Gå till innehåll

Fredrik´s 220l möbelkar


-FH-

Rekommenderade inlägg

Dags att gå uppåt i akvarie världen. :)

Nu när man jobbar å bor ensam igen så blir det lite små tråkigt med ett nano.

Därför gjorde jag ett impulse köp igår. Blev ett 220l möbelakvarium som skall pryda lägenheten. ;)

Är bara 2 lysrör än så länge. men ska dona lite.

Hur många ska man ha max? funderarde lite på att ha 4-6st.

Är dock intresserad av en halogen lampa...

Bild på karet kommer senare ikväll.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Beroende på vilket djup du har så kan 4 räcka gott, men det kanske kan vara en idé att köra med 6st ändå, så kan du kanske lyckas med lite mer ljuskrävande koraller också.

Vilka mått har karet?

Kommer du göra dig av med ditt 45-liters nu? Ta gärna kontakt med mig isf. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

H: 47 B: 40 L: 100.

haha ja du det kan vi nog kanse fixa.. är lite små sugen dock att ha lite sällskapsfisk..^^

Vilka lysrör är av behov då?

Måste fixa ytavringing. Någon som är bra på att dona med silicon?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå in på valfri länk i länkarkivet och se om du hittar någon lämplig pump som skulle passa ditt kar, kanske två för att minimera döda zooner i karet. Kör hellre med innerpumpar än ytterfilter, så minskar du risken för läckage och att en massa onödigt smuts byggs upp i filtret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska köra med bra cirkulations pumpar. Helst vill jag slippa interfilter. :P

Nu har man ringt till glasmästaren, så vid 2 ska man komma hem med delarna till ytavringningen :) .

Tog en del på längden 45,4 å den andra 45,3. Breden på den första 11 å den andra 7cm.

Får la se om det blir något bra detta.

Hoppas mina pumpar kommer idag. Ska testa allt om det fungerar innan jag blandar i saltet å från nanot.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, har du tänkt att ha en kam på din avrinningsbox? för isåfall så kanske det blir lite tajt med vattennivån om ditt kar var 47cm i höjd och boxen blev 45,3.

jag gjorde min glasbit 5cm under kanten på akvariet för vattnet kommer ett par cm upp på kammen och har man bra cirkulation så blir det lite vågigt på ytan, man vill ju inte att det ska skvalpa över;)

mvh Thomas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så sant så.. hehe.. Men blev så fundersam på vad som skulle vara rätt. Vill inte ha allt för mycket kapat... men då kom jag på så här i efterhand (lätt att vara efterklok) att man kan sätta ditt en kam. Men nu som du säger blir det väl lite väl tajt. Så Kamen får jag vara utan.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så där ja.

Nu har man varit en målare också.

Resultat, väldigt nice. Bilder, Kommer snart.

Sändning med cirkpumps. Fick byta ut min order då man fick veta att det var "kvalitets fel" på dom lite mer kraftfulla varianterna. Så hoppas jag får pumparna denna vecka.

Sänding med LS, vet ej vart det är nu men på väg är det.... hoppas jag. (dessa åker inte i plurret förrens jag har pumparna.

Sammanfatting.

Karet är i ordning, inväntas bara att köra igång.

Det som är kvar dock är belysningen... är väldigt kluven.. vet inte hur jag ska ta mej till..

Några som har nån bra fundering/tips hur jag ska göra?

Som det ser ut nu. T5 amarturish. 2lysrör.

Vill ha, 4-6st lysrör.

Seriöst tänkande, 4st vet jag att det bara går ... får inte plats med mer....

Å jag vet att ni vill ha bild på själva armaturhöljet.. så ni kan få en bild av hur man kan sätta dit å giva plats..

Panorama akvarium. 220l möbel..

Om det är till någon hjälp :P

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jisses vilken tid det tar å få hem sakerna man har beställt.

Nåja, vid månadsskiftet så skall mer köpas till karet mitt.

Undrar om nån av er vars boende är i småland eller under som har lust att dra till korallfisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha självklart.. när jag har tid att ta körkort så :P

Ska ragga upp nån, tror jag har en som kan köra.

Ska vi dela på en oöppnad ls låda??

Så där ja.. nu har jag blandat saltet, lagt i ls:n som jag hade i nanot.

Nu väntar jag bara på att få hem sändningen. :/ ....

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fixat bil å en som kan köra nu, =). Så vi kan köra upp när vi får löning.. hehe den kommer åka bort lika snabbt som man får den :P

Well, har inte hänt så jätte mycket med karet mitt.

Nu uppd å bilder blir det när jag får hem sakerna... om de nu kommer nån gång.,,

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej hackern! (Fredrik hjälpte mig nyss) :ler:

Jag skulle tro att det är fel på din saltmätare. Vad har du för sort? Vipparms modeller är enligt många inte till förlitliga. Jag kör själv med en men vet folk som haft helt andra värden när de testat med refraktometer.

Rekomendation. Låna en annan och testa om de visar lika. En bra och billig början.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...