Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

MattiasN

721-1199 liter
Mattias 980l med teknikrum

57 inlägg i detta ämne

Hm, skulle det kunna avlasta palettkirurgen och få bort en del parasiter genom sötvattensdopp? Tveksam till om jag kan få tag i den utan stora ingrepp eller lång tid med håvande/jagande, men jag kanske kan få till en fälla och ge 5min sötvattensdopp?

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl att även om du doppar / TTM:ar paletten så är där väl med största sannolikhet parasiter kvar i akvariet och du kommer åka på en ny runda igen?

Mvh

Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja precis, för att det ska vara värt något måste ju lättnaden i form av färre parasiter på kroppen vara större än stressen av infångande och dopp.... Vilket nog är tveksamt om det ger som läget ser ut nu, risken är väl att stressen från processen istället stressar mer och att angreppet blir värre när den kommer tillbaka i karet...
Ganska oförändrat i karet än, inget synligt på någon annan, relativt mycket på Paletten som fortsatt äter bra och simmar som vanligt. Kanske lite mer grinig än vanligt dock

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kör vitlöksmix nu snabbt tills det löst sig... Artemia marinerad i pressad vitlök med osmosvatten. Mata dagligen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

16 timmar sedan, MattiasN sa:

Hm, skulle det kunna avlasta palettkirurgen och få bort en del parasiter genom sötvattensdopp? Tveksam till om jag kan få tag i den utan stora ingrepp eller lång tid med håvande/jagande, men jag kanske kan få till en fälla och ge 5min sötvattensdopp?

Hej

du har inte tillgång till en fisk fälla så fångar jag fisk och det funkar bra 

jag har en fälla som du kan låna men du bor några mil ifrån halmstad

mvh Frank

Redigerad av mcjagg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, har nog en hemmasnickrad fälla förrådet, tack för erbjudandet!
För tillfället har jag tänkt att låta paletten gå kvar i karet. Den har klarat prick tidigare, dock något år sedan den hade prick senast....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Idag ser palettkirurgen prickfri ut. Ser inte ut som någon av de andra blivit smittade heller :)
Idag åt dessutom min Diacanthus i karantänen lite flingor, första maten jag ser den ta sedan jag fick den för nästan två veckor sedan :) Har matat friskt och intresse har visats men den här inte tagit något fram till idag, men Loretona som går i samma kar kommer bli feta! :)

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu