Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Stoppat i en filterstrumpa som jag köpte i jakten på det kristallklara vattnet, för några år sedan, men som mest legat som hyllvärmare i garderoben... Nu har jag ju nästan nått dit mha ozon-reaktorn, får se om filterstrumpan kan ta de sista partiklarna så vattnet blir helt klart...

post-2486-14468931625257_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt nya leksaker till akvariet... :-)

Jag hade egentligen tänkt att bygga en egen doseringspump men med småbarn räcker tiden helt enkelt inte till, så det fick bli "köpe-grejer" den här gången... Efter en noggrann marknadsundersökning föll valet på Kamoer, som är en stor tillverkare av medicinteknik. Detta kändes som en lagom avvägning i pris/prestanda/features för mig... Bättre kvalité än noname-pumpar från Kina, fler features än Bubble Magus, billigare än pumparna från Vertex och GHL, men tyvärr inte lika mycket features kring mängdmätning vid manuell dosering som den mångdubbelt dyrare pumpen från Vertex. Man kanske kan stoppa in egen styrelektronik i den när tiden finns till...

Pumparna fanns med i Reefbuilders blog för inte länge sedan: http://reefbuilders.com/2013/10/16/kamoer-3-channel-doser-picked-deepwater-aquatics/

[ATTACH=CONFIG]104778[/ATTACH] [ATTACH=CONFIG]104779[/ATTACH]

Idag fanns ännu en artikel om Kamoers doseringspump på reefbuilders: http://reefbuilders.com/2013/11/25/kamoer-dosing-pump-review/

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har bestämt mig för att sänka (den tänkta) ambitionsnivån med detta akvarium... Det får fortsätta gå som ett FOWLR...

EDIT:

...istället skall jag starta ett lite mindre akvarium med låg belastning där jag skall hålla koraller. :-)

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickat några underlag för tillverkning av kretskort till en framtida DIY akvarie-kontroller... Bland annat kortet nedan som är för styrning av grenuttag... Kortet som mest är till för att koppla ihop några färdiga moduler bestyckas med Arduino Pro Mini, Xbee med adapter för trådlös funktion, USB-kontakt för Reef Angel kompatibel anslutning, samt skruvlist för anslutning till reläer...

post-2486-14468931796745_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skickat några underlag för tillverkning av kretskort till en framtida DIY akvarie-kontroller... Bland annat kortet nedan som är för styrning av grenuttag... Kortet som mest är till för att koppla ihop några färdiga moduler bestyckas med Arduino Pro Mini, Xbee med adapter för trådlös funktion, USB-kontakt för Reef Angel kompatibel anslutning, samt skruvlist för anslutning till reläer...

[ATTACH=CONFIG]107316[/ATTACH]

Sådant gillar jag!

Antager att jobbet ditt involvera liknande aktiviteter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sådant gillar jag!

Antager att jobbet ditt involvera liknande aktiviteter.

Nja, inte elektronikcad... Tidigare skrev jag programvara för inbyggda system men numera jobbar jag mest på systemnivån... Enklare att motivera sig att skriva programvara på "nätterna" när man inte programmerar på dagarna... ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket trevligt :)

Om du är intresserad så har jag några kort över till en fyrkanals nivåmätare som pratar i2c med en akvariedator.

[ATTACH]107373[/ATTACH]

Så här ser min ut med komponenterna pålödda.

Kanske hade varit intressant om det inte var så att jag precis skickat iväg kort med sådana tryckmätare på tillverkning...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vågar man fråga vilken kontroller och tryckmätare du tänkte använda?

Som kontroller en Arduino Mega 2560, och tryckmätare från Freescale (MP3V5004), samma som Reef Angeln använder, alternativ en pinkompatibel med större mätområde då min osmostank är högre än 40 cm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har läst allt från 2-3 år upp till 10 år som livslängd på turbos exempelvis http://www.theaquariumwiki.com/Turbo_fluctuosa . Det kan väl dock variera lite vilken art som menas med turbo. Har också köpt ett gäng från KF och de verkar föröka sig. Av de 10 som jag köpte från början lever nu 5-6 stycken, men de har ynglat av sig så det totala antalet är över tjugo stycken nu :)

/// Viktor

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...