Gå till innehåll

petnym

Rekommenderade inlägg

Har köpt en pavona cactus som skall få agera "Kamikaze-fragg" och visa ifall det är någon ide att försöka sig på att hålla koraller i mitt akvarium under gällande betingelser... Om den påvisar tillväxt är planen att skaffa fler koraller/fraggar så akvariet blir det "mixed reef" som var min ursprungliga vision för akvariet...

SPS-experimentet avslutat med entydigt resultat...

post-2486-14468931423621_thumb.jpg

Misstänker i första hand biopelletsen (som jag nu plockat bort), kanske också brist på spårämnen, då jag skaffat en del ytterligare vattentester, bland annat jod, bor och strontium, som alla visar låga värden. Har nu Fauna marins spårämnen för Balling light som jag tillsätter. Lite tröstlöst känns det allt...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

SPS-experimentet avslutat med entydigt resultat...

[ATTACH=CONFIG]105524[/ATTACH]

Misstänker i första hand biopelletsen (som jag nu plockat bort), kanske också brist på spårämnen, då jag skaffat en del ytterligare vattentester, bland annat jod, bor och strontium, som alla visar låga värden. Har nu Fauna marins spårämnen för Balling light som jag tillsätter. Lite tröstlöst känns det allt...

Shit, det var ju klart och tydligt att ngt är riktigt fel för sps:er iaf:smiley5: Hoppas du får ordning på det hela.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag fattar inte varför alla sps vitnar och dör... Jag köpte en galaxea (lps) samtidigt och den verkar må bra, jag har också sedan tidigare stjärnpolyp, rhodactis, skivanemoner och någon slags ricordia och alla dessa klarar sig år efter år, men sps funkar inte alls längre... (Hade ju lite sps för några år sedan, men då hade jag inte tillräcklig belysning så de växte dåligt, men de överlevde då iallafall... Tills jag fick cyano en varm sommar...)

Ändrat av petnym
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du går igenom hela din tekniska bit.. Inget som kan påverka vattnet på ett negativt sätt ?

Tänk igenom rubbet nu..

Teknik

Skummare (Royal Exclusive BK Supermarin 250) - Samma sedan starten av akvariet

Sump (DIY) - Samma sedan starten av akvariet

Kalciumreaktor - Samma sedan starten av akvariet

UVC (De Bary) - Samma sedan starten av akvariet

Biopellets-reaktor (DIY) - Huvudmisstänkt, har plockats bort efter att korallerna dött.

Ytavrinning PVC (DIY) - Delvis ganska ny, gift från grönt plastnät i ytavrinningen?

LED-ramp, 550W DIY - Ny, provat koraller på olika avstånd.

Returpump, Laguna 6000 l/h - Ny men borde inte påverka

Manifold av PVC-rör (DIY) - Ny men borde inte påverka

Osmolator (Tunze) - Ny men borde inte påverka

Streampumpar (Tunze) - Delvis nya men borde inte påverka

Loc-line (DIY) - Ny men borde inte påverka

Doppvärmare (Jäger) - Delvis nya men borde inte påverka

Pump för blandning av nytt vatten - Ny har tidigare använts i sötvattensakvarium.

Osmos - Ganska ny men borde bara göra saker bättre, TDS=0

Orp-prob - Ny, men borde inte påverka

Glastermometer - Ny, men borde inte påverka

Magfloat - Ny men borde inte påverka

Fragghylla (DIY) - Ny men borde inte påverka

Ozonanläggning (Avast Marine) - Ny men SPS-koraller funkade inte innan denna kopplades in heller.

Algae Scrubber (DIY) - Ny men SPS-koraller funkade inte innan denna kopplades in heller.

Annat

Salt (Tropic Marine) - Kört med detta länge

Vattenbyten - Sporadiska, kranvatten, större vattenbyte (ca 50%) i somras, gift? spårämnesbrist?

ATO-vatten - Görs med osmosvatten, TDS=0

Levande sten ca 120 kg - Samma sedan starten av akvariet, old-tank syndrome?

Bottensubstrat, grovt - Nytt men avsett för saltvatten

Vodka-Ättika-KNO3 dosering - Samma som många andra använder, förvaras i glasflaska.

Media för kalciumreaktor - Avsett för saltvattensakvarium

Aktivt kol - Avsett för saltvattensakvarium

Slutsats

Huvudmisstänkt är biopellets, andra kandidater i sannolikhetsordning är: Inte tillräckligt bra och stabila vattenvärden, spårämnesbrist (skaffat tester som visar låga värden)? Gifter från andra koraller (har en hel del rhodactis)? Old-tank syndrome? Gift från grönt plastnät i ytavrinningen? Gift från PVC-slangar till diverse utrustning? Något jag fått in med vattenbyte med kranvatten? Något jag fått in från en pump som tidigare varit i mitt växtakvarium?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En rejäl genomgång..

Kan inte se något problem på hela den setupen.

Jag själv har haft mycket mjukt i stil med rhodactis mm tillsammans med tex montipora flak utan några direkta problem ur den synvinkeln..

Om man tänker lite så borde inte pelletsen vara någon bov om nu dina rhodactis trivs o förökas, borde snarare påvisa att det finns näring så det räcker o blir över egentligen..

En fråga till , dog spserna typ samtidigt ??

Det ända jag kan komma på är någon form av obalans i värdena för spser , vilket inte känns speciellt rimligt om resten trivs.. Ca,mg,Kh osv

Gifter- jag kan inte se något rimligt där heller , det ända jag kan tänka mig där är om du råkat plocka fel silicon tub till sumpen eller något annat mer "klantigt" som du redan räknat bort som ej möjligt fel..

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hört att TM saltet hade problem med lågt KH. Att kalium var lågt är något nytt iaf för mig. Tur det är så lätt att mäta.

I min förra TM hink hade jag 3,8 kh och 250 kalium

Tritons tester har även visat mkt lågt kh samt kalium.

Med vänlig hälsning, Björn

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har bara hört att TM saltet hade problem med lågt KH. Att kalium var lågt är något nytt iaf för mig. Tur det är så lätt att mäta.

TM har haft mycket problem fram och tillbaka. Undviker det saltet nu för tiden efter ett par kassa batchar en med riktigt låga KH värden och små silvriga flis i saltet. osäker vad det var men fick en ny burk. ville inte riksera att det var någon metalspån som kommit i felaktigt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolla om din lokala handlar från dogman eller imazo och beställ hem det salt du vill ha. Så gör jag så slipper jag frakt på 25kg helt enkelt.

Både dogman och imazo har salt sedan i våras på hemsidan synligt för svenssons, tidigare har det bara varit för de med konto hos dom. Dogman kan ha haft det tidigare men kollade aldrig dom då.

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör på ett salifert istället.. Är det väldigt krångligt att testa så har man ju en tendens att hoppa över det..

Salifert går snabbt o ger en fingervisning värt man ligger på ett enkelt sätt.. Vet inte hur pass extremt noga det är. Bara testat någon gång själv ännu.. Med saliferts.

Med vänlig hälsning, Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har ett Kaliumtest sedan någon vecka tillbaka, men har inte hunnit testa än... Testet har 15 moment och nästan lika många sprutor och flaskor som alla mina övriga tester tillsammans!

Jag körde på Red Sea Pro efter att kollat trådar på Reefcentral.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Problemet med RS testet är att man glömmer bort det mitt i allt då man sitter o väntar på filtreringen etc ;)

I slutändan är det mycket mer sannolikt att man orkar köra ett snabbt test med salifert än ge sig in på en 15-20 minuters testvända med RS.

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...