxande koraller. Kanske ett naturligt beteende, jag vet inte?

Jag har också läst om att jod-brist skulle kunna utlösa detta men jod är ju som du vet omtvistad. Jodnivån kopplar ju också till dina xeniaproblem, men jag gissar att du har koll på det.

Jag skyddar nu mina hysterix på det brutala sättet att alltid fragga en bit så jag har två kolonier och sen får man hoppas att bara den ena dör om olyckan är framme.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra feedback Capote. Nu har eländet slutat, ca sex knytnävar sps gick åt främst mina Hystrixkolonier, en del montipora och en större Galaxea men inga av mina favoriter påverkades. Jag försöker också dela upp mina kolonier så jag inte har alla ägg i samma korg. En Hystrix klarade sig och den har jag placerat solitärt och kommer ha noga koll på den i fortsättningen. Ska se om jag kan installera extra fläktar också.

Det var bara någon enstaka xenia som kom i direkt kontakt med en drabbad korall som blev påverkade men dessa återhämtade sig liksom en mjukkorall. Jod har jag ingen koll på och om mitt kar är något och gå efter så klarar sig Xenia utmärkt i flera år utan detta (har inte läst något som övertygat mig om att dosera extra jod i detta eller annat syfte).

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min syn på detta är också att hystrixen reagerar snabbast när något något är fel i karet, när jag hade kaliumbrist i karet för några år sedan var hystrix och andra seriatoporor de första som reagerade genom att vitna och dö på ett par dagar. När en korall dör äts den upp av bakterier mm, kommer dessa bakterierna i kontakt med andra försvagade koraller käkar dom snabbt upp dessa också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min syn på detta är också att hystrixen reagerar snabbast när något något är fel i karet, när jag hade kaliumbrist i karet för några år sedan var hystrix och andra seriatoporor de första som reagerade genom att vitna och dö på ett par dagar. När en korall dör äts den upp av bakterier mm, kommer dessa bakterierna i kontakt med andra försvagade koraller käkar dom snabbt upp dessa också.

Hej! För att undvika kalium brist,vad andvänder du för tillsatser?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min syn på detta är också att hystrixen reagerar snabbast när något något är fel i karet, när jag hade kaliumbrist i karet för några år sedan var hystrix och andra seriatoporor de första som reagerade genom att vitna och dö på ett par dagar. När en korall dör äts den upp av bakterier mm, kommer dessa bakterierna i kontakt med andra försvagade koraller käkar dom snabbt upp dessa också.

Lite som akvariets kanariefåglar med andra ord (early warning system).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är rätt Ted flera ämnen är viktiga, för mycket eller för lite knäcker korallerna. Därför är både vissa tillsatser och vattenbyten. viktiga

Kjell jag använder Korallen Zuchts K-balance för att tillsätta Kalium men jag tillsätter bara en dagsdos var 7-10 dag, det har funkat perfekt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det är rätt Ted flera ämnen är viktiga, för mycket eller för lite knäcker korallerna. Därför är både vissa tillsatser och vattenbyten. viktiga

Kjell jag använder Korallen Zuchts K-balance för att tillsätta Kalium men jag tillsätter bara en dagsdos var 7-10 dag, det har funkat perfekt.

Tack!Vad andvänder du för salt,andvänder du också RSB salt också?

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...