Gå till innehåll

Mannes Projekt 600L Salt


_Manne_

Rekommenderade inlägg

Jag tackar för all hjälp.. Mitt problem är alla korallerna som ska klara sig ca 4 dagar i temp lösningar.. Och två små som springer runt här hemma. För att inte tala om in o ut med stora tunga kar också...

Jobbet börjar redan nu ikväll , har lånat ihop ett 250 kar.. Som nu är fyllt med ca 135 liter saltvatten så själva flytten kan påbörjas.. Av koraller.. Får se hur "kort" det räcker..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 1,1k
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Andy

Tackar för mattan , nu ska bara tiden fram för att montera den på plats.. Kanske söndag om inget lustigt händer..

Freddi/Marcus

Det var/är en stor uppgift som absolut inte gick klockrent , så många kilo korall skelett ligger nu o skräpar där ute..

Senaste:

Flytten startade väldigt bra men sen ballade allt ur i mycket som jag hade i två 100 litets tunnor bara kollapsade o dog, sen började det lukta skunk o det vara ganska jobbigt värre ett tag.

Nya karet är på plats, med en del sten samt en del koraller som inte fick plats.. < det blev mindre lyckat tyvärr..

Forts följer när orken finns.. Har varit väldigt mycket senaste dagarna...

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är övertygad om att temperaturen måste upp över 25 innan du kan räkna med att stoppa i saker som ska klara sig.

Allra helst upp till 27 också för att minska på eventuella skillnader. Finns det ingen i stan som kan låna ut en doppvärmare eller två till Manne ett par dagar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag när jag kom hem så var det inte alls lika disigt i karet.. Dock såg jag att röd/grön montipora har släppt skinnet/huden ligger som en vit matta över skelettet bara. Par andra koraller hade lös hud som fladdrade i strömmen.. Antar RTN.. Då jag inte hunnit läsa något om detta..

Hur blir jag av med det..

Har precis kastat ut skeletten ur karet som ett steg i rätt riktning , så där gick ett par kilo koraller till.

Forts följer.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tråkigt Manne.. har du någon aning om vad som gick snett?

Inte rakt upp i ner.. Detta med att tunnorna med stenen började gå åt skogen var jag inte berädd på.. Såg till att där var cirkulation o vatten från karet.. Tempen var 22-24 , inte orimligt tyckte jag då min kub ibland kan komma ner i dom temperaturerna i det funkar fint ..

Att jag troligtvis fick RTN i stora var nog just att det gick koraller från det gamla vattet till det nya då med en del sten som inte gjorde jobbet lättare..

Som det är nu så har jag ett vrålpackat 250 kar med fisk/koraller som jag inte kan släppa i det stora, då jag antar att det stora behöver "cycklas" in igen.. Den tiden finns inte då det delvis krigas lite pga tätheten o sen mängden fisk i karet.

Testade nitrit igår , inget utslag på ett gammalt test.. Sen tog jag ammonium testet , även där ett utgått test sen länge men ville prova ändå, skalan på testet gick från gul till grön.. Testet visade blått.. Så blev inte klokare där, då testet inte är tillförlitligt ..

Med vänlig hälsning, manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gul + lite lite blå = gulgrön

Gul + lite blå = grön

Gul+ mycket blå = mörkblå.

Prova att blanda 1 del "stort akvarie"vatten med 9 delar "litet akvarie"vatten så skall nog värdet gå att avläsa. Och köp bakterier. Seras nitrivec skall vara bland de bästa och finns hos sötvattenshandlarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...