Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

Pelle79

Nybörjare

37 inlägg i detta ämne

Det verkar som att korallerna trivs 

image.jpg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så fattade inte blennyn att det gick att äta goda Algblad..... :sorrow:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade inte oroat mig jätte mycket iaf helt dugliga värden bättre att vara där lite för högt än att balansera på gränsen till att nolla. Har ej använt red seas men på salifert tycker jag det är svårt att se när man är jätte lågt. 

Snyggt kar! Trivs korallerna ska man inte stirra sig blind på värden bättre att ha stabila än att jaga perfekta. 

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har märkt att vissa att vissa av korallerna har lite svårt för att trivas. Problemen är de koraller som jag har i framför stenarna speciellt på vänster sidan. Candy cane vill inte fluffa upp sig  så jag får flytta runt lite och sen rikta om pumpen på högersidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får testa så här ett par dagar

image.jpg

2 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nån som vet om man behöver limma denna eller om den växer fast på stenen?

image.jpg

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Postad (redigerade)

IMG_20181204_183217.jpg

Ingen aning om namnet på denna, jag fick den på köpet. Någon som har lust att gissa? :untroubled:

Redigerad av Pelle79

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med koraller som inte trivs finns det lika många anledningar som koraller. Ibland hittar man felet, ibland tyvärr inte. Räkor kan gilla att öppna upp lps:ers munnar och kan irritera dem på det sättet, vattenvärden, hur pumparna är riktade (precis som i de banorna du varit inne på), ljus, hur nära det är till andra koraller och vilka.. Listan kan göras lång. Hoppas du lyckas hitta det som kan vara felet till att vissa inte trivs.

Jag har märkt att när jag ska gissa koraller så brukar det gå helt fel, men någon typ av mjukkorall ser det ju ut som. Sacrophyton utan helt öppna polyper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

IMG_20181209_211727.jpg.9f41af3ef6ba4a53201e9b116be31480.jpg

Är det små borstmaskar som åker snålskjuts?  Jag har upptäckt att jag har små typ maskar som är tunna som håstrå bra eller dåligt??? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu