Gå till innehåll

Lagges kub, 200 liter


Laggeman

Rekommenderade inlägg

Triton testet: skickar du den själv till Tyskland eller till återförsäljaren?

/Christian

Ska skickas till grossisten.

Har du pensionerat Kessil lampan?

Ja, men inte för att jag var missnöjd, utan för att jag vill testa en ny produkt. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gjorde ett vattenbyte igår med ATi's salt, 26 liter nytt vatten då jag ville få in lite nya spårämnen i karet.

En del LPS'er har börjat surna lite, funderat på att kanske mäta nitrat så man får ett hum om hur det ligger, alternativt kanske man måste dra igång en nitratdosering med en 1-kanals Grotech jag har liggandes.

Samtidigt ska jag inte börja mixtra med det för mycket då jag inte blivit klar att skicka iväg ett test till TRITON Labs ännu, så det får vänta en vecka till iaf.

Har fått en fin tillväxt av en vit svamp uppe i mitt överrinningsfack, där ligger ett gammal skal från en död Tridacnamussla, det är i princip fyllt med en vit svamp, ser riktigt coolt ut, men funderar på att ta bort den då jag inte vill förhindra flödet till min closed loop som är på den sidan. Kanske ska slita att dosera silikat sporadiskt med... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

doc.pdf

Ska byta silikatmedia i osmosen, sen kanske man ska ta och köra en detox för kopparens skull.

Inte orolig för fosfaten, matar med blandat fryst, flingor och pellets, samt microvore till korallernas glädje, samt doserar silikat för att få upp svamptillväxten lite. :)

Kalcium har jag märkt har dippat lite sen jag gjorde testet, så har faktiskt redan höjt upp det lite.

Övriga värden får man kika på enligt deras beskrivning om åtgärd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Säg den lycka som varar...

Igår när jag kom hem så såg jag att min dvärgkejsare stod nere i ena hörnet av karet och inte ville simma upp när jag närmade mig, så efter kvällsmaten kikade jag lite närmare på den, fick den att börja simma igen efter att jag närmade mig med en griptång, men senare på kvällen så låg den ned på sidan och i morse när jag kikade in igen så var ett gäng eremiter på och höll på att rensa den på ätbart. Den såg inte dassig eller blek ut, men den andades fort. Övriga fiskar och djur var det inget fel på.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

En Paracheilinus cyaneus simmar sen drygt två veckor i karet med gott resultat.

post-1377-14468935915645_thumb.jpg

Min BTA har äntligan fastnat i en någorlunda central position, så förhoppningsvis kommer clownerna en dag att fatta vad den är till för och skippar sin Euphyllia och Trachyphyllia. :)

post-1377-14468935915887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nej, eftersom jag har så lite koraller så känns det inte lönt att köra igång just nu iaf, men jag har tre singelpumpar ifall jag skulle vilja dra igång sen, eventuellt får man köpa en till så man kan köra alla 4 doserna, men platsen i skåpet är också begränsad, så vi får se.

Plockade ut ett ostronskal häromdagen, nu är det "bara" fyra kvar. :) Lite överraskad att de klarat sig så pass länge ändå som de gjort, 6 månader i mitt kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Klart att du ska köra igång. stabilt från början å sedan fylla på med mer koraller :)

Nja, vi får se, jag har någon plan på att göra om i sumpen, men i dagsläget är det inte prioriterat då vi ska bygga uterum med öppen spis samt att jag har en brygga att anlägga vid dammen, samt lite annat smått och gott, så länge vädret kan bli lite bättre bara...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har kört skummarlöst i en månad nu ungefär, fick för mig att jag skulle byta skummare, men har inte fått tummen ur och beställt ny ännu. Men än så länge så är det inga problem, så det får gå ett tag till. Har tillkommit en del achantastreor och lite knappar.

Får se ifall jag kan dela lite bilder nu när man har semester.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kört en kur med TRITON-Labs Detox nu, ska byta ut silikatmediat i osmosen också, så ska man förhoppningsvis slippa mer koppar i karet.

Har du problem med koppar kan den här artikeln, som Andreas_lindholm länkade till i tråden om kranvatten, vara intressant.http://reefkeeping.com/issues/2003-04/rhf/feature/

Den handlar om kopparhalt i fiskmat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

Karet rullar på i sakta mak, men en del har hänt.

Min Catalaphyllia har släppt från sitt skelett, men verkar trivas bra ändå.

Lite fler Acanthastreor har tillkommit, mestadels i fraggstorlek, men även någon lite större. Riccordea florida i olika färger och storlekar finns också i karet, även en del R. yumas.

Fiskbeståndet är tillbaka på 2 clowner och en scooter, resterande verkar vara lite svårt att hålla vid liv eller nere i karet iaf. (Nät finns "på hyllan", men ska monteras och sättas på plats också...)

Sen jag bytte belysning från Kessil till LED/T5-hybrid så märker jag ett avstannande i tillväxten på mina Mangrove, antagligen är dagsljuset som når dem inte tillräckligt, så funderingar på en ledlist som tänds dagtid och sitter lite högre upp har funnits ett tag nu, får se vad slutbilden blir.

Kört utan skummare i ett par månader, inte märkt något sämre, men kommer att införskaffa en ny ändå, speciellt om jag nu ska försöka med lite fler fiskar igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kessil'en hängde högre upp och gav mer spilljus till mangroven än min nuvarande hybrid gör då den sitter närmare ytan och har mer ljus neråt än min Kessil gav.

Mangroven växte på rätt så bra med min Kessil, och hade gärna haft en för sötvatten över ett refugium fullt med Mangrove. I framtiden kanske... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mena du att din Kessil gav mer fart på dina mangrove?

Mina mangrove dog tvärt sedan jag bytte från MH+t5 till led/t5 har jag en ide om för mina fd mangrove

Kanske beror på att landväxter gärna vill ha en del rött ljus också. Många LED armaturer saknar ju det röda/varmvitt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu är ju Mangrove ingen direkt landväxt som sådan, men rött finns det gott om i min nuvarande armatur, både i T5-rören och i de vita led'arna. :)

Jag är dock övertygad om att det är det begränsande ljuset de får som är orsaken till det hela, jag har bestämt att sätta upp en liten PL-lampa på 18W ovanför dem, då jag har en hylla precis bredvid som utan problem kan husera en lämplig lampa i lämplig höjd. Det blir väl värre när Mangroven börjar närma sig en meter höga, då får man kanske byta kar istället. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Det händer inte mycket med karet för tillfället, ett uterumsbygge som är i full gång och som tar den mesta av tiden gör att det bara får gå som det gör. Funderar dock på att göra ett större vattenbyte och sen se ifall jag kan ha lite bättre koll på vattenvärdena med lite jämnare mätningar iaf en gång i veckan. Det är iaf förhoppningen. :)

Jag har köpt två nya fiskar iaf, en Gramma loreto och en Blenniella chrysospilos som trivs fint ihop med övriga invånare.

I karet simmar även en Plectranthias inermis som sällan syns på dagtid, men när lampan släcks så kommer den gärna fram och blir tillgänglig för beskådning. Tyvärr så simmar den gärna och gömmer sig när man tänder någon lampa i närheten av karet. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Smart med PL lampa då kan man ju sätta in vilken som hest för att gynna mangrove plantan.

Vad äter din Blenniella chrysospilos?

Mest alger, har inte sett den käka något av det flingfoder jag erbjudit (4 sorter) eller pellets.

Den har väldigt likt beteende som Salarias tex.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...