Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Finns det någon spec på hur mycket värme det tål? Du har ju led men tänker på mh/t5 användare. Borde ju bli ganska varmt? Rev akvarium allra helst med lite mer mos i lyset. snyggt gjort. Blir att fundera på att göra ett åt mig själv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Finns det någon spec på hur mycket värme det tål? Du har ju led men tänker på mh/t5 användare. Borde ju bli ganska varmt? Rev akvarium allra helst med lite mer mos i lyset. snyggt gjort. Blir att fundera på att göra ett åt mig själv

Inget problem med värmen från LED... Däremot tveksamt om nätet håller för värmen från MH. Beror ju på avståndet i och för sig...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte läst hela tråden , men varför inga koraller ?

Tid, lust och pengar för att nämna några orsaker... Jag har för övrigt koraller i mitt andra akvarium. Man måste heller inte ha koraller i ett saltvattensakvarium, även om det verkar vara normen att ha sps:er i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tid, lust och pengar för att nämna några orsaker... Jag har för övrigt koraller i mitt andra akvarium. Man måste heller inte ha koraller i ett saltvattensakvarium, även om det verkar vara normen att ha sps:er i Sverige.

Hmm jag kunde iallafall räkna in några koraller..snyggt som tusan förövrigt petnym..att normen är satt högt i sverige håller jag med om om man jämför med världsliga forum tex...kan det vara bror duktig syndromet som alla försöker efterlikna men bara ett fåtal får det att lyckas efter ett rent elände i krångel o pengar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag insåg, när jag skrev ihop beskrivningen till 3reef's showcase att jag har fler kirurger än korallsorter i akvariet... :-)

coolt! är väl inte ultra vanligt i sverige..men overseas är det nog inte så ovanligt...o andra sidan har du storlek på ditt kar som få har här...typ med all inclusive.. Zebrasoma desjardinii såg att du hade denna art...i ett svagt ögonblick tänkte jag slå till på en annons nära mig..när jag insåg att firren kan bli 40 cm..jag hejdade mig--mitt kar är bara 160 cm långt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tid, lust och pengar för att nämna några orsaker... Jag har för övrigt koraller i mitt andra akvarium. Man måste heller inte ha koraller i ett saltvattensakvarium, även om det verkar vara normen att ha sps:er i Sverige.

Vilken norm är det du går efter?

Hmm jag kunde iallafall räkna in några koraller..snyggt som tusan förövrigt petnym..att normen är satt högt i sverige håller jag med om om man jämför med världsliga forum tex...kan det vara bror duktig syndromet som alla försöker efterlikna men bara ett fåtal får det att lyckas efter ett rent elände i krångel o pengar?

Du pratar ofta om "Bror duktig", varför det? Är du bitter på de som lyckas bättre än dig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borrat två hål i sumpen och kopplat in min tidigare oanvända sumpdel till resten av akvariet... Hade gärna borrat ett hål till för utlopp men min gamla Jula-hålsåg är helt slut nu...

Systemets volym ökade med ca 20 liter, så jag kanske borde byta namn på tråden nu? ;-)

Lite sugen på att prova något media för nitratreduktion i facket, Sera Siporax eller Seachem Matrix... Kanske i någon form av nätpåse eller boxar för enklare rengöring... Frågan är om de nu kan ta bort någon nitrat som inte levandestenen tar bort?

post-2486-14468933705674_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Flödet genom det "nya" facket är på följande vis: Vattnet tas från en DIY manifold (på returen), pumpas ned till botten av facket genom PVC-rören i bakkant, upp genom eventuellt media och sedan ut genom ett hål i överkant av facket tillbaka till den omslutande bubbelfällan. Facket är ca 20 liter, ca 54x50x8 cm (LxHxB).

Jag doserar en del ättika, men det blir film på rutorna som ständigt måste skrapas bort... Tänkte att Siporax eller Matrix kanske kan ta bort en del nitrat så man kan sänka dosen kolkälla... Det blir ju iallafall mer yta där bakterierna kan växa.

Kanske man bara skall hälla i mediat löst i facket till en början, om man sedan trivs med det så skulle man kunna bygga några kassetter för att enklare kunna få upp mediat för rengöring... Största utmaningen är att facket är djupare än utrymmet över sumpen, så jag skulle i så fall behöva stapla två kassetter ovanpå varandra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Siporax får man ju levererat i små 1-liters nätpåsar. Jag har lagt i dom så i min sump, enkelt att skaka dom lite då och då. Eftersom vattnet går nerifrån och upp kanske du kunde bygga en liten plattform av eggcrate som är upphöjd 5 cm från botten och lägga påsarna på. Det borde ju bli fin genomströmning då.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Fyllde på lite mer biopellets i reaktorn som varit igång någon vecka och fick bakterieblomning (igen), så jag tröttnade på pelletsen (igen) och tog ur reaktorn ur akvariet (igen)... Nu skall det nog mycket till för att jag skall starta upp den (igen)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej där Peter.

Sitter och stjäl idéer från din tråd. Tänkte jag skulle köra på en manifold på returen jag med.

Har inte läst igenom tråden riktigt men du matar även kalkreaktorn via returpumpen(den blå slangen), stämmer det?

[ATTACH=CONFIG]106453[/ATTACH]

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej där Peter.

Sitter och stjäl idéer från din tråd. Tänkte jag skulle köra på en manifold på returen jag med.

Har inte läst igenom tråden riktigt men du matar även kalkreaktorn via returpumpen(den blå slangen), stämmer det?

[ATTACH=CONFIG]106453[/ATTACH]

Ja, det stämmer att den blå slangen går till kalciumreaktorn. (Den är visserligen off-line nu, men jag körde den länge så)...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smidigt, gillar att försöka utnyttja returen till så mycket som möjligt. Övergången från Rör till den blå slangen är det ett hemmabygge eller finns den delen att få tag i?

Det är kopplingar som finns att köpa. En gängad PVC-koppling och den blå gängade slangkopplingen av någon annan plast, tror det är samma som denna: http://www.ebay.de/itm/Gerade-Schnellverschraubung-POM-PA-PP-PVDF-PFA-Grose-Auswahl-/321225214234?pt=Pneumatik&var=&hash=item4aca83c91a

Ändrat av petnym
rättstavning
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...