Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Jag har blekt koraller på grund av för mycket blå + actinicljus. Känsligheten är störst i områden med låg cirkulation. Euphyllia är särskilt utsatt men jag har också blekt flakväxande Montipora och Pavona cactus.

Blekningen gick sakta tillbaka när jag stängde av actinicdelen och drog ned vita effekten till 200w för en yta av 80 x 130 cm. Alla koraller fortsatte att växa under den lägre ljusstyrkan - även en Stylopora subseriata "milka" på 60 cm djup.

Pavonan har en ljus fläck med diffus kant.

Nitratbrist yttrar sig som fläckar som är helt rena på vävnad.

Sanjay Joshi eller kanske Dana Riddle har också skrivit om det. Jag tror det är på Reefs Magazine.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har blekt koraller på grund av för mycket blå + actinicljus. Känsligheten är störst i områden med låg cirkulation. Euphyllia är särskilt utsatt men jag har också blekt flakväxande Montipora och Pavona cactus.

Blekningen gick sakta tillbaka när jag stängde av actinicdelen och drog ned vita effekten till 200w för en yta av 80 x 130 cm. Alla koraller fortsatte att växa under den lägre ljusstyrkan - även en Stylopora subseriata "milka" på 60 cm djup.

Pavonan har en ljus fläck med diffus kant.

Nitratbrist yttrar sig som fläckar som är helt rena på vävnad.

Sanjay Joshi eller kanske Dana Riddle har också skrivit om det. Jag tror det är på Reefs Magazine.

Jag fick samma effekt som du Stig, när ja körde Actinic som sista slinga på kvällen. Det tog bara två månader innan ja blev tvungen att ändra timrarna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Syreradikaler kan det vara.

Men det verkar som om det inte bleks lika mycket under vitt ljus.

Fast jag har blekt Pavona nu under god cirkulation med vitt ljus. (20000K)

Men det klarar Euphylliorna. Och det var de som klarade extra blåljus sämst under låg cirkulation.

Det kan stämma eftersom vitt ljus (vid samma effekt) inte ger lika mycket fotoner i det fotosyntetiska området (410-480 nm) eftersom en del av de blåa blir helt andra våglängder

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fotosyntesen är kvantmekanik - inte styrd av allmänna energinivåer. Den behöver exakta våglängder för att arbeta optimalt. 450 nm kan ge optimal fotosyntes - 550 nästan ingen. Ingen fotosyntes - inga syreradikaler. Så det har vääääldigt stor betydelse vilka våglängder som går ner. De kan använda alla våglängder men alla som inte är optimala kostar energi - de måste enligt kvantmekaniken omvandlas till den våglängd som behövs i för just det proteinet. Så när de kan utnyttja 100 % av (troligtvis) 450 nm så kan de kanske få 5 % tillskott av 550 nm.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fortsatta prövningar... Har plockat ur biopelletsreaktorn nu. Det betyder en möjlig felkälla mindre att ta hänsyn till... Har haft problem med bakterieblomning och ständigt översvämmad skummare i en hel vecka sedan senaste påfyllningen... Så den kommer kanske aldrig att kopplas i igen... Nu blir det större press på min nystartade algaescrubber. Har beställt lite grejer för att kunna dimma LED:en på scrubbern så jag skall kunna trimma in den optimalt. Idag har jag troligen lite för starkt ljus i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Köpt nya leksaker till akvariet... :-)

Jag hade egentligen tänkt att bygga en egen doseringspump men med småbarn räcker tiden helt enkelt inte till, så det fick bli "köpe-grejer" den här gången... Efter en noggrann marknadsundersökning föll valet på Kamoer, som är en stor tillverkare av medicinteknik. Detta kändes som en lagom avvägning i pris/prestanda/features för mig... Bättre kvalité än noname-pumpar från Kina, fler features än Bubble Magus, billigare än pumparna från Vertex och GHL, men tyvärr inte lika mycket features kring mängdmätning vid manuell dosering som den mångdubbelt dyrare pumpen från Vertex. Man kanske kan stoppa in egen styrelektronik i den när tiden finns till...

Pumparna fanns med i Reefbuilders blog för inte länge sedan: http://reefbuilders.com/2013/10/16/kamoer-3-channel-doser-picked-deepwater-aquatics/

post-2486-14468931278584_thumb.jpg

post-2486-14468931278356_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några 25-literdunkar ryms nog inte i möbeln, och dessutom skall jag behålla min Schuran kalciumreaktor, som fortfarande skall stå för basbehovet. Sen lyckas jag ju inte så bra med sps så behovet är egentligen minimalt... (Nu senast var det nog en bakterieblomning av biopelletsen som tog kol på mina fraggar...)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mycket snack om strömavbrott och batteribackup på guiden just nu... Hoppas att man slipper strömavbrott inatt, trots stormvarning...

Jag har sedan tidigare ett 95 Ah AGM-batteri, men jag har fortfarande in lött klart min automatiska omkoppling så det är manuell omkoppling som gäller...

post-2486-14468931351202_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hoppas du slapp nyttja det?

Hur länge räknar du med att det håller och vad kör du på det ifall strömavbrottet infaller?

Svårt att säga... Jag har ett flertal streampumpar jag kan koppla in, och tidigare även pumpen till pellets-reaktorn... Kopplar man in allt så går det givetvis inte lika länge på batteriet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

...en hemmabyggd "almost floating algae scrubber", en riktig "Belgian Blue"-variant av "SURF2":an som är det senaste inom kommersiella algae scrubbers.

[ATTACH=CONFIG]101866[/ATTACH]

Finns för övrigt en tråd om min "Belgian Blue" algae scrubber på algaescrubber.net:

http://algaescrubber.net/forums/showthread.php?2897-PNY-s-almost-floating-algae-scrubber-The-Belgian-Blue

Tror jag har lite väl mycket ljus i min algae-scrubber så jag har lagt till möjlighet att dimma den med hjälp av tre rattar på kontroll-boxen. Varje ratt dimmar ljuset till vardera kammare i algae-scrubbern.

post-2486-14468931420111_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror jag har lite väl mycket ljus i min algae-scrubber så jag har lagt till möjlighet att dimma den med hjälp av tre rattar på kontroll-boxen. Varje ratt dimmar ljuset till vardera kammare i algae-scrubbern.

[ATTACH=CONFIG]105505[/ATTACH]

Fin teknisk lösning. Santa Monica råder en till att sätta tyg eller annat ljusdämpade material för led plattan då den ej går att dimma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fin teknisk lösning. Santa Monica råder en till att sätta tyg eller annat ljusdämpade material för led plattan då den ej går att dimma.

Ja, jag har läst det... Min scrubber har ca 5-6 ggr så stor volym och över 10 ggr så mycket ljus som SURF2:an så jag dimmar gärna "på riktigt" så jag även sänker strömförbrukning och värmetillförsel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...