Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Dimorb

Uttorkad fisk?

4 inlägg i detta ämne

Fattar inte vad som har hänt med min A. olivaceus.

Den har varit i akvariet från 4-5 cm storlek och är nu cirka 25 cm. Den gick i ett 2000 liters som är 3 meter långt.

En dag slutade den bara äta. Den tar INGET foder och i det stora akvariet blev den helt apatisk. Simmade och ställde sig mellan stenen och bara simmade på samma plats. På kvällstid när de fiskarna som sover på de platserna kommer för å lägga sig så simmade den ut i det öppna vattnet och höll sig antingen högst upp i höger hörna eller längst ner i vänster hörna. Ingen annan plats.

När den hade hållt på i 1 månads tid tog jag ut den och flyttade den över till karantän. Har därefter medicinerat mot olika typer av mask och är nu inne på att den är tillbaka i en helt "ren" karantän med uv-c och inget annat.

Fisken tar fortsatt inget foder men simmar lite mer aktivt runt. Men han verkar lite konstig för han kan ibland simma in i saker/väggen. 

Han reagerar om man tar honom med håv men det är inte svårt å ta honom. Inte som det var när han var ny i akvariet. Då var han omöjlig.

Sista observationerna gjorde i dag och då ser jag lite trasiga fenor men framförallt ser han helt uttorkad ut runt munnen. Ser ut som att över läppen har torkat ut och dragit ihop sig så att man ser tänderna.

Vad kan detta bero på? Vad kan man göra? Någon som vet? Kanske någon vet. eller marinbiolog som har en eller annan ide?

@Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det kan vara kört - svårt att veta men troligtvis något med tarmsystemet. Min erfarenhet - väldigt allmänt (så ta det mer som en tankegång) är att fisk infekterade av interna parasiter ofta äter bra men blir magrare och magrare. Ett undantag är initialfasen (som kan vara lång) vid bukvattensot hos Afrikanska Ciklider. Där stämmer dina iakttagelser bra. De brukar bli mörka dessutom. Dock - har aldrig hört tala om denna sjukdom (som orsakas av flagelater) hos saltvattensfisk även om den främst drabbar fisk med långa tarmsystem (vegetarianer). Detta preparat är effektivt för flagelatinfektion - om det hjälper här eller ens om det är flagelater - ingen aning. Men vad är alternativet.

MVH Lasse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 timmar sedan, Lasse sa:

Tror det kan vara kört - svårt att veta men troligtvis något med tarmsystemet. Min erfarenhet - väldigt allmänt (så ta det mer som en tankegång) är att fisk infekterade av interna parasiter ofta äter bra men blir magrare och magrare. Ett undantag är initialfasen (som kan vara lång) vid bukvattensot hos Afrikanska Ciklider. Där stämmer dina iakttagelser bra. De brukar bli mörka dessutom. Dock - har aldrig hört tala om denna sjukdom (som orsakas av flagelater) hos saltvattensfisk även om den främst drabbar fisk med långa tarmsystem (vegetarianer). Detta preparat är effektivt för flagelatinfektion - om det hjälper här eller ens om det är flagelater - ingen aning. Men vad är alternativet.

MVH Lasse

Ja det ser inte bättre ut. 

Den åt väldigt bra tidigare och var då tjock och fet. Men nu är det snart över 6 veckor sedan jag såg den ta något foder och den letar in mat i akvarierna. :/ 

Fisken har blivit mörkare och mörkare.. kan marina fiskar få bukvattensot? Hur uppstår det? Smittar det? Vad tror du om det med att den ser uttorkad ut runt munnen?

Testade å dosera ett medel som skall hjälpa mot olika typer av maskar men verkar inte som att det har hjälpt något. Skall se på preparatet men tror som du skriver att det kanske är för sent. :(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet inte om bukvattensot kan gå på marina fiskar. 

MVH Lssse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu