Jump to content
Sign in to follow this  
Dimorb

Byta från balling till balling

Recommended Posts

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH.

Hur bör man gå tillväga?

Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång?

Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack?

Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?

@jonasroman @Lasse

Tja det låter ju logiskt. Att minska mängden lika mycket som koncentrationen ökar.

Vid högre koncentration ökar - IMO - vikten att dela upp det på fler tillfällen under dygnet. Jag skulle undvika att dosera i refugiet. Jag doserar allt i det fack jag har returpumpen i.

MVH Lasse

• Like 1

On 2019-04-02 at 12:13, Dimorb sa:

Har kört ett svagt blandat recept men skall nu byta över till andra lösningar som är mycket starkare i koncentration och som också påverkar pH.

Hur bör man gå tillväga?

Om jag normalt doserar 500 ml av den svagare koncentrationen och den nya är 7 gånger så stark (Jonas romans) kan jag då bara enkelt dela upp doserna så jag tar 7 gånger så lite varje gång?

Vad med intervallerna mellan doseringar och doseringsfack?

Just nu doserar jag i refugiumet och har cirka 30 minuter mellan varje doseringstillfälle. Bör det vara ännu mindre dos till varje tillfälle och större mellanrum mellan doseringarna eller det spelar ingen roll? Vad med å dosera i refugiumet när det är kraftigt höjt pH värde.. tar det död på algerna?

@jonasroman @Lasse

bara dela dosen med faktorn

Det är ju lite olika faktorer o här kommer en liten snabbguide, taget ur huvudet:

Balling classic/plus: 1.0

ATI essentials: 1.0

ATI essentiell pro: 5 (2 part men balanserat ända)

core 7: 7

Red seas liquid: 3.5

polyplab all in one: 4

Mitt eget: 3.5 (mezzoforte)