Gå till innehåll

Patriks 250 l


PatrikD

Rekommenderade inlägg

Den käkade rent ca 1 dm2 direkt. Sen har den inte ätit mer:smiley24: Hoppas den blev mätt och att det beror på att den nyligen rensat ett annat akvarium. Tröttnade lite på att vänta och borstade ett par stenar rena själv.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Nu har det gått snart 3 veckor sen jag köpte sjöharen. Tyvärr äter den bara filmen från rutorna. Trådalgerna är kvar och jag tycker den har krympt.

Jag har läst att de kan få för sig att byta kost. För denna hare med latinska namnet Dolabella är trådalgsätare.

Säljer den nog billigt till nån med andra alger.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Den började se så skruttig ut så jag avlivade den efter 4 veckor. :smiley24:

Trådalgerna borstar jag bort nu. De växer bara på sten så jag tror de är detritusdrivna. Måhända det kommer en kirurg eller så provar jag en hare till men acklimatiserar den längre.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nja kampen är inte alls vunnen men jag tror det är en fas jag kommer igenom helskinnad. Vi får se. :) Ättikan och fosfatremover håller den lösta näringen låg (syns på långsam tillväxt på rutor) men trådalger frodas då det finns minsta detritus när den väl fått fäste gissar jag. Har gjort uppehåll i 10 dar pga påsklov. Men akvariet såg ok ut när vi kom hem. Visst trådalger har frodats så jag behöver något snart. Borre och/eller kirurg? Hareförsök en gång till? Jag vet inte.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kirurger brukar väl rekommenderas som trådalgsätare?! Hade en i 10 år som höll rent tillsammans med en turbo och minisniglar. Hade dock inte i närheten av dagens problem. Jag hade noll noggrannhet då. Slängde i biocalcium lite då och då bytte vatten 1ggr per år och körde ofta utan skummare.

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tyvärr käkar den gula kirurgen inte :-( Den förra jag hade började beta direkt och åt som sjutton med en gång. Mager är den också. Var kanske för ivrig med köpet. Den kommer ganska nyligt från Hawaii.

Den söker upp putsarräkan som ställer upp och putsar. Intressant att se men lite oroväckande också.

Haren betade av en sten igår kväll/natt sen har jag inte sett den. Hoppas inte historien upprepar sig. Borren har dragit på sig litet skräp. Trevligt beteende.

Det är för tidigt att säga nåt om hur detta ska sluta. Det är ju en osäker branch detta. Inget är givet på förhand.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Av mina tre musketörer återstår bara 2. Kirurgen fick vita prick och gick hädan. Korkat köp. Flera hade prickar i butiken. Den jag köpte hade inga men var extremt mager. Den var komplett ointresserad av mat i mitt kar. Jag var helt enkelt för sugen på att ha en kirurg så förståndet fick ge vika.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde varit tydligare. Karet jag köpte ifrån uppvisade inte vita prick. Bara några magra kirurger som iofs var pigga. Men som sagt jag borde inte köpt den, mager som den var och prick fanns i andra kar. Pricksjuka kan ju blossa upp trots att butiken haft i karantän som jag förstått. Kirurger är känsliga. Irriterande är det. Men jag tar på mig det dåliga beslutet att köpa.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Borde varit tydligare. Karet jag köpte ifrån uppvisade inte vita prick. Bara några magra kirurger som iofs var pigga. Men som sagt jag borde inte köpt den, mager som den var och prick fanns i andra kar. Pricksjuka kan ju blossa upp trots att butiken haft i karantän som jag förstått. Kirurger är känsliga. Irriterande är det. Men jag tar på mig det dåliga beslutet att köpa.

Oftast är sumpen sammankopplad till alla karen i butiken. Man hoppas att det inte ska drabba andra kar men kanske det gör det. Är inte så påläst om vita prickar ifall den är vattenburen och förflyttar sig genom sumpen. Köp från nån som brinner för detta istället än att köpa från en affär som inte bryr sig så mycket

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sjöborren förintar just nu kalkalger på glasbottnen i ganska hög takt. Kanske det slinker ner några trådalger också så småningom. Sjöharen har betat lite på en bit tång, men har inte kommit igång med att klippa trådalger. Måhända faller min trådalgsart inte sjöharar på läppen?!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

En lite sen rapport. Algproblemen gav med sig till slut. Efter ett par månader var det värsta borta. Borren är kvar fortfarande med lite olika utstyrslar.

De flesta korallerna har växt ganska ok under mina två Kessilar. Jag slipper de mesta problemen med ensidig belysning pga jag använder mig av en "light mover".

Jag tänker fylla på med 4 Chromisar till. Jag har ju 9 kvar av mina ursprungliga. Två-tre korallgobys är på väg också. Sen tror jag mina 250 l inte kan ta mer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...