Gå till innehåll

Moose drömprojekt


Moose

Rekommenderade inlägg

Hej Henrik , till 99% så sitter luften vid kranen , sätt en muff och gör lite olika förminskningar på huvud röret till sumpen ,den förminskningen ska sitta i sumpen , ett flöde på ca 3000l/h  då är en förminskning på ca 20mm lagom eller något mindre , och den kranen funkar sedan som fin trim , och sned såga extra röret 45 garder i toppen , det är samma där en muff och lite olika längder på sned röret ,tills du hittar rätt läge på ytan i ytavrinningen , den kranen ska alltid vara helt öppen , även kammen i ytboxen skapar ljud , det ä lättare att få helt tyst utan kam men då måste du ha galler på rören i yt boxen , det enklaste är att du inte har limmat mer än röret upp då kan du prova olika rör , det blir även lättare att fånga nått i boxen om man kan ta bort två rör , ett bra tips om du köra men en DC pump är att kolla styrningen , jag vet två tillfälle där pumpen stått på 50% och styrningen pajat då har den gått på max istället ,då är det bättre med ett drivdon med fasta läge , mvh stefan  ps har du redan limmat de två rören ner är det lätt att ta bort med en värmepistol ,antinge ta loss genomförningen helt eller köra ner värmepistolen i yt boxen och klippa med saxen till du ha lagom höjd , stefan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

huvudröret är helt tyst.
nödröret verkar blivit tyst nu oxå. 
Hjälpte med att justera röret i källaren, få till en annan lutning på det.

Nu skall jag bara få bort ljudet ifrån returpumpen som fortplantar sig igenom röret.
Har bestält 50cm silikon som jag skall sätta mellan pump och rör.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Glöm inte att isolera alla rör.

 

Jag hade tidigare för kylning en slinga i grunden bestående av 25 m Ø16 PEM-rör hängande i trossen där jag pumpade runt vatten från sumpen. Termostat inställd. Den räckte gott och väl till på sommaren och var mycket effektiv på vintern.

Temperaturen i grunden har varierat mellan 6 grader som lägst och 17 grader som mest beroende på årstiden och yttertemperatur.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

 

Om du isolerar alla rör så tejpa alla skarvar noga, annars så får du kondens där.

Men har du 14° nu i grunden så borde man se om det blir kondens på dina pvc slangar

Du tänkte nog bakvänt. Det blir ingen kondens. Rören är varmare än luften. Skulle det bli kondens så blir det insidan röret där det rinner vatten...

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du tänkte nog bakvänt. Det blir ingen kondens. Rören är varmare än luften. Skulle det bli kondens så blir det insidan röret där det rinner vatten...

Japp * sorry*

Precis som ett glas med kall dryck på sommaren så blir det ju kondens på utsidan...

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...