Gå till innehåll

Laggemans 700 liter Deltec


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Då var det dags igen. Nytt kar - ny tråd.

De som har läst min förra tråd vet vid det här laget att jag skaffat nytt kar.

Det hela började när jag såg en annons här på guiden om ett Deltec uppe i Jönköpingstrakten och jag blev fast direkt! Mailade killen att jag skulle ha det, utan att ha kollat upp intresset för min kub eller hur jag skulle få hem det. Sånt löser sig, tänkte jag.

Mycket riktigt så gjorde det det. Karet kom ut på annons och snart var det sålt och planen på hur jag skulle få hem mitt nya var i full gång. Vi köpte en hund för snart två år sedan från en kennel i Huskvarna. Jag snackade lite med sambon och vi kom fram att vi skulle upp och hälsa på under semestern och efter lite korrespondans fram och tillbaka så bestämdes hämtdatum då jag skulle få hämta upp karet i Jönköping.

Sagt och gjort, karet kom hem på släp och grannen hjälpte mig att lasta av det, bänken och sumpen.

Visst är man lycklig!

post-1377-14468916323285_thumb.jpg

Karet stod i garaget rätt så länge då vi just hade flyttat också, och allt mitt gamla var inhyst i ett 200 liters kar temporärt som jag fick låna av Manne (Tack!). I detta karet hade jag ingen möjlighet att ha en skummare då den jag hade byggt själv inte fick plats, vilket medförde att jag med lite slarv tappade ett antal fina fiskar, bl.a. 3 kirurger.

Nåväl, när jag väl fick hjälp upp med karet där det skulle stå (än en gång, tack Manne!) så var det bara att sätta igång med byggandet av bakgrunden.

Detta bestod i att med hjälp utav ett antal kilo död LS och en säck med Ardex 45 bygga upp bakgrunden och sedan låta den bli beväxt med allt möjligt i korallväg.

Lite bilder på själva bygget:

post-1377-14468916323445_thumb.jpg

post-1377-14468916323578_thumb.jpg

post-1377-14468916323709_thumb.jpg

post-1377-14468916323845_thumb.jpg

post-1377-14468916323976_thumb.jpg

post-1377-14468916324107_thumb.jpg

Efter att hå låtit det torka i ett dygn så var det bara o börja fylla på med vatten och slå i sanden:

post-1377-14468916324237_thumb.jpg

post-1377-14468916324364_thumb.jpg

Det tog ett litet tag innan jag fick bort det disiga i vattnet, gruset gjorde sitt för att dimma ner karet...

Sen var det bara o börja fylla på med sten och annat levande från det andra karet, gjorde även så att jag tog en del vatten från det gala karet för att "koppa in" fiskarna. Inget jag vanligtvis förespråkar då gammalt vatten är just gammalt vatten, men jag ville få i fiskarna nu då det började se rätt så dåligt ut i det gamla karet. Grejen var också att iom att vi hade flyttat och karet stod i det gamla huset så kom jag inte förbi dagligen och kunde mata, så jag tror faktiskt att någon stackare svalt ihjäl. Ja, man är en elak :jävul: ibland.

Lite bilder på det färdiga resultatet:

post-1377-14468916324594_thumb.jpg

post-1377-14468916324756_thumb.jpg

post-1377-14468916325029_thumb.jpg

post-1377-14468916325226_thumb.jpg

post-1377-14468916325366_thumb.jpg

post-1377-14468916325522_thumb.jpg

Lite info om karet:

Mått: 160x75x60

Sump ca 100 liter, har starka funderingar på o bygga en större när ekonomin tillåter.

Cirkulation: Returpump Deltec HLP 4040 + 2x Seio Superflow 2600

Skummare: Hemmabygge

Belysning: 4x54W T5 samt 1x36W + 1x58W T8

T5'orna är okänt K-tal på, T8'orna är något blåljus från osram och ett Sylvania blå-lila.

I sumpskåpet har jag satt en av de 2st. 36W T8 som följde med, fast har köpt ett nytt vanligt lysrör så jag slipper bli helt psykadelisk när jag öppnar skåpet.

Doppvärmare

Digitaltempsensor placerad i sumpen

Levande:

1 st Snäcka

1 st Eremit XL - Clibanarius sp

1 st Eldräka - Lysmata debelius

1 st Revhummer - Enoplometopus debelius

2 st 2-bandad clownfisk - Amphiprion polymnus

1 st Falco Hökfisk - Cirrhitichthys falco

1 st Grön gylta - Halichoeres chloropterus

2 st Anthias - Pseudanthias squamipinnis

1 st Blåsvart dvärgkejsare - Centropyge bispinosa

Kejsarna som är på bilderna ovan var en liten chansning, köpte dem samtidigt och de gick bra ihop i ca en vecka, sen dog först den ena och dagen efter den andra. Tråkigt.

Det som nu ska göras är att jag ska ha i mer sten, mer ljus och mer korall och fisk. Annars är jag väl rätt så nöjd. :)

Också ska jag skaffa en ny sump, men det får bli ett senare projekt. Vill ha en som är bredare och som har plats för osmosvattensdel, som det är nu så har jag en osmos som sitter i duschen på ovanvåningen och fyller på en 200-liters regntunna som jag tar en 10-15 liter åt gången och fyller på i sumpen.

Jag vill ha det på automatik...

Matar gör jag dagligen, har en burk där jag blandat ON formula 1 & 2, Spirulinaflingor och pellets till koi, just dessa pellets är gyltan galen i.

Jag ger dem fryst artemia kanske en gång i veckan.

Jag har inga aktuella värden men kan skriva in de som jag tog för en dryg månad sen den 2 oktober:

Ph: 8,3

No3: 5-10

Po4: 0,03

Si:0

Mg: 1100

Ca: 460

kH: 12,2

Jag har hällt i ca 1kg magnesionklorid under en veckas tid och meningen är att jag ska mäta värdena nu i helgen när jag har tid, så jag ska posta nya värden så fort de är tagna.

Målet med karet är att ha ett fungernade kar med lite blandat i korallväg, ska testa lite mer stenkorall utan att köra med någon speciell "metod", det har jag inget tålamod till. :)

För mig är detta en hobby, inget extrajobb, jag vill i stort sett att det ska sköta sig själv utan att man måste komma hem och köra i dagliga doser av diverse preparat.

Det ska sträcka sig till matning och vattenbyten i princip. Kommer köra med foderautomat så fort jag får tag i en ny, då min förra havererade efter ett dopp i karet... :ler:

Nåja, jag kommer säkert på mer och hittar fler bilder för de som önskar. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 146
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tack allesamman!

Ja, det kommer nog bli ett lite utdraget projekt innan jag är relativt nöjd, vi har ju som sagt flyttat, men inte fått sålt vårt gamla hus ännu, så alla extrapengar går för tillfället till o hålla oss igång.

Men man byter tjänster mot lite fraggar och håller det hela igång. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Anders & Andreas, TACK!

Jättekul att du har kommit igång! Kul lösning med bakgrundsväggen. Hoppas bara den inte blir täckt av skitalger alltför fort, då stenen är död till en början.

Jag har sett att det har börjat växa en del kalkalger på bakgrunden nu, och jag planerar att stoppa i lite fler snäckor som ska ta hand om "skitalgerna". ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Hej Johan!

Karet tuffar på i lugn takt, jag har inte gjort något med det nu den senaste månaden faktiskt då jag haft annat för mig, men allt lever och frodas. Jag har fått låna ett fosfatfilter som jag har fyllt på med lite UltraSil för att få bort lite cyano på sanden och det har fungerat utmärkt, allt är i princip borta nu. Jag har en del acrylrör kvar sen mitt skummarbygge som jag ska limma ihop till en egen lösning så jag kan lämna tillbaks det jag lånat. Har lite småfraggar jag har koll på för att se hur de klarar sig, bl.a. en acropora av okänd art som jag vill inbilla mig har växt lite och även en bubbelkorall och en grön flakväxande Montipora jag fått av Manne, den sistnämda ser jag störst tillväxt på, men även mina Euphyllier har slagit nya skott, så jag är nöjd med läget just nu.

Fiskarna är de samma fortfarande, men däremot fick jag en sjöborre, från Manne den också, och den vandrar runt och käkar kalkalger för mig på stenen.

I övrigt så har min stora eremitkräfta tyvärr dött, jag hade den i drygt 2 år.

Ska se ifall jag kan få till lite nya bilder.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stiligt. Gillar ditt bakgrundsbygge! Vad är det för skiva du använt som bas för Ardex och DLS?

Ser ett PVC-rör i underkant på bakgrunden också. Är det ett utblås för allmän cirkulation eller ut-/insug för något annat, typ UV?

Ingen skiva, smetade på geggan direkt på glaset.

Ett av två utblås på returen från sumpen.

Lagge nu får du hosta fram ett gäng bilder! :)
:nya bilder::nya bilder:

Bilder kommer här:

post-1377-14468916555412_thumb.jpg

post-1377-14468916555734_thumb.jpg

post-1377-14468916556054_thumb.jpg

post-1377-14468916556337_thumb.jpg

post-1377-14468916555221_thumb.jpg

post-1377-14468916555573_thumb.jpg

post-1377-14468916555913_thumb.jpg

post-1377-14468916556182_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...